کد مطلب: ۵۶۰۴۲۹

هزینه واکسیناسیون در ارمنستان / خروج از ایران گران‌تر است تا ورود به ارمنستان!

هزینه واکسیناسیون در ارمنستان / خروج از ایران گران‌تر است تا ورود به ارمنستان!

واکسیناسیون در ارمنستان، آن هم لبِ مرز. این خبری بود که طی روزهای گذشته مثل یک بمب خبری در فضای عمومی ایران عمل کرد. عجیب آنکه در حالی که ایران وارد پیک پنجم کرونا شده و وضعیت در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان، به اذعان مسئولان «فاجعه‌بار» توصیف شده، ارمنستان به گردشگران واکسنِ رایگان تزریق می‌کند. به

واکسیناسیون در ارمنستان، آن هم لبِ مرز. این خبری بود که طی روزهای گذشته مثل یک بمب خبری در فضای عمومی ایران عمل کرد. عجیب آنکه در حالی که ایران وارد پیک پنجم کرونا شده و وضعیت در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان، به اذعان مسئولان «فاجعه‌بار» توصیف شده، ارمنستان به گردشگران واکسنِ رایگان تزریق می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین حالا، افزایش تقاضا برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن کرونا در این کشور، کسب‌وکارهای جدیدی حول این موضوع شکل داده است: تاکسی‌هایِ دربست با قیمت‌های بالا مسافران را از شهرهای ایران به مرز ایران-ارمنستان می‌برند و خبرهایی در مورد شکل‌گیریِ بازار سیاه برای خرید واکسنِ مازاد و انتقالِ آن به ایران هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود.

اما آنهایی که می‌خواهند با هزینه شخصی‌شان سفری به ارمنستان داشته باشند و در آنجا واکسن کرونا دریافت کنند، چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

خروج از ایران گران‌تر است تا ورود به ارمنستان!

نخستین مانع برای ورود به کشوری دیگر، اخذ ویزایِ آن کشور است. با این همه، بر اساس توافقی که در سال ۱۳۹۵ میان دولت‌های ایران و ارمنستان صورت گرفته، ایرانی‌ها نیازی به اخذ ویزا برای ورود به ارمنستان ندارند و تنها با در دست داشتن پاسپورت می‌توانند به این کشور سفر کنند و حداکثر ۹۰ روز هم در این کشور اقامت داشته باشند.

از آن سو، برای خروج از کشور، اگر نخستین سفرتان در سال ۱۴۰۰ را انجام می‌دهید، باید ۴۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. نکته جالب توجه این است که اگر قصدتان از سفر به ارمنستان، تزریق واکسن کرونا است و می‌خواهید یک بار دیگر هم برای دریافت دوز دوم واکسن به این کشور سفر کنید، برای بار دوم باید ۶۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

556yuh

سفر به ارمنستان، به دلیل واکسیناسیون رایگان کرونا در این کشور، در روزهای اخیر اوج گرفته است.

به عبارت ساده، دولت ایران از خروج هر مسافری که برای دریافت واکسن کرونا به ارمنستان می‌رود، در مجموع یک میلیون تومان درآمد کسب می‌کند و این در حالی است که دولت ارمنستان، به صورت مستقیم از گردشگرانِ ایرانی که به این کشور می‌روند، درآمدی کسب نمی‌کند!

سفر به ارمنستان از راه زمین

از بحث ویزا و عوارض خروج از کشور که بگذریم، مهم‌ترین مساله، نحوه سفر به ارمنستان است. محبوب‌ترین و ارزان‌ترین راه برای سفر به ارمنستان، اتوبوس‌هایی هستند که به صورت مستقیم از شهرهای ایران راهی ایروان، پایتخت ارمنستان می‌شوند.

فاصله زمینی تهران تا ایروان، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که ۶۰۰ کیلومتر از آن در آزادراه تهران-تبریز طی می‌شود. اتوبوس در ادامه مسیر حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله میان تبریز تا جلفا را طی می‌کند و از جلفا تا مرز «نوردوز» هم حدود ۹۰ کیلومتر به راه خود ادامه می‌دهد. بقیه مسیر در خاک ارمنستان خواهد بود.

به طور کلی، طی‌کردنِ این مسیر دست‌کم ۱۷ ساعت طول می‌کشد و به طور طبیعی، خسته‌کننده خواهد بود. علاوه بر این، ترکیب مسافران اتوبوس و دربستی بودن یا نبودن آن هم در مدت زمان سفر دخیل خواهد بود. مثلا، اگر مسافران مسن‌تر باشند، احتمال توقف‌هایِ طولانی‌تر وجود دارد و این سفر را طولانی می‌کند.

علاوه بر این، معطلی ۲ تا ۳ ساعته در مرز، به دلیل بررسی پاسپورت مسافران و مواردی از این دست را هم باید به مدت زمان سفر اضافه کنید.

قیمت بلیت اتوبوس از پایانه بیهقی در تهران به ایروان هم ۷۰۰ هزار تومان است و البته، اکنون ظرفیت بسیار محدود است و به دلیل واکسیناسیون رایگان کرونا در ارمنستان، تقاضا به شدت بالا است. علاوه بر این، مسیر اتوبوسیِ مستقیم به ایروان، از مبداء شهرهایی مانند اصفهان و تبریز هم وجود دارد.

پرواز از تهران تا ایروان: از ۷ میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان

متقاضیان سفر هوایی به ارمنستان اما باید خودشان را برای پرداخت مبالغ بسیار بالاتری آماده کنند. پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران به «فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس» در ایروان، قیمت‌های متغیری دارد، اما قیمت‌هایی که در لحظه تنظیم این گزارش به آنها اشاره شده، بین ۷ تا ۲۴ میلیون تومان هستند.

بر این اساس، پرواز با هواپیماهای «هواپیمایی قطر»، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که پروازهایی با ۲ توقف در دوحه (قطر) و بیروت (لبنان)، تا ۲۴ میلیون تومان هم هزینه دارند.

57961182 101

مردم ارمنستان تمایل زیادی به تزریق واکسن کرونا ندارند.

در ارمنستان کجا اقامت کنیم؟

هزینه‌های اقامت در ارمنستان هم می‌تواند کاملا به فرد و البته به فصلِ سفر بستگی داشته باشند. اگر بخواهیم صرفا مثالی زده باشیم، اقامت در هتل «ibis Yerevan Center» که یکی از بهترین هتل‌های ایروان است، در همین تیرماه، برای ۲ نفر و ۲ شب اقامت، ۱۳۰ دلار هزینه دارد.

هزینه کرایه خانه‌های شخصی (از طریق سایت‌هایی مانند www.airbnb.com ) کمتر هم هست و بین ۲۵ دلار تا ۱۰۰ دلار به ازای هر شب اقامت، هزینه دارد. طبیعی است که خانه‌هایی که هزینه اقامت در آنها حدود ۱۰۰ دلار در شبانه روز است، امکانات بیشتری (نظیر اینترنت رایگان) هم دارند.

برای سفر به ارمنستان در مجموع چقدر باید هزینه کنید؟

اما به این ترتیب، هزینه سفر به ارمنستان به قصد سیاحت و البته دریافت واکسن کرونا چقدر آب می‌خورَد؟ اگر فرض کنیم که سفر زمینی انجام شود، متقاضی دو دوز واکسن دریافت کند و به همین دلیل دست‌کم ۱۴ روز هم در ارمنستان اقامت داشته باشد، کف هزینه‌های او (بدون در نظر گرفتن هزینه خوراک و تفریح) حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

تفکیک این هزینه‌ها برای هر فرد به این شکل خواهد بود: هزینه خروج از کشور، ۴۰۰ هزار تومان؛ هزینه رفت‌وآمد با اتوبوس حدود ۲ میلیون تومان (هزینه برگشت از ارمنستان از هزینه رفتن به این کشور بالاتر است)؛ هزینه اقامت هر شب ۲۰ دلار (به ازای هر نفر).

شهروندان ارمنستان واکسن نمی‌زنند!

اما اصلا چرا دولت ارمنستان واکسن‌های کرونایی را که مردم دنیا برای آنها له‌له می‌زنند، به صورت مجانی در اختیار گردشگرانِ خارجی قرار می‌دهد؟ دلیل موضوع تعجب‌برانگیز است: شهروندان ارمنستان تمایلی ندارند واکسن کرونا بزنند!

ارمنستان حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و در حالی که دولت این کشور به میزان کافی واکسن کرونا سفارش داده و در اختیار دارد، تاکنون تنها ۷۵ هزار دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است. از این میان، تنها حدود ۱۶ هزار نفر از شهروندان این کشور به صورت کامل واکسینه شده‌اند و درصد کلی واکسیناسیون در این کشور، به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر بعضی ها جو ایجاد نمی کردنند و واکسن بصورت پولی تزریق می شد ، الان حداقل سه برابر این مقدار واکسینه شده بودند ، مثل بیمارستان خصوصی و دولتی .والا با روزی ۵۰۰ و ۶۰۰ نفر در ارمنستان که مسئله حل نمی شود .

  • ناشناس

    با ماشین شخصی نمیشه رفت داخل ارمنستان؟؟

    • ناشناس

      میشه رفت. یه مقدار هزینه و کار اداری داره.

  • رضا

    لا لا لا گل گندم !!!!

  • ناشناس

    والا الان ی شمال میری شبی ۵۰۰ یا ۶۰۰ باید بدی پوله غذا وبنزینه ۳ تومنی و … هم که بماند

  • ناشناس

    خفت بار تر از این نمیشه که مردم ایران برای دریافت واکسن به کشورهای دیگر بروند، متاسفام برای مسئولین بی کفایت کشور!؟

  • ابی

    اقاشماروخدا بگید درکشورم ماچه خبره دولت چه قصدی داره این کارها آیا هدف به سوزاندن مردم به انقلاب نیست

  • ناشناس

    من خودم کادر درمانم واکسن زدم، ولی باز کرونا گرفتم بخاطر یه سری همکارها که واکسن گرفتند و مسافرتها رو شروع کردند، مردم فکر میکنند اگه واکسن بزنند، دیگه کرونا نمیگیرند، با خیال راحت میتونند برند مسافرت، وگرنه که گروههای پرخطر در ایران که همشون خیلی بیشتر از ارمنستان حداقل یه دوز رو واکسن گرفتند، ولی زهی خیال باطل!!!

    • استاد

      داداش اون واکسنی که تو زدی با زدنش فرقی نداره. فایزر خوبه که مسئولین زدن و ککشون نمیگزه

    • سام

      عزیزم امریکایی ها که خودشون فایزر زدن پس چرا اینقدر میگیرن.این موهوماتو از سرت بریز بیرون.واکسن زدی باز باید پیشگیری کنی

  • Kia

    سلام
    از واکسن ایرانی چه خبر

  • ناشناس

    سلام من سهمیه واکسن خودم رو بیست میلیون میفروشم

    • ناشناس

      واکسنتون چی هست؟

    • علیرضا

      الان هرشخص بخواد در ارمنستان واکسن بزنن ۱۰روز باید اقامت داشته و کلی هزینه و جالب ۸۰درصد اونها زبان انگلیسی بلد نیستن

    • ناشناس

      چند میفروشی..چجوری باید انجام دهم

  • حسین

    من سهمیه واکسن کرونای خودم رو میفروشم

    • ناشناس

      اول ببین سهمیه داری، بعد بفروش