کد مطلب: ۶۴۵۵۱۶

ایران می‌تواند در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر کمک کند؟

ایران می‌تواند در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر کمک کند؟

در روزهای اخیر، ایران اعلام کرده که برای کمک به قطر در برگزاری جام‌ جهانی فوتبال ۲۰۲۲ آمادگی دارد. منظور عمدتا این بود که هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در جزایر ایرانی در خلیج فارس و سواحل ایران، پذیرای مسافرانی باشند که به هر دلیل نمی‌توانند در قطر اقامت داشته باشند. به گزارش تجارت‌نیوز، با این همه

در روزهای اخیر، ایران اعلام کرده که برای کمک به قطر در برگزاری جام‌ جهانی فوتبال ۲۰۲۲ آمادگی دارد. منظور عمدتا این بود که هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در جزایر ایرانی در خلیج فارس و سواحل ایران، پذیرای مسافرانی باشند که به هر دلیل نمی‌توانند در قطر اقامت داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این همه مسئولان ایرانی طرح‌های دیگری را هم روی میز گذاشته‌اند که به نظر می‌رسد تا حد زیادی اغراق‌آمیز باشند، از جمله اینکه گفته شده ایران آمادگی دارد پروازها به مقصد قطر را به روزی ۲۰۰ مورد برساند.

در این نوشتار، سعی می‌کنیم وعده ایران برای کمک به قطر در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را با واقعیت‌ها مطابقت دهیم. مهم‌تر از آن، این‌ها شاید محکی هم باشند بر اینکه ایران اگر قرار بود خودش میزبان جام جهانی باشد، در مقابل کشوری به کوچکیِ قطر، چه جایگاهی داشت.

جام جهانی، این‌بار نزدیک‌تر از همیشه

محل برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بسیار به ایران نزدیک است و این یعنی تعداد مسافران عازم به قطر به قصد دیدن مسابقات تیم ملی ایران (یا بازی‌هایِ دیگر)، بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی جام جهانی خواهد بود.

همزمان، هتل‌داران ایرانی در جنوب کشور (و به ویژه در جزایری مانند کیش و قشم) روزهای خوبی را انتظار می‌کشند. همین چندی پیش، مسیح‌الله صفا، رئیس جامعه هتل‌داران، با اشاره به ظرفیت محدود کشور قطر و آخرین اقدامات و مذاکرات برای مشارکت در میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ فوتبال، به ایسنا گفت: «هزینه هر شب اقامت در هتل‌های قطر حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود. علاوه ‌بر این تعداد هتل و اتاق در قطر کم است و همه تماشاچی‌ها، گردشگران و اعضای تیم‌ها را پوشش نمی‌دهد. ظرفیت دبی هم برای این رویداد کافی نیست. برای همین ما سعی می‌کنیم ظرفیت اقامت و استانداردها را در کیش تا جام جهانی بالا ببریم تا دست‌کم مسافران ایرانی را در این جزیره با قیمت مناسب و به مراتب مناسب‌تر از قطر پوشش دهیم.»

325171 412

صفا ادامه داد: «قول می‌دهیم ۴ هزار اتاق برای دوران جام جهانی آماده کنیم. اگر تیم‌های خارجی نیامدند، به هر حال ایرانی‌هایی که قصد تماشای این بازی‌ها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه‌ها می‌توانند در هتل‌های کیش اقامت داشته باشند.»

هتل‌های ارزان‌تر: آیا فقط جای خواب می‌خواهند؟

بنابراین، اصلی‌ترین مشتریان هتل‌های ایرانی، خود ایرانی‌ها خواهند بود و نه خارجی‌ها. اما همین تعداد هم کم نیستند. عدنان موسی‌پور، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در این مورد گفته بود: «پیش‌بینی می‌شود اگر تیم ملی ما صعود کند، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از ایران به قطر بروند. باید منتظر بود تا مشخص شود نتیجه چه می‌شود.»

یک بررسی ساده نشان می‌دهد که قیمت گران‌ترین هتل‌های ایرانی در جزایر کیش و قشم، یک‌پنجم هتل‌های معمولی‌تر در قطر است. بنابراین، قیمت، یک عامل اساسی خواهد بود. اما اگر صحبت از مسافران خارجی باشد، آیا آنها صرفا به دنبال یک خوابگاه یا جای خواب هستند یا کیفیت هتل‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند هم اهمیت دارد؟

2198114

در این مورد نمی‌توان مطمئن بود و باید پس از پایان دوره برگزاری مسابقات نتیجه را دید. قدر مسلم این است که هتل‌های ایرانی پذیرایِ مسافرانی از کشورهای خارجی هم خواهند بود، اما واقعیت این است که صنعت هتل‌داریِ ایران هم می‌تواند توانایی خود را به محک آزمون بگذارد.

آیا ما اصلا این‌قدر هواپیما داریم؟!

اما جدا از خودِ هتل و کیفیت آن، مسائل دیگری هم هستند. بدیهی‌ترینِ آنها شیوه انتقال مسافران از قطر به سواحل و جزایر ایرانی و بالعکس است. آیا ایران هواپیما به تعداد کافی دارد؟ آیا شرکت‌های هواپیمایی دیگر با ایران همکاری خواهند کرد و چندین و چند پرسش دیگر.

در این مورد، عجیب‌ترین اظهارنظرها بیان و البته کمی بعد تکذیب شدند، از جمله اینکه گفته شد ایران می تواند تعداد پروازیی که به قطر می روند را به روزانه ۲۰۰ مورد برساند. این عدد بسیار بالاتر از ظرفیت توان ناوگان هوایی ایران است.

تشدید تحریم‌های امارات علیه قطر

با این حال، حسن خوشخو، سرپرست معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی، کمی بعد در این مورد گفت: «هیچ تعدادی از انجام پروازها به طور قطعی نهایی نشده و انتشار خبر درباره این میزان پرواز به قطر در روز یک، برداشت نادرست رسانه‌ای بود.»

او ادامه داد: «قبل از نهایی‌کردن هر پروازی، باید میزان درخواست پروازهای داخلی و سایر مسیرها، توان ناوگان، فرودگاه‌ها و از همه مهم‌تر میزان استقبال و درخواست و میزان بهره‌مندی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ظرفیت‌هایی که برای ایرلاین‌های کشورمان ایجاد می‌شود، مورد بررسی قرار بگیرد.»

جالب‌تر اینکه در مورد انتقال مسافران با کشتی میان دو کشور که در تمام طول سال‌های گذشته هم در موردش صحبت و گمانه‌زنی می‌شد، خبری نیست. در واقع، همه خیلی دیر از خواب بیدار شده‌اند.

ویزا و مسافران ویژه

در این میان، یک پیشنهاد جالب توجه دیگر هم مطرح شد و آن هم اینکه مسافران خارجی که در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی از قطر به ایران می‌آیند، نیازی به دریافت ویزا ندارند و می‌توانند به‌صورت ویژه در ایران اقامت داشته باشند.

لیلا اژدری، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی، به تازگی از موافقت وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای این دسته از مسافران خبر داد و به ایسنا گفت: «اعتبار این موافقت‌نامه به مدت ۲ ماه و محدود به دوران برگزاری جام جهانی قطر است. طبق آنچه وزارت امور خارجه نیز پذیرفته و با آن موافقت کرده، ویزای ایران برای اتباع خارجی که از مبدا قطر متقاضی سفر به ایران هستند، در صورت ثبت درخواست، لغو خواهد شد.»

او با اشاره به سفر وزیر راه قطر به جزیره کیش و مذاکرات معاون گردشگری درباره همکاری ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، ‌ ادامه داد: «یکی از شروط سفر به قطر، خرید بلیت بازی‌ها، شناسه هواداری و سه روز اقامت در این کشور تعیین شده است. قطر برای اسکان تماشاچیان جام جهانی قرار است شاتل‌هایی را برپا کند که از کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در این زمینه دعوت کرده است، این شاتل‌ها پرتابل و قابل جابه‌جایی هستند و کشورهایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در پایان می‌توانند این شاتل‌ها را به کشور خود انتقال دهند.»

جام جهانی قطر در سال 2022

اما این امتیاز ویژه، شامل همه اتباع خارجی نمی شود و ایران در این زمینه محدودیت هایی در نظر گرفته است. بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، اتباع تمام کشورها (به‌جز اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش، سومالی، سریلانکا) که تابع شرایط روادید جهانگردی بوده و همچنین اتباع کشورهای آمریکا، انگلستان و کانادا که روند اخذ روادید آن‌ها مانند قبل از طریق درخواست قبلی و انجام بررسی‌های لازم خواهد بود، در صورت ارائه بلیت از مبدا دوحه می‌توانند از طریق ثبت درخواست و درج تصویر بلیت در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) درخواست روادید رایگان یک‌ بار، دو بار ورود یا ورود متعدد با مدت اعتبار دوماهه و اقامت ۲۰ روزه را داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.