کد مطلب: ۵۲۴۸۵۶

چگونه ثبت سفارش کالا انجام دهیم؟

چگونه ثبت سفارش کالا انجام دهیم؟

یک تاجر برای آنکه واردات کالا را به صورت قانونی انجام دهد نیاز به انجام ثبت سفارش کالا دارد. ثبت سفارش کالا دارای مراحل و گام‌های مختلفی است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است. به گزارش تجارت نیوز،هر فرد حقیقی یا حقوقی برای آنکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت

یک تاجر برای آنکه واردات کالا را به صورت قانونی انجام دهد نیاز به انجام ثبت سفارش کالا دارد. ثبت سفارش کالا دارای مراحل و گام‌های مختلفی است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.

به گزارش تجارت نیوز ،هر فرد حقیقی یا حقوقی برای آنکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کشور کند باید ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از دستگاه‌های ذی ربط و مربوطه اخذ کند و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد.

بر اساس قوانین مربوطه مجوز ثبت سفارش در یک بازه زمانی مشخص چند ماهه قابل استفاده است که در صورت عدم استفاده از آن نیاز به تمدید دارد.

در واقع در فرآیند ثبت سفارش شخص حقیقی یا حقوقی باید مشخصات کالای وارداتی را به طور کامل و منطبق با پیش فاکتوری که از فروشنده دریافت کرده است در سامانه جامع تجارت ایران (www.ntsw.ir) ثبت نام کند. در این سامانه متقاضی می‌تواند خدماتی مثل ثبت،پیگیری،ویرایش و پرداخت‌های الزامی برای واردات کالا را انجام دهد.

سامانه جامع تجارت با یک سیستم یکپارچه با نهادهایی از جمله بانک مرکزی،اداره امور مالیاتی،گمرک و … ارتباط دارد و همین موضوع می‌تواند روند ترخیص کالا و پیگیری‌های مربوطه را تسهیل کند. در عین حال برای اخذ مجوز ثبت سفارش کالا نیاز به مدارک مشخصی است. مدارکی از جمله کارت بازرگانی، اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صمت،وزارت جهاد کشاورزی،وزارت بهداشت و …، اصل پروفرما به همراه کپی و اوراق ثبت سفارش امضا شده توسط متقاضی.

اطلاعات لازم برای ثبت نام در سامانه جامعه تجارت

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت باید اطلاعات مختلفی را درج کرد. اطلاعاتی که به شرح زیر است:

  1. ارز دولتی یا آزاد در خصوص معامله
  2. نحوه ثبت سفارش کالا اعم از بانکی یا غیربانکی
  3. مرز وارداتی کالا
  4. اطلاعات پیش فاکتور
  5. اطلاعات حمل کالا
  6. ارائه مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات
  7. مشخصات کالا از جمله مقدار،وزن خالص و ناخالص،نوع بسته‌بندی و …
  8. پرداخت کارمزد مربوط به ثبت سفارش کالا بسته به مبلغ کل پیش فاکتور و نوع ارز
  9. دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش واردات کالا

مراحل ثبت سفارش کالا

هر شخص یا شرکت واردکننده کالا پس از توافق برای واردات کالای مربوطه و عقد قرارداد با شرکت مورد نظر یک پیش فاکتور دریافت می‌کند. این پیش فاکتور توسط شرکت فروشنده مهر و امضا شده است و برای ثبت سفارش واردات یک کالا در سامانه جامع تجارت برای دریافت کد رهگیری لازم است. اما اطلاعاتی که در پیش فاکتور باید درج شود به این شرح است:

  1. اطلاعات کامل خریدار و فروشنده
  2. تاریخ صدور پیش فاکتور و مدت اعتبار آن
  3. مشخصات کامل کالا (مشخات کالا،قیمت واحد،مقدار،وزن و نوع بسته‌بندی)
  4. کشور تولید کننده کالا
  5. ارز معامله و نحوع پرداخت آن
  6. شرایط حمل کالا
  7. تعیین گمرک مبدا و مقصد و مرزهای ورودی

انواع ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که عبارت است از: ثبت سفارش دیداری،ثبت سفارش مدت دار،ثبت سفارش یوزانس،ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز و ثبت سفارش واردات در برابر صادرات.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ثبت سفارش به شکل چین؛کشورهای که قرارداد چند ساله با چین بستن اوضاعشون به شدت خراب شده یکی ونزوئلا و یکی زیمباوه و چند کشور افریقایی کلا بحث رشد اقتصادی و باید بذارین کنار فقط از کم شدن ارزش ریال نسبت به دلار باید سود گرفت
    چین سالیان متوالی از ایران باج میگیره و دیکتاتور ایران.
    ایرانی داروی خماری بهشون تزریق کردند که سال به سال این دیکتاتورها ایران را یک نفسه بخورند.

  • ناشناس

    چرابایدضرربکنه ممکن باورم نمیکند آن عده که این ماشینهارامیخرندواقعآبخاطرپرکردن جیب خودشان وله همه ایرانیهاظلم می‌کنه وآخراین پولهارانمیشه خورد انصاف هم خوب چیزیه