کد مطلب: ۴۴۴۴۳۰

اگر یکی از کارکنان شرکتتان به ویروس کرونا مبتلا شد، چه کار کنید؟

اگر یکی از کارکنان شرکتتان به ویروس کرونا مبتلا شد، چه کار کنید؟

در حال حاضر همه مدیران و رهبران به دنبال پیدا کردن جایگاه و موقعیتشان هستند. احتمالا در کنار همسر و فرزندانتان، دارید کارهای شرکت را برنامه‌ریزی می‌کنید، موقعیت و وضعیت کارکنانتان را مشخص می‌کنید و شرایط دورکاری را فراهم می‌کنید. مهم‌تر از همه، شما با آزمونی روبه‌رو خواهید شد که چند هفته پیش حتی تصور

در حال حاضر همه مدیران و رهبران به دنبال پیدا کردن جایگاه و موقعیتشان هستند. احتمالا در کنار همسر و فرزندانتان، دارید کارهای شرکت را برنامه‌ریزی می‌کنید، موقعیت و وضعیت کارکنانتان را مشخص می‌کنید و شرایط دورکاری را فراهم می‌کنید.

مهم‌تر از همه، شما با آزمونی روبه‌رو خواهید شد که چند هفته پیش حتی تصور آن را هم نمی‌کردید: یکی از کارمندان و کارگران شرکتتان می‌گوید که برای ویروس کرونا (کووید-۱۹) آزمایش داده و جواب آزمایش مثبت است.

اگر قبلا با چنین موردی روبه‌رو نشده‌اید، در آینده احتمالا با این موضوع برخورد خواهید داشت.

این اتفاق، چالش و مشکل پیچیده‌ای است. نه‌تنها لحظه‌ای است که احساسات و انسانیت برانگیخته خواهد شد، بلکه شما را ملزم می‌کند تا به‌عنوان یک مدیر دست به کار شوید. روبه‌رو شدن با این موضوع، هم به تصمیم‌گیری درست و هم به هوش هیجانی نیاز دارد.

در این مقاله می‌خوانیم که چطور با این وضعیت برخورد کنیم، خواه کارکنان شما وظایفشان را به‌صورت دورکاری انجام دهند و خواه کارهایشان را در محل شرکت ادامه دهند:

همدردی کنید

ابتدا، وقتی کارمند و کارگر خبر ابتلا به ویروس کرونا را به شما می‌دهد، با او همدردی کنید. حتی اگر علائم فرد مبتلا خفیف باشد، احتمالا از اتفاقی که ممکن است بیفتد و یا از اینکه ممکن است ویروس کرونا را در بین خانواده و یا همکارانش پخش کرده باشد، دچار اضطراب شود. این فرصت را در اختیار آنها قرار دهید تا حس و حالشان را با شما در میان بگذارند.

همان طور که با آنها حرف می‌زنید، نشان دهید که می‌توانند روی حمایت و پشتیبانی شما و گروهتان حساب باز کنند.

به‌عنوان مثال می‌توانید بگویید: «می‌دانم که کنار آمدن با این موضوع خیلی سخت و مشکل است. اگر خواستی با کسی صحبت کنی می‌توانی با من حرف بزنی و کاملا درک می‌کنم که ممکن است برای مدتی نتوانید کار کنید و یا اینکه بهره‌وری‌تان کاهش پیدا کند. نگران این موضوع نباشید، می‌فهمم که در چه وضعیتی قرار دارید.»

اقدام سریع برای به حداقل رساندن شیوع بیماری

در مرحله بعد، این موضوع را با مدیر منابع انسانی مطرح کنید. برای به حداقل رساندن شیوع و گسترش بیماری کووید-۱۹ باید سریع عمل کنید. در این مرحله، اکثر بخش‌های منابع انسانی باید دستورالعمل‌هایی برای این شرایط داشته باشند و شما مایلید نظرات و راهنمایی آنها را به کار بگیرید.

کارمند و کارگر مبتلا به ویروس کرونا

باید بدون اینکه هویت فرد مبتلا به ویروس کرونا را فاش کنید، همه کسانی را که در تماس نزدیک با فرد بیمار بوده‌اند را از موضوع مطلع کنید.

شناسایی افراد نزدیک به فرد بیمار

پیش از هر کاری، باید از کارمند و کارگر شرکتتان بپرسید که در این دو هفته چه کسانی «فرد نزدیک» بوده‌اند. (طبق تعریف مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، فرد نزدیک عبارت است از شخصی که در طی مدت زمان طولانی در فاصله دو متری فرد مبتلا به ویروس کرونا قرار داشته است.)

اگر اعضای شرکت شما در این دو هفته به‌صورت دورکاری وظایفشان را انجام داده باشند، احتمال انتقال ویروس را خیلی پایین می‌آورد، اما با این حال باید از فرد بیمار سوال کنید که آیا با همکارانش در ارتباط بوده است یا خیر.

باید به کسانی که «فرد نزدیک» با کارمند و کارگر مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، هشدار دهید، توصیه‌های وزارت بهداشت، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط را یادآوری کنید و در نهایت آنها را به پزشک و دکتر مرتبط ارجاع دهید.

قانون محرمانه بودن در این مورد واضح و مشخص است: باید بدون اینکه هویت فرد مبتلا به ویروس کرونا را فاش کنید، همه کسانی را که در تماس نزدیک با فرد بیمار بوده‌اند را از موضوع مطلع کنید.

حدس نزنید. شما پزشک نیستید، به‌جای این کار، آنها را به پزشک و سایت وزارت بهداشت ارجاع دهید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به کارکنان شرکتتان اطمینان دهید که شما و شرکت حامی و پشتیبان آنها خواهید بود.

هشدار دادن به همکاران فرد مبتلا به ویروس کرونا

سپس، تصمیم بگیرید که یک نفر از بین شما و یا مدیر منابع انسانی این خبر را به افراد نزدیک به کارمند و کارگر مبتلا اطلاع دهد. از آنجا که موضوع حساسی است، بهترین راه برای اطلاع‌رسانی از طریق تماس تصویری و یا تماس تلفنی است. اما زمان در این مورد اهمیت دارد، اگر نمی‌توانید به آنها زنگ بزنید و یا تماس تصویری برقرار کنید، یک ایمیل با عنوان «در اسرع وقت خوانده شود» به آنها بفرستید.

ارسال یک پیام یکسان

از هر روشی که می‌خواهید اطلاع دهید، پیام شما یکسان است: «آزمایش ویروس کرونا (کووید-۱۹) یکی از اعضای شرکت ما مثبت بوده است و شما یکی از افراد نزدیک به این فرد بوده‌اید. نگران نباشید، ما از شما حمایت می‌کنیم. اگر در محل کار هستید، لطفا در اسرع وقت مرخصی بگیرید. به محض بازگشت به خانه و یا اگر از منزل دورکاری انجام می‌دادید، مکانی برای قرنطینه پیدا کنید، وجود علائم بیماری کووید-۱۹ در بدنتان را بررسی کنید و با پزشکتان صحبت کنید. چگونه می‌توانیم برای انجام این کارها به شما کمک کنیم؟»

آمادگی برای رفتار احساسی افراد نزدیک

می‌توانید انتظار داشته باشید که افراد نزدیک به فرد بیمار دچار تنش و عصبی شوند و سوالات زیادی بپرسند، به‌خصوص اگر اولین بار باشد که در چنین وضعیتی قرار می‌گیرند و چنین خبرهایی دریافت می‌کنند.

از آنجا که چند روز از ارتباط افراد نزدیک به فرد بیمار گذشته است، می‌توانید از آنها سوال کنید که آیا علائم بیماری در خانواده‌شان مشاهده است.

حدس نزنید. شما پزشک نیستید، به‌جای این کار، آنها را به پزشک و سایت وزارت بهداشت ارجاع دهید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به کارکنان شرکتتان اطمینان دهید که شما و شرکت حامی و پشتیبان آنها خواهید بود.

کارمند و کارگر مبتلا به ویروس کرونا

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به کارکنان شرکتتان اطمینان دهید که شما و شرکت حامی و پشتیبان آنها خواهید بود.

پیگیری و ادامه گفتگو و ارتباط از طریق ایمیل

این گفتگو را از طریق ایمیل و پیام‌رسان‌ها ادامه دهید. ممکن است فردی که با او صحبت می‌کنید، خیلی احساساتی شده باشد و حرف شما را درست متوجه نشده باشد. مکالمه کتبی و نوشتاری اگر فقط برای کمک به حفظ این روند در شرکتتان باشد، همیشه کار درستی است.

هنگامی که هم با فرد مبتلا به ویروس کرونا و هم با افراد نزدیک به فرد بیمار صحبت کردید، می‌توانید به دیگر کارکنان شرکت نیز هشدار دهید. پیامی که ارسال می‌کنید نحوه برخورد شرکت با اشخاص را نشان می‌دهد، بنابراین پیام ارسالی باید شفاف و آرام‌بخش باشد.

با این موضوع می‌توان به روش‌های مختلفی برخورد کرد.

اگر شرکت استارتاپ است و حدود ۱۰۰ نفر کارمند و کارگر دارد، می‌توان در یک جلسه با حضور همه اعضای شرکت، موضوع را به آنها اطلاع داد.

اگر شرکت شما بزرگ‌تر است، بهتر است که بخش یا قسمتی که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته، از موضوع اطلاع پیدا کند.

محرمانه ماندن نام فرد بیمار و افراد نزدیک

نام کارمند و کارگر مبتلا به ویروس کرونا و افراد نزدیک به فرد مبتلا را محرمانه نگه دارید و به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید.

سپس واقعیت را به کارکنان شرکت بگویید: «در یک تاریخ مشخص آزمایش ویروس کرونا فرد مورد نظر مثبت بوده و در حال حاضر در قرنطینه قرار دارد. این موضوع به اطلاع افراد نزدیک به فرد بیمار رسیده و از آنها درخواست شده تا محل کار خود را ترک کرده و خودشان را قرنطینه کنند. اگر قبلا به شما گفته نشده که جزو افراد نزدیک هستید، پس جزو این دسته نیستید. اگر درباره کووید-۱۹ سوالی دارید، لطفا با پزشک تماس بگیرید و به وبسایت وزارت بهداشت مراجعه کنید. این شرکت در دوران سختی حامی و پشتیبان همه کارکنان و اعضا خواهد بود، و برای فرد بیمار آرزوی بهبودی و سلامت داریم.»

وظیفه مهم و حیاتی مدیران و رهبران این است که به کارکنان حس اطمینان بدهند و روحیه آنها را حفظ کنند.

تحت نظر قرار دادن فرد مبتلا به ویروس کرونا و ادامه ارتباط با او

در نهایت، بهتر است که یک مدیر ارشد، که می‌تواند مدیرعامل باشد، وضعیت فرد بیمار را تحت نظر داشته باشد. اگر موارد بیماری در شرکت شما رشد چشمگیری داشته باشد، مدیرعامل قادر نخواهد بود با همه این افراد تماس بگیرد. با این وجود مدیران ارشد می‌توانند و باید تا حد ممکن با کارکنان تماس بگیرند، تا آنها حس کنند که در این دوران سخت تحت حمایت قرار دارند.

این دوران برای هیچ کس دوران راحتی و آسایش نیست، و وظیفه مهم و حیاتی مدیران و رهبران این است که به کارکنان حس اطمینان بدهند و روحیه آنها را حفظ کنند.
کارمندی که نتیجه آزمایش ویروس کرونا او مثبت اعلام شده، نیازمند واکنشی سریع و حساس است. این اقدام به همه کارمندان و کارگران شما کمک خواهد کرد تا در حال حاضر احساس امنیت بیشتری داشته باشند و بتوانند با تمرکز بیشتری کارهای مهم را در شرکت شما انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مقاله به‌هنگام و کاربردی است. خیلی عالی آقای قزللو.

  • محمد

    من با دوتا بچه از اسفند به خاطر این ویروس بیکار‌ شدم حقوقم‌‌ بهم ندادن اونوقت دولت میشینه نقشه می‌کشه دوزار پول بدن به ملت و بعدا هم پس بگیرن

  • ناشناس

    یکی از همکارای ما تستش مثبت شد و انگار ن انگار هیچ کاری نمیکنن مدیریت