خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۰۴۹۵

کیف پول دیجیتال بیت‌کوین چیست؟

کیف پول دیجیتال بیت‌کوین چیست؟

ما تا به امروز در آکادمی تجارت‌نیوز مطالب متعددی در مورد ارزهای دیجیتال مطرح کرده‌ایم. درباره بیک‌کوین‌کاوی یا بیت‌کوین ماینینگ و کسب درآمد با آن نوشته‌ایم، از بلاک‌چین حرف زده‌ایم، از اینکه چگونه پول‌های دیجیتال می‌توانند اقتصاد کشورها را نجات دهند حرف زده‌ایم و از ارز دیجیتال شرکت تلگرام نیز نوشته‌ایم. در ادامه همین بحث‌ها ما

ما تا به امروز در آکادمی تجارت‌نیوز مطالب متعددی در مورد ارزهای دیجیتال مطرح کرده‌ایم. درباره بیک‌کوین‌کاوی یا بیت‌کوین ماینینگ و کسب درآمد با آن نوشته‌ایم، از بلاک‌چین حرف زده‌ایم، از اینکه چگونه پول‌های دیجیتال می‌توانند اقتصاد کشورها را نجات دهند حرف زده‌ایم و از ارز دیجیتال شرکت تلگرام نیز نوشته‌ایم.

در ادامه همین بحث‌ها ما در این مقاله می‌خواهیم به این بپردازیم که شما برای مبادله ارز دیجیتال باید چه‌کار کنید و چه چیزی لازم دارید؛ یعنی می‌خواهیم به کیف پول ارزهای دیجیتال بپردازیم.

کیف پول دیجیتال برای ارزهای دیجیتال

همانطور که شما برای نگهداری و حمل‌ونقل پول کاغذی و سکه از کیف پول عموما چرمی استفاده می‌کنید، برای نگهداری ارزهای دیجیتال‌ هم شما یک کیف پول دیجیتال مخصوص ارزهای دیجیتال نیاز دارید.

تا چند سال پیش اصطلاح «کیف پول دیجیتال» فقط مخصوص ارزهای دیجیتال بود.

اما امروزه با توسعه فین‌تک کیف‌های پول دیجیتال دیگری مثل گوگل‌پی، اپل‌پی و سامسونگ‌پی هم وجود دارند که البته برای ذخیره‌سازی و انتقال ارز دیجیتال استفاده نمی‌شوند. آن‌ها برای نگهداری یا انتقال فیات (Fiat) یا همان پول‌های رسمی مثل دلار، یورو و پوند هستند.

در این کیف پول‌های دیجیتال عموما (شماره) کارت‌های اعتباری و بانکی شما ذخیره می‌شود و هر تراکنش مالی با اتصال به سرور بانک صورت می‌گیرد.

آنچه در کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شود

در یک کیف پول دیجیتال برای ارزهای دیجیتال هم پولی ذخیره نمی‌شود. فقط چند داده خاص آن وجود دارد.

در یک کیف پول دیجیتال برای ارزهای دیجیتال دو یک داده اصلی یعنی کلید خصوصی (Private Key)، یک یا چندین کلید عمومی (Public Key) یا آدرس و فهرست کل تراکنش‌‌های مربوط به آن کلید خصوصی ذخیره می‌شود.

آدرسی که از آن صحبت کردیم، رشته‌های ۳۴ حرفی از اعداد و حروف انگلیسی است که کلید عمومی (Public Key) نیز نام دارند. کیف پول شما می‌تواند چندین کلید عمومی داشته باشد. همه افرادی که در شبکه بیت‌کوین فعال هستند هم می‌توانند این کلیدهای عمومی را ببینند.

بیت‌کوین دلار

یک کلید خصوصی یک‌رشته از اعداد و حروف با ۶۴ کاراکتر است. این کلید خصوصی را شما نباید تحت هیچ شرایطی به هیچ فردی بدهید.

کلید‌های عمومی رشته‌های ۳۴ کاراکتری از حروف و اعداد هستند. هرکسی که در شبکه ارز دیجیتال است، می‌تواند کلید یا کلید‌های عمومی شما را داشته باشد.

این کلید عمومی در اصل آدرس کیف پول دیجیتال شما است و اگر کسی بخواهد به شما پولی بدهد، باید پول موردنظر را به این آدرس ارسال کند.

هنگامی‌که شما یک کیف پول دیجیتال می‌سازید، شما یک کلید خصوصی دریافت می‌کنید. کلیدی که باید کاملا سری نگه‌دارید. برای این کلید خصوصی یک کلید عمومی تولید می‌شود؛ اما چون در فرآیند تبادل ارزهای دیجیتال، لازم است هر کاربر آدرس‌های متعدد داشته باشد، شما ممکن است چندین کلید عمومی داشته باشد.

کیف پول دیجیتال چگونه تراکنش انجام می‌دهد؟

مخفی نگاه‌داشتن کامل کلید خصوصی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هر تراکنشی که شما انجام می‌دهید با استفاده از این کلید خصوصی امضا می‌شود.

اگر کس دیگری کلید خصوصی شما را داشته باشد، ازآنجاکه کلید عمومی شما در دسترس همه است، به‌راحتی می‌تواند مقداری از دارایی شما به خود یا دیگران منتقل کند.

یعنی نرم‌افزار یا همان کیف پول دیجیتال شما مقداری را که می‌خواهید منتقل کنید، با استفاده از این کلید خصوصی امضا می‌کند و وارد شبکه بیت‌کوین می‌کند. در شبکه نیز بیت‌کوین‌کاوها یا همان ماینرها با تایید این تراکنش آن را اجرایی می‌کنند.

تایید تراکنش شامل کارهای متعددی است. آن‌ها ابتدا باید با استفاده از همین امضای دیجیتال و کلید عمومی شما تایید کنند که شما واقعا این مقدار بیت‌کوین را دارید و آن را از دیگران کش نرفته‌اید. همچنین بخشی از تایید هم این است که بررسی کنند شما آن را برای کس دیگری نفرستاده‌اید.

رشته کد QR

اگر شما با اسکنر کیف پول دیجیتال خود این کد QR را اسکن کنید، خواهید دید که این کد یک رشته امضا شده برای انتقال ۰٫۰۰۱ بیت‌کوین است. اگر این مبلغ قبلا به فرد دیگری منتقل نشده باشد، شما با این‌کار می‌توانید آن را به کیف پول خود منتقل کنید.

جالب‌ترین و مهم‌ترین بخش تایید تراکنش این است که وقتی تراکنش با کلید خصوصی شما امضا شود، برنامه‌های موجود می‌توانند متوجه شوند که آیا این امضا با کلید عمومی شما ارتباط دارد یا نه بدون اینکه کلید خصوصی شما مشخص شود.

وقتی همه این‌ها تایید شد، این مقدار ارز دیجیتال به‌کلید عمومی که شما به‌عنوان آدرس گیرنده وارد کرده‌اید، ارسال و در کیف پول او ذخیره ثبت می‌شود.

یک کیف پول دیجیتال با ذخیره کل تراکنش‌هایی حساب شما از اولین تا آخرین تراکنش، می‌تواند موجودی شما را محاسبه کند، لیست کل تراکنش‌ها را در ساعت و زمان آن‌ها به شما ارائه دهد و همچنین امکانات انجام تراکنش یعنی فرستادن و دریافت کردن ارز دیجیتال را به شما بدهد.

شما باید همواره از اطلاعات کیف پول دیجیتال خود پشتیبان تهیه کنید. بهتر است چندین پشتیبان هم ذخیره کنید؛ زیرا اگر به هر دلیلی کامپیوتر، گوشی یا سروری که اطلاعات شما در آن است، خراب شود و از دسترس خارج شود، شما تمام دارایی‌های دیجیتال خود را از دست خواهید داد.

مهم‌ترین اطلاعات همان کلید خصوصی است. وقتی کلید خصوصی را گم کردید، همه‌چیز را از دست خواهید داد.

در ضمن همه ارزهای دیجیتال با سازوکار مشابهی به تبادل ارزها می‌پردازند.

انواع کیف‌های پول دیجیتال

کیف‌های پول دیجیتال در کل به دو شکل داغ (Hot) و سرد (Cold) وجود دارند. البته این دو اصطلاح صرفا برای بیشتر کردن پیازداغ ماجرا هستند. وگرنه کیف پول دیجیتال داغ یعنی کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول سرد یعنی سخت‌افزاری.

در کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری، اطلاعات کیف پول شما در یک اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار کامپیوتر یا سرور یک وب‌سایت ذخیره می‌شود. در کیف پول سرد شما اطلاعات را روی یک سخت‌افزار مثل فلش، سی‌دی یا حتی کاغذ ذخیره می‌کنید.

ما در ادامه چند کیف پول دیجیتال برای ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنیم. اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متعددی برای ذخیره‌سازی و انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما ما به معرفی بهترین‌ها تمرکز می‌پردازیم.

ایجاد کیف پول دیجیتال در هرکدام از نرم‌افزارها هم راحت است. کافی در سایت یا اپلیکیشن‌ آن‌ها ثبت‌نام کنید تا کلید خصوصی، عمومی و تراکنش‌هایتان را داشته باشید.

۱- Coinbase

کوین‌بیس یک پلتفرم معاملاتی آنلاین برای خریدوفروش بیت‌کوین ، اتریوم، بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) و لایت‌کوین (Litecoin) است. وقتی در این سایت حساب باز کنید، برای شما یک کیف پول دیجیتال آنلاین درست می‌شود که می‌توانید در آن ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید.

کوین‌بیس یک سواپ اتمی هم هست؛ یعنی شما در این سایت می‌توانید هرکدام از این ارزهای دیجیتال را با یکدیگر و دیگران خریدوفروش کنید، در صورت تمایل، می‌توانید مانند یک کارگزاری پول به‌حساب سایت واریز کنید و یا پول از حساب خود بردارید.

کوین‌بیس همچنین اپلیکیشن موبایل برای اندروید و آی‌او‌اس دارد که همین امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از یک کیف پول آنلاین روی یک سرور مزایای مهمی دارد. اولا کسانی که مسئولیت نگهداری این سرور را دارند، دائما از اطلاعات آن پشتیبان می‌گیرند و درصورتی‌که حتی شما پسورد خود را گم بکنید، می‌توانید با استفاده از چند مرحله امنیتی مثل استفاده از تلفن، تایید دو مرحله‌ای و پاسخ دادن به سؤالات امنیتی، کیف پول دیجیتال خود را بازیابی کنید.

اما این سیستم‌های آنلاین یک مشکل هم دارند. وقتی کیف پول دیجیتال شما همراه با تمام اطلاعات آن روی سرور ذخیره می‌شود، یعنی مالکان سرور می‌توانند به‌کل اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

در صورتی هم که به این سرور یک حمله امنیتی شود، ممکن است شما هم دارایی خود را از دست بدهید.

۲- Trezor

ترزور یک کیف پول دیجیتال سرد است؛ یعنی یک فلش درایو با نرم‌افزار رمزگذاری درون خود است که شما در آن می‌توانید اطلاعات کیف پول دیجیتال یعنی کلید خصوصی، کلیدهای عمومی و کل تراکنش‌ها را ذخیره کنید.

کیف پول‌های سرد معمولا امن‌ترین ابزارهای ذخیره‌سازی هستند؛ زیرا به اینترنت متصل نیستند و حتی درصورتی‌که آن‌ها را گم بکنید، به دلیل رمزگذاری پیشرفته احتمالا دیگران به این راحتی نتوانند به داده‌های درون آن دست یابند.

مهم‌ترین نکته در مورد کیف‌های پول دیجیتال سرد این است که حتما چندین نسخه از آن در جاهای گوناگون داشته باشید.

کیف پول دیجیتال ترزور Trezor

۳- Electrum

الکتروم یک کیف پول دیجیتال داغ است. شما الکتروم را می‌توانید روی کامپیوتر خود نصب کنید. الکتروم هم نسخه ویندوز، مک و لینوکس دارد. نسخه اندرویدی این نرم‌افزار هم وجود دارد.

اطلاعات کیف پول دیجیتال شما در الکتروم به‌صورت محلی ذخیره می‌شود؛ یعنی روی یک یا چند فایل روی کامپیوتر یا گوشی شما ذخیره می‌شود. در صورتی هم که به هر دلیلی اطلاعات کامپیوتر یا گوشی شما از بین برود، دیگر دارایی‌تان را از دست خواهید داد.

اما بااین‌حال کیف پول‌های دیجیتال نسخه کامپیوتر بسیار امن‌تر از نسخه‌های موبایلی و آنلاین هستند. مشکل امنیت کیف پول‌های آنلاین را که در سطور بالا گفتیم. نسخه‌های موبایل هم به دلیل اینکه توان پردازشی و فضای ذخیره‌سازی در گوشی‌ها کم است، سطح امنیتی رمزگذاری پایین‌تری از نسخه‌های کامپیوتر را دارند.

الکتروم به شما اجازه می‌دهد که با کیف‌ پول‌های سرد مثل ترزور ارتباط برقرار کنید. همچنین امکان پیشتیبان‌گیری به‌صورت تولید و ذخیره فایل‌ها روی فلش و حتی چاپ آن روی کاغذ در این نرم‌افزار وجود دارد.

حتی می‌توانید این کلید‌های عمومی و خصوصی را با دست روی کاغذ بنویسید و در جای امنی مثل گاوصندوق یک بانک نگه‌ دارید.

۴- blockchain.info

این سایت هم یک کیف پول آنلاین به شما ارائه می‌دهد که در بین کیف پول‌های آنلاین مطمئن‌ترین و امن‌ترین است.

۵- Exodus

اکسودوس یک کیف پول دیجیتال داغ برای کامپیوتر است. اکسودوس نسخه ویندوز، مک و لینوکس دارد و می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی و معامله بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، داج‌کوین (Dogecoin) و دش (Dash) استفاده کرد.

رابط کاربری اکسودوس بسیار بهتر از الکتروم است و امکان معامله ارزهای دیجیتال گوناگون را با یکدیگر فراهم می‌کند.

۶- Ledger Nano

لجر نانو یک کیف پول دیجیتال سرد یا سخت‌افزاری جدید است که برای بیت‌کوین ساخته شده است. لجر نانو یک فلش یو‌اس‌بی است که با سخت‌افزارهای خاصی ساخته شده که امکان رمزگذاری دولایه را فراهم می‌کند.

لجر نانو همچنین یک کیف پول دیجیتال قطعی است. بدین معنی که شما صرفا تعدادی کلمه را مثل کلمات رمز در فیلم‌های جاسوسی به آن می‌دهید و نرم‌افزار داخل آن براساس این کلمات کلید خصوصی و عمومی شما را تولید می‌کند. چون کلماتی که می‌دهید به زبان انسانی هستند، احتمال گم کردن آن‌ها و حتی حدس زدن آن توسط دیگران بسیار کم است.

لجر نانو صفحه آغاز

صفحه خوشامدگویی لجر نانو

۷- Free wallet

این شرکت مجموعه‌ای کیف‌های پول دیجیتال گوناگون را برای بیش از ۳۰ ارز دیجیتال مختلف ارائه می‌دهد. فری والت نسخه وب، اندروید و آی‌او‌اس دارد.

۸- Mycelium

مای‌سلیوم یک کیف پول دیجیتال بسیار امن موبایل برای کاربران بیت‌کوین است و به شما امکان کنترل کامل دارایی‌هایتان را می‌دهد. مای‌سلیوم امکاناتی همچون ارائه ابزار ذخیره سخت‌افزاری، پشتیبان‌گیری از فایل‌ها در فایل پی‌دی‌اف (PDF) رمزگذاری شده، اسکنر کدهای QR که برای منتقل کردن ارز به دیگران به کار می‌رود، یک بازار محل برای خریدوفروش ارز دیجیتال و حتی امکان چت امن را فراهم می‌کند. مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف‌های پول موجود است.

۹- Atomic Wallet

اتمیک والت یک کیف پول دیجیتال است که می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی و مبادله بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مختلف استفاده کرد. امکانات امنیتی این نرم‌افزار به‌صورت مستمر به‌روزرسانی می‌شوند و کلید‌های خصوصی به‌صورت رمزگذاری شده روی گوشی یا کامپیوتر ذخیره می‌شوند. اتمیک والت نسخه ویندوز، مک، لینوکس و اندروید دارد.

این کیف پول از سواپ‌های اتمی نیز که برای خرید‌وفروش ارزهای دیجیتال با یکدیگر استفاده می‌شوند پشتیبانی می‌کند و امکاناتی به کاربر می‌دهد تا هزینه تراکنش کمتری بپردازند.

شما با اتمیک والت همچنین می‌توانید با پرداخت دلار و یورو با نرخ‌های خوبی ارز دیجیتال بخرید.

Atomic Wallet GUI

رابط کاربری اتمیک والت

کلید خصوصی شما، کلید گاوصندوق شما است

در کنار این‌ها، کیف‌های دیجیتال دیگری همچون Copay ، Jaxx ، Bread Wallet ، Armory ، Green Address و Bitcoin.com نیز وجود دارند که ما برای کوتاه کردن مطلب صرفا نامشان را ذکر کردیم.

همچنین لازم به توضیح است که وقتی شما یک کیف پول دیجیتال را انتخاب می‌کنید، لازم نیست دیگر برای همیشه از آن استفاده کنید، بلکه می‌تواند داده‌های یک کیف پول را از آن بردارید (Export) و به کیف پول دیجیتال دیگری وارد کنید (Import).

در ضمن مهم‌ترین اطلاعاتی که شما نباید به هیچ‌وجهی گم بکنید، کلید خصوصی است. شما حتی اگر اطلاعات تراکنش را نیز از دست بدهید، کافی است کلید خصوصی خود را به یک کیف پول دیجیتال بدهید تا داده‌های تراکنش‌ها شما و مانده‌حسابتان بازیابی شود.

زیرا اطلاعات شما در اصل نه روی کامپیوتر بلکه روی بلاک‌چین ذخیره شده است و کیف پول شما می‌تواند با استفاده از کلید خصوصی، کلید‌های عمومی متفاوت متناظر با آن و تراکنش‌های آن را از بلاک‌چین بیابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام اگه یه شماره تماس بهم بدید برا مشاوره ممنون میشم

  • ناشناس

    دروغه