کد مطلب: ۵۶۱۸۹۹

درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی طالبان / درآمد طالبان از کجاست؟

درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی طالبان / درآمد طالبان از کجاست؟

پس از نزدیک به دو دهه، طالبان، حالا بار دیگر به مشکلی جدی برای افغانستان و البته کشورهای منطقه بدل شده است. در زمان نگارشِ این متن، نیروهای شبه‌نظامیِ طالبان اعلام کرده‌اند که نزدیک به ۸۵ درصد از خاک افغانستان را در اختیار دارند. به گزارش تجارت‌نیوز، از آن سو، در حالی که بخش عمده

پس از نزدیک به دو دهه، طالبان، حالا بار دیگر به مشکلی جدی برای افغانستان و البته کشورهای منطقه بدل شده است. در زمان نگارشِ این متن، نیروهای شبه‌نظامیِ طالبان اعلام کرده‌اند که نزدیک به ۸۵ درصد از خاک افغانستان را در اختیار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آن سو، در حالی که بخش عمده نیروهای نظامیِ خارجی در حال ترک کردنِ افغانستان هستند، تصاویری از فرارِ نیروهای نظامی افغانستانی به کشورهایی مانند ایران در فضای مجازی منتشر شده و این باور هم در میان شهروندان افغانستانی ایجاد شده که مقامات کشور، آماده‌اند که در صورت نیاز، به سرعت از کشور خارج شوند.

البته کارشناسان مستقل معتقدند شبه‌نظامیان طالبان برای اشغالِ «کابل»، پایتختِ افغانستان و نواحی اطراف آن، مسیری ناممکن را پیشِ رو دارند. با این همه، افغانستان دیگر کشوری نیست که تا همین چند ماه پیش بود و اکنون، ترس و وحشت از رویِ کار آمدنِ گروهکی بنیادگرا، در دل مردم این کشور رخنه کرده است.

طالبان از آنچه که فکر می‌کنید ثروتمندتر است

در این میان، ممکن است این پرسش پیش بیاید که طالبان، هزینه نظامی‌گریِ خود را چگونه تامین می‌کند؟ به عبارت دیگر، «ماشین جنگیِ» این گروهکِ شبه نظامی، از چه راه‌هایی تامین می‌شود؟

taliban 8

طالبان به سرعت در حال اشغالِ بخش‌های مختلف خاک افغانستان است.

نخست اینکه تعداد اعضای فعالِ طالبان در طولِ سال‌های گذشته دائما در نوسان بوده و البته، تقریبا هیچ‌گاه کمتر از ۱۰ هزار نفر نبوده است. این در حالی است که برخی منابع، تعداد اعضایِ فعالِ طالبان در حال حاضر را حدود ۶۰ هزار نفر تخمین می‌زنند. طبیعی است که اندازه این گروه در نسبت با بودجه یا درآمد آنها، اهمیت پیدا می‌کند.

یکی از گزارش‌های محرمانه «ناتو» که به دست «رادیو اروپای آزاد» رسیده، نشان می‌دهد که در سال مالیِ منتهی به مارس ۲۰۲۰ میلادی، طالبان حدود ۱٫۶ میلیارد دلار (نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان) بودجه در اختیار داشته است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، دولت افغانستان تنها حدود ۵٫۵ میلیارد دلار بودجه در اختیار داشته است.

اگرچه بودجه دولت افغانستان ۳.۵ برابر گروه طالبان بوده اما طالبان با این بودجه نهایتا یک گروه ۶۰ هزار نفری را مدیریت کرده و افغانستان با بودجه ۵.۵ میلیارد دلاری یک کشور با جمعیت ۳۳ میلیون نفری را اداره کرده است.

از تجارت مواد مخدر تا مالیات و حتی صادرات

اما گروهکِ تروریستیِ طالبان، که فعالیت آنها به شدت توسط کشورهای مختلف رصد می‌شود، چگونه توانسته‌اند رقمی در حدود ۱٫۶ میلیارد دلار بودجه برای فعالیت‌های خود تامین کنند؟ منبع اصلی درآمدِ این گروهک، تقریبا برای همه آشنا است: کشت خشخاش.

برآوردها نشان می‌دهند که طالبان در سال مالیِ منتهی به مارس ۲۰۲۰، حدود ۴۱۶ میلیون دلار تنها از محل کشت و تجارتِ خشخاش درآمد داشته است. این گروهک، در مناطقی که تحت کنترل دارد، مستقیما به کشت و فرآوری تریاک مشغول است و علاوه بر این، آنچنان که یک تحقیق و تفحص رسمیِ دولت افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد، طالبان شبکه‌ای در اختیار دارد که می‌تواند از سایر بخش‌های فعال در زمینه تجارت مواد مخدر هم کسبِ سود کند.

بر این اساس، طالبان یک مالیات ۱۰ درصدی از تمامِ حلقه‌های زنجیرِه کشت تا فرآوری و ترانزیتِ تریاک به خارج از خاکِ افغانستان دریافت می‌کند. این در حالی است که افغانستان، به گواهی گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ میلادی، در ۵ سالِ منتهی به آن سال، به تنهایی ۸۴ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است.

کشت و تجارت خشخاش، اصلی‌ترین منبع درآمد طالبان بوده و هست.

اما درآمد طالبان از راه‌هایِ دیگری هم تامین می‌شود. همین گزارش (که بخش عمده اعداد و ارقام آن توسط «ملا یعقوب»، پس «ملا محمد عمر»، پدر معنویِ طالبان، افشا شده) نشان می‌دهد که طالبان دستی هم بر آتشِ مالیات‌ستانی دارد.

بر این اساس، طالبان نه فقط در نواحی تحت کنترلِ خود در خاک افغانستان از مردم مالیات می‌گیرد، که انواع دیگری از مالیات‌ستانی (همچون «عُشر» و «زکات» و مالیات بر فعالیت‌های معدنی و رسانه‌ای) را هم در کارنامه خود دارد. مجموع این مالیات‌ها، سالانه به حدود ۱۶۰ میلیون دلار می‌رسد.

ناگفته نماند که بخشی از آنچه مالیات‌ستانیِ طالبان نامیده شده، در واقع «اخاذی» است. یکی از اَشکالِ این اخاذی‌ها، گرفتنِ حقِ عبور از خودروهای ترانزیتی است که از مسیرهایِ تحت کنترلِ طالبان در خاکِ افغانستان عبور می‌کنند.

در کنارِ این، طالبان درآمدهای صادراتی هم دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر صادرات مستقیم مواد مخدر، طالبان برخی مواد معدنی از معادنِ مخروبه را هم صادر می‌کند. علاوه بر این، برخی شرکت‌های رسمی هم به عنوان شرکت‌های پوششی برای صادرات کالا به نفع طالبان، در افغانستان فعالیت دارند.

از کمک‌های خارجی تا اجاره‌داری

اما منابع مالیِ گروهک تروریستیِ طالبان، از این هم متنوع‌تر است. برآوردها نشان می‌دهد کشورهایی نظیر پاکستان، روسیه، چین و عربستان سعودی، سالانه میلیون‌ها دلار به طالبان کمک مالی مستقیم می‌رسانند.

636008895766853622 AP Afghanistan Mining

طالبان، مدتی است که با استخراج معادن متروکه، محصولاتی نظیر «لاجورد» را استخراج، فرآوری و صادر می‌کند.

ارزشِ این کمک‌های خارجیِ مستقیم به طالبان در سال ۲۰۰۸ میلادی، حدود ۱۰۶ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، اما منابعی هم هستند که می‌گویند مجموعِ این کمک‌های مالی می‌تواند به سالانه ۵۰۰ میلیون دلار (حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) هم برسد.

بخشی از آنچه مالیات‌ستانیِ طالبان نامیده شده، در واقع «اخاذی» است. یکی از اَشکالِ این اخاذی‌ها، گرفتنِ حقِ عبور از خودروهای ترانزیتی است که از مسیرهایِ تحت کنترلِ طالبان در خاکِ افغانستان عبور می‌کنند.

اما شاید عجیب‌تر از این‌ها، درآمد سالانه ۸۰ میلیون دلاری طالبان از اجاره املاک در افغانستان و کشورهای دیگر باشد. گفته می‌شود طالبان در خودِ افغانستان و کشورهایی همچون پاکستان، املاک مختلفی دارد که از محل اجاره آنها هم درآمد کسب می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خانم دکتر محمدی اتباع

    مرگ برطالبان هیچ وقت دوست نداشتند زندگی انسانی همرای حیوانات زندگی کردند

    • ایرانی

      احسنت خانم دکتر خداخیرت بده باحرفی که زدی طالبان خود یک حیوان انسان نمایند

    • ناشناس

      افرین خانم دکتر جان

    • ناشناس

      سلام تروخدا به حیوانات توهین نکنین کاش طالبان به اندازه حیوانات نوعدوستی وانصاف داشتند.

    • مریم

      خخخخخخ درووووغ

    • مریم

      الکی یه چیزی نوشته مگه اینجا مطبه که نوشت خانم دکتر محمدی ?????

  • یاسنا

    مقصراشرف غنی بودکه بجای تکیه برتوانایی های داخل کشورپشتش به آمریکای بیگانه گرم بودنتوانست ارتشی مقتدروجنگجومهیاکنه بیش از۳۵۰هزارنیروی ارتش داشت باکلی امکانات اماشکست خوردن وبزدلانه کشورراتقدیم طالبان کردن چون معنی وطن رونمیدونستن مخلوطی ازنفوذی هاوافرادبی انگیزه برای جنگ بودن وحالاهم بدون کوچکترین درگیری زمام کشوربدستشان افتادغنی هم ک زودترازهمه فرارکردومردم افغانستان راباطالبان تنهاگذاشت ورفت تاان سوی دنیازندگیشوبکنه

  • ایرانی

    وستان عزیز خودمونوبه اون راه نزنیم ازبسیت سال پیش که امریکا افغانستان رااشغال کرد قصدش تهاجم به ایران بودودید حریف ایرانوایرالنی نمیشه بعدرفت جنگ درعراقوراه انداخت بازم حریف ملت ایران نشدهیچ باتخودتون فکرنمیکنیدکه چرا امریکا مدام داره توکشورهای اسلامی شالتاق میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کمی فکرکنید……………….گیرم برای ازبین بردن طالبان که همونم دست پرورده خودشه به افغانستان هجوم برد……………….یابرای ازبین بردن حکومت صدام که همونم دست پرورده ونماینده خودش درخاورمیانه بود به عراق حمله کرد ووقتی بازهم نتونست باکمک انگیلیس ازتمام دنیا داعش را بر ای ازبین بردن مااستخدام کرداینها دوستان عزیز همین امریکاومدافعان بظاهرحقوق بشری بودن که 8سال علیه ملت ماجنگیدن…………دوستان………دفاع مقدس راکه یاد دارین………….. هیچ میدونید توی اون سالهاچقدربه نوامیس ماتعرض شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هیچ میدونیدچقدرازخانمهابخاطراینکه دست متجاوزبعثی نیوفتن همموندم خودکشی کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سوال اینجاست……………انزمان ملت مابا امریکا چکارکرده بود که به این شدت تاوان داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حتما عزیزانی که درجنگ خانوادشونو ازدست دادن درنزدیکی همه ی ما دارن زندگی میکنند باید حالو روزشونو ازخودشون سوال کنید………….دوستان عزیز برگردیم به امروز هیچ میدونیدچققققققققدرسخته که یک بابای غریبه بیاد و لگدبه در خونه ات بزنه وناموستو جلو چشات بلند کنه ببره تابی عفتش کنه و
    تووووووووو……………..ازترس اون شیادی که بااسلحه بسمت تو وخانوادت نشونه گرفته ونتونین کاری کنین………………..دوستان عزیز الان طللبان دارن تو افغانستان همین کارارو باناموس مسلمان ……………..نه/…………نه/……………..مسلمان چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نه تنها مسلمان بلکه باناموس تک تک افغانها میکنه………………….اوناحتی به دخترشش ساله هم رحم نکردن……………….باهمه ی این اوضاع کدوم ادم عاقل قبول میکنه که امریکا حامی حقوق بشره……………کدوم بشر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟امریکافقط به منافع خودش واسراعیل فکرمیکنه…………..دوستان ازمکروحیله امریکا وانگلیس جای سوال زیادی باقی میمونه اگرامریکا بفکر حقوق بشره چراطی اینهمه سالی که به مردم فلسطین ظلم شدومیشه سکوت کردوحتی طی اینهمه سال کمکش را به دولت کذاب ودروغگوی اسراعیل دریغ نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عزیزان فراموش نکنیدطالبان خودمهره مهم ونماینده امریکاوانگلیس واسراعیل درمنطقه هستند

    • ناشناس

      پر از چرت و پرت …

    • مریم

      خوووب???

  • جواد

    سلام بر مردم کسی حاکم می شود که لایق همان مردم می باشد.

  • ناشناس

    مرگ بر حامیان طالبان که پشت طالبان را گرفت و همه جوره کمکش کرد

    • ناشناس

      چرا طالبان را دعای بد میدی

    • ناشناس

      ایران هم جزوشونه (:

  • حسن پشم ا...

    یه دو تا بس هم بفرستن برای همزادشون در تهران علی شیره ای و دارو دسته

    • ناشناس

      منافق پس فطرت

  • بهنام

    هموطنان کاش انقدر که پیگیر طالبان و افغانستان هستید پیگیر هموطنان خود در خوزستان و سیستان و غیره بودید کاش به فکر خودتون بودید باوجود این همه مشکل موجود در کشور

    • ناشناس

      دقیقا حوادثی که در افغانستان رخ میدهد به ایران ربط دارد،چون طالبانی که به نیابت از امریکا میخواهند حکومت کنند خیلی برای ایران دردسر زا است.

    • ناشناس

      واقعا عالی بود ممنون که شفاف سازی کردین

  • بهروز

    قابل توجه آندسته از ابلهانی که در جهت تطهیر طالبان تلاش نموده و تصرف افغانستان توسط این فرقه جنایتکار ضد اسلام را توجیه میکنند: طالبان همان فرقه ایست که زنان افغان را در استادیوم به بهانه های مضحک و واهی به قتل میرساند. طالبان همانیست که اعضای سفارت جمهوری اسلامی را قتل عام نمود. همان موجودیست که زنان را از حق تحصیل و حضور فعال و مشروع در اجتماع محروم کرده بود.
    در واقع آنچه روی داد این بود که آمریکا بدنبال تصرف و سلطه بر افغانستان و ذخایر غنی آن بود برای همین هم گروهی من درآوردی بنام طالبان را پدید آورده و تجهیز کرد تا اوضاع آن کشور را به هم ریخته و آماده اشغال کنند. اما تا هنگامیکه احمد شاه مسعود شیر پنجشیر زنده بود همه این نقشه های آمریکا بر باد هوا بوده و طالبان مدام از احمد شاه مسعود شکست های تحقیرآمیز میخورد. از اینرو کاخ سفید با استخدام یک مزدور تروریست تکفیری احمد شاه مسعود را به شهادت رساند. پس از شهادت او طالبان کنترل کشور را بدست گرفت و با جنایات و کشتار عمدی عملا راه را برای دخالت اربابش آمریکا باز کرد و دیدیم که افغانستان به اشغال یانکی ها درآمد. تا اینجا گام اول نقشه عملی شده و آمریکا رسما و علنا در آنجا حضور یافت. این حضور این فرصت را داد که ظرف 20 سال اقدام به برپایی زیرساخت ها و تاسیسات لازم برای اکتشاف و استخراج معادن و فراهم آوردن امکان تخلیه و چپاول معادن طلا و گوهرهای قیمتی آن کشور نماید. خوب حالا مشکل این بود که اگر خودش رسما و علنا بعنوان اشغالگر شروع به بهره برداری از این تاسیسات و شرکتهای مستقر شده میکرد در دنیا بعنوان یک اشغالگر چپاولگر معرفی میشد و در برابر جهان به مشکل میخورد. از اینرو بهترین کار این بود که حالا که دیگه ظرفیت و زیرساخت های فنی لازم برای غارت را مستقر نموده، خودش را در ظاهر کنار کشیده و از آنجا خارج شود. چون از اینجا به بعدش رو طالبان میتونست به نمایندگی از طرف ارباب به عهده گرفته و پی بگیرد. کار طالبان هم در دهه های آینده ادامه این غارت و چپاول، و از طرفی کشتار و سرکوب مردم افغانی است که برای جلوگیری از غارت کشورشان و ایستادگی در برابر این قوم وحشی به پا میخیزند. اینجوری دیگه حداقل در ظاهر اتهامی متوجه آمریکا نیست و روند تخلیه منابع هم به خوبی پیش خواهد رفت.

  • سالار

    سلام طالبان‌ملاهایی‌بی‌شعورندکه‌برای‌زن‌وازادی‌هیچ‌ارزش‌ومعیاری‌نمی‌شناسندافغان‌هاخودشان‌خواستندکه طالبان حاکمان انهاگردد

  • ناشناس

    اختیار و حق انتخاب، مهمترین و اساسی ترین حقوق و ارزش یک انسان است. هر ایده باید با تبلیغ و تبیین و دفاع در برابر مخالفین عمل کند. تهاجم و تحمیل یک عقیده با هر ماهیتی فاقد ارزش و ظلم است. باید راه هدایت و ظلالت مشخص و افراد با اختیار کامل و فهم و درک موضوع قبول کنند. یک ایده زمانی قداست خود را ازدست داده و خطرناک میشود که ضامن قدرت و منافع مادی باشد. کسانی جنایات تروریستها را مقدس میدانند که درک درستی از مفهوم قداست ندارند. طالبان یک گروه منحرف و جنایتکار فاقد مقبولیت شرعی و مدنی است و حق حاکمیت ندارد و کسانیکه از حکومت انها حمایت میکنند، در جنایات انها شریکند. طالبان زمانی پاک میشوند که مجازات شوند.