کد مطلب: ۵۹۲۷۲۰

درآمد ۵ میلیارد دلاری بازی مرکب/ سرمایه‌گذاری روی مُردن!

درآمد ۵ میلیارد دلاری بازی مرکب/ سرمایه‌گذاری روی مُردن!

سریال «بازی مرکب» (Squid Game) که به تازگی به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های اخیر تبدیل شده، حالا برند رمزارز مخصوص به خود را معرفی کرده است. رمزارزی به نام «اسکویید گیم» که قیمت آن به شکل سرسام‌آوری در حال بالا رفتن است. به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت رمزارز اسکوییدگیم (SQUID) است، به شکلی سرسام آور در

سریال «بازی مرکب» (Squid Game) که به تازگی به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های اخیر تبدیل شده، حالا برند رمزارز مخصوص به خود را معرفی کرده است. رمزارزی به نام «اسکویید گیم» که قیمت آن به شکل سرسام‌آوری در حال بالا رفتن است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت رمزارز اسکوییدگیم (SQUID) است، به شکلی سرسام آور در حال رشد است. نشریه معروف «فورچون» (Fortune) گزارش داده که این رمزارز تنها یک هفته پس از معرفی، حدود ۸۶ هزار درصد بازدهی داشته و ارزش بازار جهانیِ این رمزارز هم تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود ۵ میلیارد دلار بوده است (حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان).

قیمت هر واحد از رمزارز «اسکویید»، ابتدا تنها یک سنت (یک صدم دلار) بود، اما بر اساس گزارش مجله «فورچون» حالا به حدود ۱۱٫۱۶ دلار رسیده است و البته لحظه به لحظه هم بالاتر می‌رود. با این همه، برخی فعالان بازار رمزارز در مورد خرید رمزارز «اسکویید» هشدار داده‌اند و می‌گویند این رمزارز را نمی‌توان به راحتی فروخت.

رمزارزی که نیامده ارزش پیدا کرد

فروش رمز ارز «اسکویید» در ۲۰ اکتبر (حدود ۱۱ روز پیش از زمانی که شما این متن را می‌خوانید) آغاز شده و ظرف چند ثانیه، تمامی سکه‌های مجازی عرضه‌شده به فروش رفته‌اند. این رمزارز برای پروژه‌ای اینترنتی به نام «اسکوییدگیم» (همانند نام سریال) ایجاد شده است.

در این پروژه، کاربران می‌توانند با انجام بازی‌هایی مشابه با سریالِ اصلی، به جایزه بزرگی دست پیدا کنند. البته این بازی‌ها بر خلاف آن‌چه در سریال دیدیم منجر به مرگ شرکت‌کنندگان نمی‌شود و جایزه نهایی هم رقم ثابتی نیست و بسته به تعداد شرکت‌کنندگان در هر دور تغییر می‌کند.

616cf19c38c1960018304959

فروش محصولات جانبی «بازی مرکب» خیلی زود شروع شد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند رمزارزها را به عنوان جایزه به دست آورند و برای گذراندن مراحل بازی از آنها برای خرید لباس‌های لازم (لباس‌هایی مانند آن‌چه کاراکترهای سریال به تن داشتند) استفاده کنند. برای ورود به بازی، هر بازیکن باید بین ۶۵۰ تا ۱۵ هزار «توکن» از این رمزارز را بپردازد که البته قیمت آن لحظه به لحظه در حال افزایش است. در این میان، ۱۰ درصد از ارزش این «توکن‌ها» به جیب توسعه‌دهندگان این رمزارز سرازیر می‌شود، رقمی که حالا تقریبا معادل ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

شیرینی و لباسِ بازی مرکب در ایران

اما عجله نکنید، چرا که باز هم چیزهای جالبی در مورد «بازی مرکب» هست. یک گشت‌وگذارِ سردستی در فضای مجازی نشان می‌دهد که به فاصله کمی از آغاز انتشار سریال اصلی در شبکه «نتفلیکس»، حالا تی‌شرت‌ها و شیرینی های مرتبط با سریال هم به ایران رسیده‌اند.

Squid Game crypto token

قیمت رمزارز «اسکویید» (بر اساس سریال بازی مرکب)، رشدی سرسام آور را تجربه کرده است.

برای طرفداران «هری پاتر» که تا یک دهه پیش ناچار بودند برای دریافت جدیدترین نسخه انگلیسی کتاب در معدود کتاب‌فروشی‌های ایران که کتابِ خارجی می‌فروختند صف ببندند، این رخداد شاید به معنی کم‌شدنِ فاصله میان ایران و جهان هم باشد.

اقتصادی که از «سینما» بر می‌خیزد

اما «بازی مرکب» و رمزارزش، اولین نمونه موفقِ تبدیلِ یک داستان ویدئویی به محلی برای درآمدزایی نیستند و آخرینِ آنها هم نخواهند بود. در صنعت رسانه و تبلیغات، این ماجرا نامی هم برای خود دارد: «فرانشیز رسانه‌ای» (Media franchise).

اما این یعنی چه؟ وقتی از رویِ یک اثر هنریِ اصلی (یک فیلم، یک سریال، یک کتاب یا یک «کمیک‌بوک») محصولات جانبی تولید می‌شود که طرفداران اثر هنریِ اصلی آنها را می‌خرند، در واقع یک بازار جانبی برای هر چه بیشتر پول‌درآوردن از اثر هنریِ اصلی ایجاد شده است.

image

پارک موضوعیِ «سوپر ماریو» در ژاپن همین اواخر و در دوران کرونا افتتاح شد.

نمونه‌ها فراوان‌اند: از فروش رداها و چوب‌های جادوی «هری پاتر» گرفته تا فروش شمشیرهای معروف «جنگ ستارگان» و از لباس‌های «مرد عنکبوتی» تا نمونه ایرانیِ فروش عروسک‌های مجموعه تلویزیونیِ «شکرستان» و حالا هم رمزارز و لباس‌های «بازی مرکب».

حرفی در این نیست که این آخری، یعنی رمزارز، در مقایسه با نمونه‌های قبلی واقعا نوآورانه است و خطی جدید در فرآیند درآمدزایی از یک اثر هنری ایجاد کرده است، اما به سادگی می‌توانیم خودمان را جای تولیدکنندگان این آثار هنری بگذاریم و ببینیم که چه بازارهای جانبیِ متنوعی ممکن است از دلِ یک اثر هنری اولیه بیرون بیایند.

«پارک‌های موضوعی» (Theme park) یکی از همین امکانات هستند که ممکن است خیلی زود نمونه‌هایی از آنها در ارتباط با «بازی مرکب» در این‌سو و آن‌سویِ جهان ایجاد شوند. همین اواخر، «پارک موضوعیِ» بازیِ معروفِ «سوپر ماریو» (Super Mario) در ژاپن افتتاح شد و ظاهرا از نظر تجاری، حتی در دوران خانه‌نشینیِ کرونایی، بسیار هم موفق از آب درآمده است.

فروش محصولات جانبی مجموعه پرطرفدار «جنگ ستارگان»، در نیم قرن گذشته، نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این در حالی است که بازار این حوزه هم بسیار بسیار بزرگ است. به عنوان نمونه، بازاری که حول مجموعه «جنگ ستارگان» شکل گرفته، از سال ۱۹۷۷ میلادی تا به امروز نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار فروش کالاهای جانبی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Mbm

    خبرها دیرتر از وقتش بدست ایرانیها می‌رسد.هر رمز ارزی مثل عرضه اولیه سهام از نظر مردم با ارزش هستش اگه مردم ایران از روز شروع خبر داشته باشند معامله‌گر ارزهای دیجیتالی در ایران می‌توانند سود خوبی داشته باشند.البته با توجه به اینکه ارزها هم مثل سهام خوب یا بد بودنش 50پنجاه است.