کد مطلب: ۴۲۹۳۰۶

چگونه در سینما مشغول به کار شویم؟

چگونه در سینما مشغول به کار شویم؟

اشتیاق و عطش مداومی برای یافتن کارآفرینانی وجود دارد که به دنبال سرمایه‌گذاری در فیلم‌های تجربی شما باشند و منجر به موفقیت‌های تجاری شما در صنعت فیلم و سینما شوند. چالش اصلی این است که راه خود را برای رسیدن به یک شغل در سینما پیدا کنید و یا با تامین سرمایه یک پروژه سینمایی

اشتیاق و عطش مداومی برای یافتن کارآفرینانی وجود دارد که به دنبال سرمایه‌گذاری در فیلم‌های تجربی شما باشند و منجر به موفقیت‌های تجاری شما در صنعت فیلم و سینما شوند.

چالش اصلی این است که راه خود را برای رسیدن به یک شغل در سینما پیدا کنید و یا با تامین سرمایه یک پروژه سینمایی وارد صنعت فیلم و سینما شوید و یا یک کارآفرین سینمایی باشید که البته این کار برای خیلی از افراد سخت و مشکل است.

چالش همیشگی این است که بتوانید فردی را در صنعت فیلم و سینما پیدا کنید که مناسب پروژه شما باشد. به‌طور مثال یه کارگردان برای یک فیلم حدود ۱۰۰۰ رزومه را بررسی می‌کند و از تعداد خیلی زیادی از بازیگران تست بازیگری می‌گیرد. بعضی وقت‌ها این کار جواب می‌دهد و بعضی وقت‌ها هم با وجود بررسی رزومه‌ها و تست‌های بازیگری زیاد، بی‌فایده است و جواب نمی‌دهد. بنابراین، موقعیتی شکل می‌گیرد تا یک شرکت انتخاب بازیگر و یا یک شرکت استعدادیابی ایجاد کنید.

اکوسیستم صنعت فیلم و سینما امروزه، نه‌تنها با پیدا کردن سرمایه‌گذار مناسبی که بتواند از پروژه تولید فیلم حمایت کند، بلکه با تلاش برای ایجاد مسیری در جهت یافتن چهره‌های مستعد با توانایی‌های گوناگون برای صنعت فیلم و سینما، نقش بیشتری ایفا می‌کند.

به‌عنوان مثال، تعدادی تهیه‌کننده بالقوه وجود دارند که مایل هستند تا در این صنعت سرگرمی سرمایه‌گذاری کنند، اما آنها نمی‌دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند، چگونه باید سرمایه‌گذاری کنند، همین طور بازیگران، فیلمبردارها، کارگردانان، آهنگسازان و خوانندگانی هم هستند که ورود به صنعت فیلم و سینما برایشان کار فوق‌العاده چالش‌برانگیزی است.

یک نقطه ابهام و شکاف بزرگ در صنعت فیلم و سینما وجود دارد که این صنعت بارها و بارها برای مقابله با آن در شرایط سختی قرار گرفته است. بهترین راه برای صنعت فیلم و سینما، ایجاد یک شرکت یا نهاد یا تشکیل یک مرکز استعدادیابی است که در آن تهیه‌کنندگان بتوانند هر استعدادی را که می‌خواهند پیدا کنند و بتوانند مسائلی را که به کل فرآیند ساخت فیلم آسیب می‌رساند، رفع و رجوع کنند.

صنعت فیلم و سینما

در ادامه نکاتی را برای علاقه‌مندانی که مایل به فعالیت در صنعت فیلم و سینما هستند، مطرح می‌کنیم.

به باورها و اصولتان خود اعتماد کنید

اگر اعتقاد و ایمان شما به توانایی‌هایتان همیشه برای شما مفید بوده است، به آنها اعتماد کنید و از آنها پیروی کنید.

قدرت و انرژی‌ای را که در اختیار دارید، هدایت کنید

قدرت دستیابی و رسیدن به اهداف از درون وجود شما سرچشمه می‌گیرد. بنابراین برای کسب موفقیت، قدرت درونی‌تان را آزاد کنید.

موانع را یک‌به‌یک پشت سر بگذارید، ترس به دلتان راه ندهید

راه رسیدن به اوج موفقیت، داشتن جرات و استقامت در صنعت فیلم و سینما است، سعی کنید موانع را یک‌به‌یک پشت سر بگذارید.

راهی پیدا کنید و دست به کار شوید

همیشه جزو آن دسته از افرادی باشید که نمی‌توانید تا زمانی که راهی برای انجام کارتان پیدا نکرده‌اید، به خودتان استراحت دهید. اگر دری بسته باشد، در دیگری در انتظار باز شدن به روی شما است.

هشت نکته درباره شروع به کار در صنعت فیلم و سینما و تلویزیون

برای شروع به کار در صنعت فیلم و سینما و تلویزیون باید به محیط‌های سینمایی بروید و به پروژه‌های فیلمسازی سر بزنید. تا می‌توانید در مراسم‌ها و برنامه‌های رایگان، اکران فیلم‌ها و سایر برنامه‌های مرتبط با سینما شرکت کنید.

۱- مهم‌ترین باید و نبایدها در هنگام ارسال رزومه چیست؟

سعی کنید رزومه‌تان کوتاه و مختصر و مرتبط با شغلی باشد که متقاضی آن هستید. اگر نتوانید رزومه‌تان را در نیم‌صفحه جمع و جور کنید، ممکن است تهیه‌کنندگان و کارگردانان بقیه رزومه شما را نخوانند. پیگیر باشید، رابطه‌هایتان را شکل دهید، و بدون توجه به اینکه ممکن است چقدر احساس ناامیدی کنید، حرفه‌ای باشید و حرفه‌ای رفتار کنید.

ساده بودن، شفاف بودن و مستند بودن، بهترین روش‌ها برای تهیه رزومه است. با توجه به شواهد و قرائن، به نظرم رزومه فقط برای فهرست کردن مسئولیت‌ها نیست، بلکه روزمه به شما نشان می‌دهند که فرد برای پیشرفت در کار و رسیدن به موفقیت چه کاری انجام داده است.

پس به جای اینکه بنویسید «کار قبلی من درست کردن و تهیه چای بوده است»، بهتر است بنویسید «در شغل قبلی، مسئولیت درست کردن و تهیه چای بر عهده من قرار داشت و سیستمی را راه‌اندازی کردم که موجب صرفه‌جویی در منابع شرکت و بهبود بهره‌وری می‌شد.» مثالی که مطرح کردیم یک مثال جدی نیست، اما نشان می‌دهد که شما دارای ابتکار عمل هستید و آنقدر باهوش هستید تا شرایط را بهتر کنید.

توصیه‌ای که من از شرکت‌های تلویزیونی در مورد درخواست‌های شغلی شنیده‌ام این است که رزومه‌تان باید کوتاه و مرتبط باشد، تجربه‌ها و سوابق مرتبط با کار را نشان دهد (یا مهارت‌ها )، و از زیاده‌گویی پرهیز شود و خطاب به شخص درستی نوشته شود.

۲- در دوران تحصیل در دانشگاه چه کاری می‌توانم در زمینه فیلمنامه‌نویسی و یا تهیه‌کنندگی انجام دهم؟

برقراری تعادل بین کسب تجربه کاری و تحصیل در دانشگاه می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، اما می‌توان در تعطیلات و روزهایی که وقت آزاد دارید، به کار بپردازید.
بعضی از دانشجویان از سال اول شروع به آشنایی و برقراری ارتباط با افراد صاحب‌نام در این حرفه می‌کنند و به کارهای کوچکی دست می‌زنند، و معمولا تا زمان فارغ‌التحصیلی مجموعه‌ای از ارتباطات را برای خود فراهم کرده‌اند.

آشنا بودن با دست‌اندرکاران سینما و داشتن ارتباطات با آنها از زمان دانشجویی، مرحله گذر از شغل دانشجویی به شغل دائم را آسان‌تر می‌کند.

شما باید از تمام فرصت‌هایی که در دانشگاه به دست می‌آورید، استفاده کنید و رزومه مناسبی را برای ارائه به کارفرمایان احتمالی ایجاد کنید. داشتن وبلاگ یا وبسایت، همراه با نمونه‌هایی از کارهایتان می‌تواند به کارتان بیاید. بعد از آن فقط کافی است که لینک وبلاگ یا وبسایتتان را بفرستید.

۳- بهترین دوره‌های فیلمنامه‌نویسی چیست؟

دوره‌های فیلمنامه‌نویسی از کیفیت خیلی بد شروع می‌شوند و تا دوره‌های مفید و با کیفیت عالی ادامه پیدا می‌کنند. کتاب‌های الکترونیکی هم در مورد چگونگی نوشتن فیلمنامه وجود دارد.

بهترین راه برای نوشتن یک فیلمنامه خوب این است که دنبال یک داستان خیلی خوب باشید. همچنین می‌توانید فیلمنامه‌های خیلی از فیلم‌های درجه یک سینما را در سایت‌های سینمایی پیدا کنید. این فیلمنامه‌ها را بخوانید و تکنیک‌ها و روش‌های نوشتن آنها را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید.

۴- کار کردن به صورت رایگان و بدون حقوق چقدر ارزش دارد و چطور می‌توانم بفهمم که آیا شرکتی از نیروی کار رایگان سوءاستفاده می‌کند؟

در یک جهان آرمانی و ایده‌آل هیچ‌کس نباید به‌صورت رایگان و بدون حقوق کار کند، اما متاسفانه تعداد زیادی از تازه‌کارها برای به‌دست آوردن اولین اعتبار شغلی، بدون حقوق کار می‌کنند. برای اینکه بدانید مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرید، مطمئن شوید کارهایی را که به شما محول می‌کنند، وظایف یک کارمند باحقوق نیست.

اگر به‌عنوان کارورز بدون حقوق در یک شرکت کار می‌کنید، طول دوره کارورزی حداکثر سه هفته است. در طی این مدت، شما بیشتر از تجربیاتتان یاد می‌گیرید، اما اگر این مدت بیشتر از یک ماه طول کشید، باید به شما حقوق پرداخت شود.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار

۵- بدون داشتن تجربه و سابقه چطور می‌توانم در صنعت فیلم و سینما مشغول به کار شوم؟

این سوال درباره کار کردن در صنعت فیلم و سینما است. تا جایی که می‌توانید در برنامه‌ها و رویدادهای رایگان، اکران و نمایش فیلم‌ها و پشت صحنه فیلم‌ها شرکت کنید (هیچ‌وقت برای شرکت در یک برنامه صحبت و گفتگو با دست‌اندرکاران سینما پول پرداخت نکنید).

با اهالی سینما ارتباط برقرار کنید، سوال بپرسید، بفهمید آنها چه کاری انجام می‌دهند یا چگونه به این موقعیتی که در آن قرار دارند، رسیده‌اند. نکته مثبت ماجرا این است که به شما توصیه‌هایی می‌کنند و مسیر درست را به شما نشان می‌دهند.

۶- چگونه می‌توانم ارتباط موثری برقرار کنم و درخواست کمک کنم؟

شبکه‌سازی و برقراری ارتباط به‌خودی‌خود هنر است. اگر بیش از حد شبکه‌سازی کنید، شما را به‌عنوان یک مزاحم کنار خواهند گذاشت. اگر این کار نکنید، هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که شما وجود دارید.

باید به خودتان باور داشته باشید و روراست باشید. بیش از حد خودتان را مشتاق نشان ندهید، اما به یاد داشته باشید فردی که با او صحبت می‌کنید همان است که می‌خواهید جا پای او بگذارید.

حتی بزرگ‌ترین بازیگرها و کارگردانان هم خوشحال می‌شوند فردی را که صادق و روراست و مودب است، راهنمایی کنند. و اگر کسی می‌گوید که نمی‌تواند به شما کمک کند، مودبانه از او بخواهید که فرد دیگری را معرفی کند.

شبکه‌سازی را به‌عنوان تعامل با افرادی در نظر بگیرید که از لحاظ فکری شبیه به هم هستند. جنبه‌های تجاری و استرس‌زای برقراری ارتباط را کنار بگذارید و از آن فقط به‌عنوان ابزاری برای آشنایی با افراد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعتی که می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید، استفاده کنید.

آرامش خودتان را حفظ کنید، این فقط یک مکالمه و گفتگو است. با این حال، نام کامل اشخاص و کاری که انجام می‌دهند را بدانید.

۷- من تجربه کار در تلویزیون را دارم، اما اعتباری برایم به دنبال نداشته است. آیا باید این مورد را در رزومه بنویسم؟

این مورد را در رزومه‌تان بنویسید. بعضی افراد هستند که اسمشان در سایت‌های سینمایی درج نشده است و حتی اگر تجربه کاری غیرمتعبری را به‌شکل رسمی نشان دهند، باز هم از نظر حرفه‌ای معتبر نیست. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اسم کسانی را که با آنها کار کرده‌اید در رزومه‌تان بنویسید، بعضی وقت‌ها ممکن است کارفرمایان آینده با آنها آشنا باشند.

۸- من یک نویسنده جوان و کارگردان آینده‌دار هستم، چطور می‌توانم به سبک و نثر خاص خودم دست پیدا کنم، بدون اینکه فرصت‌های کار کردن در صنعت فیلم و سینما را از دست بدهم؟

رسیدن به سبک فیلمسازی و نثر خاص به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست. دریافت بازخورد در مورد نوشته‌هایتان از کارشناسان و حرفه‌ای‌های این صنعت بسیار مهم است. همچنین خواندن فیلمنامه‌ها اهمیت زیادی دارد، فقط فیلم‌ها را تماشا نکنید و فقط ننویسید. این کار به شما این قدرت درک را می‌دهد تا بفهمید که حرفه‌ای‌ها چطور این کار را انجام می‌دهند.

اگر می‌خواهید کارگردان شوید، بهتر است که کارتان را از پایین‌ترین شغل در گروه کارگردانی آغاز کنید و به‌تدریج پیشرفت کنید. این کار باعث می‌شود با اهالی سینما آشنا شوید و شبکه‌سازی کنید و اسم در کنید، همچنین به شما کمک می‌کند تا بفهمید که برای کارگردانی به چه بخش‌هایی از فیلمنامه نیاز دارید. در ضمن، همچنان به نوشتن و صحبت کردن درباره ایده‌هایتان با مردم ادامه دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنده کتابی درباره نجوم نوشتم و می خواهم ان را بصورت فیلم ویا انیمیشن در باورم ونمی دانم این مطلب را با چه کسی در میان بگذارم لطفا مرا راهنمایی فرماتید

  • طناز

    سلام
    من اسمم طنازه در ایلامم خیلی دوست دارم بازیگر شم ولی نه در کلاس شرکت کردم و نه هزینه اش و نه توجه بهم میکنن
    من کلی داستان جالب در دهنم مینویسم و بازی میکنم ?

    • محمد

      شماره واتساپ خود را برایه ما ارسال کنید تا از شما تست بازیگری بگیریم.

    • امیر علی

      منم همین کار رو میکنم ? الان هم دارم فیلم نامه مینویسم

    • ناشناس

      سلام دوست عزیز درمشهد هم تست میگیرید؟

  • نم

    سلام من ب بازیگری و کار گردانی خیلی علاقع دارم برا شروع ب چی نیاز دارم و چکار کنم چ راهی برم تا بتونم وارد این عرصه م

  • ناشناس

    من خیلی قشنگ بازیی می کنم لطفاکمکم کنیدمن توخوانواده فقیریی بدنیاامدم ونمی تونم دره ببینم پول ندارم خرج کنم

  • آناهیتا

    سلام من خیلی به بازیگری علاقه مندم.شرایط مالی خوبی ندارم که بتونم تو کلاسها شرکت کنم.من عکاسی خوندم.خیلی هم منظبت هستم.خوشحال میشم که در این کار کمکم کنین.

  • ناشناس

    من یک سعوال داشتم اینه که چکار کنبم جلوی کارگر دان نترسیم وبا
    بازیگر ها زود ارتبات برقرار کنیم وهمچنین با بیننده ها؟؟؟

    • ناشناس

      اولین چیزی که خیلی لازمه ادبیات گفتاری و نوشتاری هستش که شما باید روی گزینه دوم به شدت تمرکز کنی و سخت کار کنی

  • امیر علی

    سلام عالی بود ممنون
    من 13 سال دارم خیلی خیلی به بازی گری و فیلم سازی علاقه دارم
    من یک فیلم نامه نوشتم و دنبال یک اسپانسل میگردم
    من از چهار سالگی به بازی گری علاقه داشتم
    ازتون خواهش میکنم که اگه کسی رو میشناسین که میتونه اسپانسل باشه به شماره در واتساپ پیام بدهید
    با تشکر از دوستان عزیز
    راستی من در استان فارس در شیراز زندگی میکنم
    هرجا هم که بخوان درست کنن من مشکلی ندارم
    از شما دوستان عزیز خواهش میکنم که به من کمک کنین و به شماره در واتساپ پیام بدهید با تشکر ?

  • ایوب آذرپیرا

    سلام من نویسنده رمان هستم و ب تازگی یه رمان ام را به فیلم نامه کردم کسی هست ازش استفاده کنه

  • شریفه

    من خیلی در سینما علاقه دارم اهل افغانستان استم

  • رحمت اله دژکان

    سلام علیکم
    بنده ۳۸ سالمه کارشناس علوم عربی و اسلامی هستم و دوست دارم در فیلمهایی بازی کنم چگونه با سازندگان فیلم وصل شوم؟