کد مطلب: ۳۲۴۲۲۴

نیروی با استعداد می‌خواهید، فرهنگ‌سازمانی خوب بسازید

نیروی با استعداد می‌خواهید، فرهنگ‌سازمانی خوب بسازید

یکی از مشکلات دائمی شرکت‌ها خصوصا آن‌هایی که برای کارشان همواره باید محصولات مبتکرانه بسازند، پیدا کردن و جذب نیروهای با استعداد است. نیروهای با استعداد ممکن است هنگام استخدام دانش و مهارت کافی هم نداشته باشند؛ اما ما می‌دانیم چنین افرادی سریع می‌توانند یاد بگیرند و دارایی ارزشمندی برای شرکت باشند. اما چه می‌شود

یکی از مشکلات دائمی شرکت‌ها خصوصا آن‌هایی که برای کارشان همواره باید محصولات مبتکرانه بسازند، پیدا کردن و جذب نیروهای با استعداد است. نیروهای با استعداد ممکن است هنگام استخدام دانش و مهارت کافی هم نداشته باشند؛ اما ما می‌دانیم چنین افرادی سریع می‌توانند یاد بگیرند و دارایی ارزشمندی برای شرکت باشند.

اما چه می‌شود که شرکت‌ها نمی‌توانند چنین نیروهایی را پیدا کنند؟ آنچه می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم این نکته است که دلیل چنین مشکل لزوما مربوط به نبود این نیروهای متخصص در بازار کار نیست. بلکه شاید مشکل در فرهنگ‌سازمانی یک شرکت است. یک فرهنگ‌سازمانی می‌تواند باعث جذب نیروهای متخصص و با استعداد شود. از آن‌سو یک فرهنگ‌سازمانی بد هم می‌تواند نیروهای با استعداد خود را فراری دهد.

شرکت‌های بلندپرواز افراد بلندپرواز را جذب می‌کنند

استعداد چیزی است که بزرگ می‌شود. هر چه انرژی و توجه بیشتری را صرف آن کنید، استعداد بیشتری به دست می‌آورید.

قضیه بسیار ریشه‌‌ای است. فرقی نمی‌کند کار شما چیست. بلیت می‌فروشید، تلفن همراه تولید می‌کنید، لوازم‌خانگی می‌سازید، عینک طراحی می‌کنید، نرم‌افزار می‌نویسید یا هر چیزی دیگری، برای داشتن یک شرکت خوب باید محصولی عالی داشته باشید.

زیرا افراد با استعداد دوست دارند در شرکت‌هایی کار کنند که تاثیری هرچند کوچک در جهان ایجاد می‌کنند. راه‌های زیادی برای رسیدن و بودن در سطح جهانی و ایجاد چنین تاثیرهایی وجود دارند. برای اینکه استعدادها را به خود جلب کنید باید جهان را تغییر دهید. اما اگر برای تغییر جهان به این نیروها نیاز دارید، بگذارید راه دیگری هم معرفی کنیم

نیروهای با استعداد جذب یک فرهنگ‌سازمانی خوب می‌شوند

اگر شما به‌اندازه کافی خوش‌شانس هستید که توانسته‌اید کارفرما یا مدیر شوید، باید به یک قید اخلاقی پایبند بمانید. شما باید مطمئن شوید که کارمندانتان از اینکه فردا هم باید سر کار بیایند خوشحال باشند.

فرهنگ‌سازمانی می‌تواند یک دارایی مهم باشد. فرهنگ سازمان شما می‌تواند به شما در جلب بهترین افراد و تشویق آن‌ها برای ماندن در سازمان شما کمک‌ کند.

اما چگونه چنین فرهنگی بسازیم؟

۱- محیط کاری راحتی را فراهم کنید

باید کاری کنید که دفتر محیطی باشد که اعضای تیم شما دوست دارند بیشتر وقت خود را در آن صرف کنند. حتی اگر دفتر کوچکی نیز دارید، انجام چنین کاری ممکن است. سعی کنید کارمندانتان را به فناوری‌های به‌روز و قدرتمند مجهز کنید، فناوری‌هایی که آن‌ها برای کار مطمئن و بهینه در شرکت لازم دارند.

داشتن نوشیدنی‌های رایگان و حتی اسنک در دفتر، کار سختی نیست. هزینه‌ چندانی ندارد؛ اما همین حرکت کوچک به ایجاد یک فرهنگ کاری خوب بسیار کمک می‌کند.

۲- همواره افراد مثبت اندیش و مشارکتی را انتخاب کنید

به یاد داشته باشید داشتن افراد با هوش، با استعداد و مثبت که شخصیت دوستانه‌ای دارند می‌تواند یک بنای عالی برای فرهنگ سازمان شما باشد. همچنین افراد خوب می‌توانند افراد خوب دیگری را جذب و یک محیط کاری الهام‌بخش ایجاد کنند.

هیچ‌چیزی به‌اندازه یک فرهنگ پرتنش، پر از شایعه و پر از رقابت ناسالم نمی‌تواند افراد را از شرکت شما فراری دهد.

۳- تعریف‌های کلامی

فرض کنید در اینستاگرام می‌چرخید. در یکی از پست‌ها، یکی از دوستان شما نام هتلی را آورده که برای او تجربه شیرینی داشته است. عکس بعدی یک پست تبلیغاتی است که با حمایت مالی یک هتل رقیب در آنجا گذاشته‌شده است.

شما ترجیح می‌دهید اقامت در کدام‌یک از این دو هتل را تجربه کنید؟ کدام‌یک بیشتر در ذهنتان می‌ماند؟

توصیه‌های واقعی و داستان‌های واقعی بسیار قدرتمندتر هستند. اگر شما شغلتان، شرکتتان یا محیط کاری خود را دوست داشته باشید، دوست خواهید داشت درباره آن برای دوستان و خانواده خود حرف بزنید.

شما ممکن است یک موقعیت کاری خالی را در سایت‌های کاریابی یا جاهایی مثل لینکدین، اطلاع‌رسانی کنید؛ اما هیچ‌چیزی نمی‌تواند به‌اندازه تعریف خوب و واقعی از شرکتتان از سوی دیگران، برای یافتن نیروهای خوب، موثر باشد.

وقتی کارمندان با‌ ارزش شما، دوستان و همکاران سابق خود را برای این موقعیت‌های شغلی پیشنهاد می‌کنند، باید چابک عمل کنید و زود با آن‌ها قرار بگذارید. این افراد معمولا بهترین گزینه‌هایتان خواهند بود.

شاید بهتر باشد که دوره‌های کارآموزی نیز خصوصا در فصل تابستان که دانشجویان فرصت دارند بر پا کنید. با این روش دیگران می‌توانند از نزدیک با محصولات، محیط کاری و شرکت شما آشنا شوند.

چنین کاری باعث می‌شود که بتوانید صرفا به‌واسطه همین حرف‌های خوب که افراد دیگر درباره شرکت شما بیان می‌کنند، بهترین نیروها را بیابید و جذب کنید.

۴- مصاحبه‌ای بهینه داشته باشید و زود تصمیم بگیرید

بهتر است تمام کسانی که در فرآیند استخدام نیروهای جدید دخیل هستند، در اتاق مصاحبه حاضر باشند. تمامی این افراد باید بتوانند سوال بپرسند و شاهد فرآیند مصاحبه باشند.

پس از مصاحبه پنج دقیقه وقت بگذارید. اگر بحث شما در مورد استخدام فرد مصاحبه‌شونده طولانی شد، احتمالا او شخص مناسبی برای شرکت شما نیست؛ اما اگر سریع و راحت همه موافقت کردند که او را استخدام کنید، به‌احتمال‌زیاد او گزینه مناسبی است.

۵- مهارت و دانش

همان‌گونه که در مقاله نقش رفتارهای سمی در کسب‌وکار نیز گفتیم، مهارت و دانش لزوما با هم یکی نیستند. بهتر است برای بررسی میزان مهارت و دانش فرد کار کوچکی را نیز به او بدهید تا در جلسه مصاحبه انجام دهد.

از آن‌سو مهم است که با مصاحبه‌شونده درباره حوزه کاری مورد انتخابش حرف بزنید. ببینید آیا می‌توانید یک مکالمه هوشمندانه با او برقرار کنید. دقت کنید که آیا استدلال‌هایی که می‌آورد منطقی هستند یا نه.

در نهایت مهم این است که مصاحبه‌شونده حدی از مهارت را داشته باشد. مشخصا این حد بسته به موقعیت کاری می‌تواند فرق کند؛ اما اگر فرد درستی انتخاب کنید او می‌تواند آنچه را نمی‌داند نیز یاد بگیرد.

با مصاحبه‌شونده درباره حوزه کاری مورد انتخابش حرف بزنید. ببینید آیا می‌توانید یک مکالمه هوشمندانه با او برقرار کنید.

چنین چیزی در مورد دانش او هم صدق می‌کند. تخصص کارمندان جوان می‌توانند در طول زمان عمیق‌تر شود؛ اما اگر آن‌ها به موضوع علاقه‌مند باشند، آن‌ها در همان لحظه هم ایده‌ها و نظراتی درباره موضوع کار خواهند داشت.

در ضمن می‌توانید به کارهایی که او فارغ از این شغل، در حوزه مورد علاقه خود انجام داده، توجه کنید. برای مثال اگر یک برنامه‌نویس استخدام می‌کنید ببینید آیا یک اپلیکیشن یا وب‌سایت برای خودش ساخته است. این یک نشانه خوب است. وجود چنین نشانه‌ای بدین معنا است که او به‌اندازه کافی بلندپرواز بوده که خود را درگیر کند.

در حوزه‌های دیگر هم این مسئله می‌تواند خود را در قالب یک وبلاگ، پادکست، مطالعه و یادگیری دائم، شرکت‌ در گروه‌های حرفه‌ای یا شرکت کردن در کلاس‌های یا کارگاه‌های اضافه نشان دهد.

فرهنگ در حال تغییر

رابطه فرهنگ‌سازمانی و افراد سازمان شبیه داستان مرغ و تخم‌مرغ است. کدام‌یک اول به وجود آمده‌ است؟ کدام‌یک مهم‌تر هستند؟ آیا افراد فرهنگ‌سازمانی خوب را می‌سازند یا اینکه فرهنگ‌سازمانی خوب افراد عالی را جذب می‌کند یا می‌سازد؟

و راستش یافتن پاسخ این معما هیچ اهمیتی هم ندارد. فرهنگ چیزی در حال تغییر است. هر فرهنگی هم یک نقطه تعادل منحصربه‌فرد دارد. گاهی خودبه‌خود به سمت بهتر شدن تحول پیدا می‌کند. گاهی اوقات هم باید تلنگری به آن بزنید تا به مسیر درست برود.

درهرصورت یکی از مهم‌ترین چیزها برای جذب و سپس حفظ نیروهای با استعداد این است که فرهنگ خوبی در سازمان خود ایجاد کنید. برای ایجاد چنین فرهنگی بهتر است این چند نکته را نیز به یاد داشته باشیم.

همگام با رشد شما فرهنگ تغییر می‌کند

فرهنگ‌سازمانی متناسب با افراد یا تعادل جنسیتی که در سازمان شما وجود دارد می‌تواند تغییر کند؛ اما این تغییرات می‌توانند شما را قوی‌تر و بهتر کنند. هر سازمانی باید پذیرای تغییرات این‌گونه باشد.

افراد در فرهنگ اثر می‌گذارند

تا جایی که ممکن است بگذارید کارمندان شما در همه کارها مشارکت داشته باشند. تیم‌های چندکاره می‌توانند فرهنگی برای خود ایجاد کنند و این یک‌چیز خوب است. چنین فرهنگ‌های کوچکی می‌توانند به غنای فرهنگ‌سازمانی شرکت شما کمک کنند و یک محیط کاری متنوع و جالب بسازند.

به رفتار نامناسب اجازه بروز ندهید

سازمان شما ارزش‌هایی برای خود دارد. حفظ آن این ارزش‌ها همراه با تغییرپذیری فرهنگ‌سازمانی آن می‌تواند خود یک چالش باشد؛ اما یک نکته در این میان بسیار کمک‌کننده است. باید بتوانید حداقل چند هنجار مشخص و دقیق تعیین کنید؛ مثلا اگر شرکت شما نرم‌افزار تولید می‌کند شاید اهمیت دادن به مشتری مستقل از درستی یا غلطی کار و نظر او یک هنجار و خط روشن در سازمان شما باشد.

باید متناسب با ارزش‌های سازمانی خود، چنین خطوط روشنی را مشخص کنید که نه خود شما و نه کارمندهای شما اجازه عبور از این خطوط را نداشته باشند.

مشک آن است که خود ببوید

اگر می‌خواهید نیروهای قوی و با استعداد را جلب کنید، کافی است یک شرکت خوب بسازید. گوگل یک مثال مشهور از همین شرکت‌های خوب است. نه‌تنها محصولات این شرکت عالی هستند و جهان را تغییر می‌دهند، بلکه گوگل به داشتن محیط‌های کاری خوش‌رنگ و دل‌باز همراه با تفریح و سرگرمی مشهور است.

صرفا انتشار عکس‌هایی از دفاتر گوگل در جهان کافی است که بسیاری از افراد دوست داشته باشند، در آنجا کار کنند. در نهایت تمام نکته این مقاله یک جمله است: اگر می‌خواهید افراد با استعداد را جلب کنید، محصول خوب همراه با فرهنگ خوب بسازید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.