کد مطلب: ۴۷۹۶۰۷

صندوق قابل معامله طلا در بورس چیست؟

صندوق قابل معامله طلا در بورس چیست؟

آیا به بازار طلا فکر کرده‌اید؟ شاید در این روزهایی که بازار بورس حال‌وروز خوشی ندارد، بد نبود که وارد بازار طلا می‌شدید؛ اما شما که از بازار طلا خیلی سر درنمی‌آورید. حداقل چون تا به امروز طلا خریدوفروش نکرده‌اید نه منابع اطلاعاتی کافی در این مورد دارید و نه افراد مناسب را می‌شناسید. از

آیا به بازار طلا فکر کرده‌اید؟ شاید در این روزهایی که بازار بورس حال‌وروز خوشی ندارد، بد نبود که وارد بازار طلا می‌شدید؛ اما شما که از بازار طلا خیلی سر درنمی‌آورید. حداقل چون تا به امروز طلا خریدوفروش نکرده‌اید نه منابع اطلاعاتی کافی در این مورد دارید و نه افراد مناسب را می‌شناسید.

از آن‌سو بازار طلا مثل بازار اوراق بهادار نیست که سامانه کدال داشته باشد و حدی از شفافیت در آن باشد. تحلیل بازار جهانی طلا و قیمت دلار هم تنها بخشی از قضیه است. پس چه می‌کنید؟

شاید بهتر است یک صندوق طلای بورسی یا همان صندوق ETF طلا بخرید و کار را به خبره‌ها واگذار کنید.

بازار بورس و دستی که پس‌زده می‌شود

این روزها بازار بورس حال‌وروز خوشی ندارد. البته راستش من انتظارش را داشتم. دست‌کاری و دخالت بیش‌ازحد در بازار همواره چنین نتیجه‌ای می‌دهد.

قاعده‌اش هم ساده است. بازار دست‌های خارجی را پس می‌زند. همواره پس می‌زند. بازار می‌خواهد خود مسیرش را بپیماید. درست است که منظور از بازار مجموعه کنش‌ها و واکنش‌های فعالین آن است اما اگر پیش‌ازاین مقاله ما در مورد منشا هوش و آگاهی را خوانده باشید، به‌راحتی متوجه می‌شوید که بازار یک سیستم پیچیده با اجزای نسبتا هوشمند است.

چنین سیستمی رفتارهای بسیار هوشمند و گاهی آشوبناک انجام می‌دهد و خصوصیات منحصر به خود را می‌یابد. یکی از این خصوصیات منحصربه‌فرد بازار هوشمند هم همین پس زدن نیروهای خارجی است.

بازار بورس

دولت از ابتدای سال ۹۹ شروع به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از برخی از سهم‌های شاخص‌ساز کرد. نتیجه آنکه شاخص کل شدیدا بالا رفت و این در حالی بود که شخص هم‌وزن تغییر چندانی نکرد.

حمایت دولت چنان غیرمنطقی بود که برخی از سهم‌ها چندین ماه اشباع خرید بودند و این در حالی بود که کسی به شرکت‌های کوچک توجهی نمی‌کرد. برخی از شرکت‌های حاضر در بورس هم که تا پیش‌ازاین چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شد و از ده سال پیش هرساله صورت‌های مالی منفی داشتند، در سه ماه ۷۰۰ درصد رشد کردند.

از آن‌سو هیچ‌کسی نمی‌دانست این روند تا کجا می‌توانست ادامه داشته باشد؛ زیرا تحلیل‌های تکنیکال و چه‌بسا تحلیل‌های بنیادی تنها زمانی می‌توانند نتایج درست بدهند که بازار آرام است و حرکت تند و کند شدیدی در آن وجود ندارد.

اصلاح شدید بازار بورس

این رفتار بازار منطقی نبود و هوش جمعی بازار این حرکت غیرمنطقی را بالاخره اصلاح کرد تا اثر نیروی خارجی بازار را دفع کند. حالا بازار پس از یک موج اصلاحی بزرگ که باعث شد بخش مهمی از سرمایه تازه‌واردهای به بازار بورس از بین برود، مشغول یک کف‌سازی است. ممکن است این کف‌سازی تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. حرفه‌های بازار در این حالت معامله‌ای انجام نمی‌دهند. یا لااقل اگر پولی داشته باشند، سهم‌هایی با بنیاد قوی می‌خرند و تعداد آن‌ها را بیشتر می‌کنند و خیلی نگران منفی‌ها نمی‌مانند. معاملات آن‌ها کمتر به سمت فروش و بیشتر به سمت حفظ سهم‌های خودشان است.

اما چند میلیون نفری که از سال پیش وارد بازار شده‌اند، ترسیده‌اند. دوست دارند پولشان را بیرون بکشند و به سمت دارایی‌های باثبات‌تر مثل طلا، دلار یا ملک ببرند.

پیش‌ازاین گفته‌ایم که یکی از مسائل مهمی که در مسیر ثروت‌آفرینی و سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که ما نباید وارد بازاری که نمی‌شناسیم شویم. بازار طلا و دلار جذاب است. لااقل در همین زمانی که بازار بورس قرمز یا عملا بی‌حرکت بود، قیمت دلار و طلا افزایش می‌یافت.

بورس

ولی وقتی شما این بازار را نمی‌شناسید، ریسک ورود به این بازار و ضرر کردن به‌واسطه تحلیل‌های ناقص یا عدم آشنایی با نحوه معامله، می‌تواند باعث شود بیشتر هم ضرر کنید.

اما چه اتفاقی می‌افتد که بگذارید متخصصین به‌جای شما معامله کنند؟

چه می‌شود حتی بدون اینکه پولتان را از کارگزاری به‌حساب بانکی‌تان منتقل کنید بتوانید در طلا هم سرمایه‌گذاری کنید و سود ببرید؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مسیری با ریسک پایین برای سرمایه‌گذاری هستند. اگر شما وقت و اطلاعات کافی برای ورود به یک بازار را ندارید، می‌توانید پولتان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدهید تا آن‌ها به‌جای شما در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم در ایران و هم در جهان وجود دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که بخش عمده دارایی خود را روی اوراق قرضه دولتی وارد می‌کنند و ریسک و بازدهی‌شان کمتر از بقیه است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که بخش عمده دارایی را در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک و بازدهی‌شان ‌هم زیاد است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هم که بین این دو هستند.

در کنار این‌ها، صندوق‌ها متناسب با شرایط، سرمایه‌های تحت مدیریت خود را در حوزه‌های دیگری مثل طلا هم وارد می‌کنند.

برای اینکه شما بتوانید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا باید در سایت هر یک از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که در حال حاضر تعداد آن‌ها در ایران بیش از ۲۰۰ صندوق است، ثبت‌نام کنید.

قلک صندوق

بعدازآن باید با مراجعه حضوری و یا غیرحضوری به سبدگردان آن صندوق، احراز هویت کنید. پس‌ازآن حساب کاربری شما در سایت صندوق فعال می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مشتریان واحدهای سرمایه‌گذاری می‌فروشند. قیمت این واحدها در طول زمان عوض می‌شود.

شما با واریز پول به‌حساب صندوق درخواست صدور واحد سرمایه‌گذاری به تعداد موردنیاز می‌دهید؛ مثلا اگر ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری یک‌میلیون تومان باشد و شما بخواهید صد میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید، باید ۱۰۰ واحد از صندوق موردنظر خود بخرید.

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری با توجه به عملکرد صندوق تغییر می‌کند. اگر ارزش مجموعه سبد صندوق افزایش یابد، قیمت این واحدها نیز افزایش می‌یابد و اگر ارزش این سبد کاهش پیدا کند، ارزش واحدها نیز کاهش می‌یابد.

در نهایت شما وقتی بخواهید سود خود را بردارید باید درخواست ابطال واحد سرمایه‌گذاری بدهید.

مثلا ۱۰۰ واحد سرمایه‌گذاری را که شما پیش از این به قیمت یک‌میلیون تومان خریده‌اید، باید ابطال کنید. اگر عملکرد صندوق مثبت بوده باشد، حالا ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری مثلا به یک و نیم میلیون تومان رسیده است.

وقتی شما درخواست ابطال می‌دهید، قیمتی که برای شما حساب می‌شود اندکی کمتر از ارزش هر واحد است.

در نهایت شما واحدهای سرمایه‌گذاری خود را مثلا به قیمت یک‌میلیون و ۴۹۵ هزار تومان می‌فروشید و ۴۹.۵ درصد سود می‌کنید.

اما همه این‌ها دردسرهایی دارد. ثبت‌نام در هر صندوق و احراز هویت در آن، داستان زمان‌بری است. شما هم که کد بورسی دارید و تا به امروز سهام خریده‌اید، حالا باید سهام خود را بفروشید. پول را از کارگزاری به‌حساب بانکی خود منتقل کرده و سپس آن را به‌حساب صندوق واریز کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF

برای جلوگیری از این دردسرها، برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ساختار و نحوه خریدوفروش‌های واحد خود را تغییر می‌دهند. این تغییر باعث می‌شود واحدهای این صندوق‌ها در بازار بورس قابل معامله باشد.

به چنین صندوق‌هایی اصطلاحا صندوق قابل معامله در بورس (Exchange-traded fund) یا ETF می‌گویند.

صندوق ETF

برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها لازم نیست شما در سایت آن‌ها ثبت‌نام کنید. کافی است نماد آن‌ها را در همان سایت کارگزار بورس خود جستجو کرده و مثل یک سهام عادی، واحد آن‌ها را بخرید.

به همین سادگی شما می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. خریدوفروش این واحدهای سرمایه‌گذاری ETF کارمزد کمتری از خریدوفروش سهام برای شما دارد زیرا دیگر مالیات نمی‌دهید. از آن‌سو دارایی شما توسط تعدادی افراد متخصص و خبره این کار مدیریت می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا

حال بگذارید به مسئله ابتدای مقاله باز گردیم. اینکه بورس وضعیتی دارد که چندان نمی‌توان آن را تحلیل کرد و از آن‌سو سهم‌هایی در آن هستند که ارزشمندند اما اگر امروز وارد آن سهم‌ها شویم، ضرر می‌کنیم و در سوی دیگر این داستان هم دلار و طلا وجود دارند که هر روز گران‌تر می‌شوند.

چه می‌شد به‌جای اینکه چند روز منتظر واریز شدن پول از کارگزاری به‌حساب بانکی‌تان بمانید، در همان حساب کاربری کارگزاری، می‌توانستید طلا بخرید؟

یک گزینه این است که شما وارد بورس کالا شوید. این مسئله خود به همان اندازه ثبت‌نام در صندوق‌ها زمان می‌برد. تازه علاوه بر این‌ها نیازمند دانشی از تحلیل طلا هم هست.

شمش طلا

گزینه بهتر این است که شما یک صندوق قابل معامله طلا بخرید.

صندوق‌های قابل معامله طلا یا همان ETF طلا، صندوق‌هایی هستند که کارشان متمرکز به خریدوفروش طلا در بورس کالا است. شما می‌توانید به‌جای خرید سهم‌های پر ریسک آن‌هم در بازار امروزی، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله طلا را بخرید و هر وقت خواستید دوباره آن را به ریال تبدیل کنید و وارد بازار سهام شوید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا در ایران

در حال حاضر چهار صندوق قابل معامله طلا در بورس ایران وجود دارند. حداقل 70 درصد دارایی صندوق در سکه طلا (گواهی سکه طلا که در بورس معامله می‌شوند) و حداکثر ۲۰ درصد ارزش صندوق در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا یعنی قراردادهای خریدوفروش سکه آتی است.

شما با خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله طلا در بورس، ارزش دارایی‌های خود را متناسب با قیمت دلار و قیمت جهانی انس طلا حفظ می‌کنید.

سکه طلا

همچنین مثل دیگر صندوق‌های ETF در بورس، خریدوفروش واحد صندوق‌های طلای بورسی بدون مالیات است و تنها کارمزد کارگزار به مبلغ معامله شما اضافه یا کسر می‌شود.

این صندوق‌ها به‌این‌ترتیب هستند:

۱- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس» با نماد «طلا»

این صندوق توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس مدیریت می‌شود و از ۲۱ تیر سال ۹۶ فعال است. ارزش خالص دارایی‌های این صندوق بیش از 96۰۰ میلیارد ریال است.

۲- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زر» با نماد «زر»

این صندوق نیز توسط شرکت تامین سرمایه امید مدیریت می‌شود و از ۱۷ آبان سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. ارزش خالص دارایی‌هایی صندوق «زر» نیز در حال حاضر 5800 میلیارد ریال است.

۳- «صندوق سکه طلای کیان» با نماد «گوهر»

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان مدیریت این صندوق مبتنی بر طلا را بر عهده دارد. صندوق «گوهر» فعالیت خود را از ۱۲ بهمن سال ۹۶ آغاز کرده و ارزش دارایی‌های آن در حال حاضر بیش از 6600 میلیارد ریال است.

۴- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای مفید» با نماد «عیار»

این صندوق جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله طلاست و از ۳۰ خرداد ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. صندوق «عیار» توسط شرکت سبد گردان انتخاب مفید مدیریت می‌شود و ارزش خالص دارایی‌های آن فعلا بیش از 3300 میلیارد ریال است.

شما می‌تواند با جستجوی نماد این صندوق‌ها در سایت کارگزاری خود، آن‌ها را بخرید و در صورت نیاز هم بفروشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Alireza

    به نظرم عالی عالی
    خودم چند وقت رفتم واقعا ازش راضی ام
    تو این چند وقتی که بورس رو به نزول بود این صندوق فقط باعث شد سرمایه ام حفظ و بیشتر بشه

  • علی

    دیگه اعتماد تمام شد چند دفعه اعتماد کردیم بس است در بورس که چند ده میلیون ضرر کردم وقتی به فردای این مملکت اعتمادی نیست چرا باز پول بی زبون را بدهیم دست دیگران تا انها برامون کاری بکنن اگر هم بفروشیم معلوم نیست فردا فردی باشه که بتونیم یقه اون رابگیریم خوب خودمون میریم طلا سکه یا ارز میخریم میگذاریم نزدیکی خودمون واختیارش هم دست خودمون هست چند ماه قبل حتی اگر کود حیوانی میخریدم میگذاشتم کنار باغ الان قیمتش چند برابر شده بود

    • ناشناس

      شما برای خرید هر چیزی مختارید …
      همینکه شما میایید تو این سایت و اخبار بورسی رو دنبال میکنید، نشان از علاقه مندی شماست …
      من بعد اگر دنبال خرید کود حیوانی هستید، بنده سایت مرتبط با خرید انواع کودهای حیوانی را خدمت شما معرفی کنم.
      با سپاس

    • ناشناس

      همین شماهایی که پول کود و علوفه حیوانات و … خودتون را گذاشتید توی بورس بازار را خراب کردید دیگه!

  • ناشناس

    چرا به هر بهانه ای مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس میکنید؟
    البته مشخص است که برای به جیب زدن پول مردم و تبخیر آن اینهمه تلاش میکنید

  • ناشناس

    با سلام …
    برای خرید واحدهای این صندوق و اینکه قیمت صدور و ابطال انها چقدر است؛از طریق سایت کارگزاری چطور اقدام کنیم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • ناشناس

    صندوقا سرمایه گذاری اصلا به درد نمیخورن تا بازار منفی میشه کلی قیمت اسمیشون رو پایین میارن ولی تا بازار مثبت میشه قیمتشون ثابت

  • ناشناس

    ممنونیم عالی بود و توضیح کامل

  • همتا

    قیمت خرید و فروش خیلی بالاتر از nav هستش .بخریم که متضرر میشویم.صندوقهای طلا منظورم هستش

    • ناشناس

      احتمالا الان که شما داری کامنت می کنی اینطوره یک قاعده کلی نیست که! اگه فکر می کنی ناو فعلا بالا نمیره صبر کن قیمت برسه به ناو

    • ناشناس

      یکی از دلایلی که باعث میشه صندوق‌های مبتنی برکالا همواره بالاتر از NAV خود معامله کنن این است که سازمان مجوزی برای افزایش تعداد واحدها نداده و همین باعث میشه دست بازارگردان برای عرضه محدود باشه و طبیعی هست وقتی عرضه کم باشه قیمت افزایش پیدا میکنه

  • مهدي

    ممنون از جناب دولتي عزيز به خاطر طلب بسيار واضح و روشن

    • ناشناس

      با سلام …
      اگر برای شما واضح و روشنه، بفرمایید چطور می توان از طریق کارگزاری، اقدام به صدور و ابطال سهام کنیم؟

  • ناشناس

    سلام .صندوق طلا هم همانند سهام شرکتها با عرضه و تقاضا مبلغش تغییر پیدا میکنه و گاها پر عرضه و غیر قابل نقد کردن تا صف فروش جمع بشه ولی صندوقهای سهامی و ثابت اینگونه نیست پس نتیجه میگیریم که صندوقهای ETFهم پر ریسک تر از سهامی و ثابت است این بنده تجربه کردم و برای نقد کردن سه روز زمان برد تا تونستم بفروشم و البطه با نزدیک به پانزده درصد ضرر

  • ناشناس

    حداقل هزینه مورد نیاز برای خرید این صندوق ها چقدره؟
    مثل بورس همون 500 تومنه؟

    • ناشناس

      yes.