کد مطلب: ۳۷۹۰۲۸

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال مثل بازارهای مالی دیگر اصطلاحات خاصی برای خود دارد. برخی از این اصطلاحات با اصطلاحات دیگر بازارها مثل بازار بورس یکی است؛ مثلا اصطلاحات تحلیل تکنیکال با همان مفاهیم در اینجا هم استفاده می‌شوند؛ اما برخی از اصطلاحات متفاوت و جدید هستند. این مقاله به توضیح برخی از اصطلاحات رایج در بازار

بازار ارزهای دیجیتال مثل بازارهای مالی دیگر اصطلاحات خاصی برای خود دارد. برخی از این اصطلاحات با اصطلاحات دیگر بازارها مثل بازار بورس یکی است؛ مثلا اصطلاحات تحلیل تکنیکال با همان مفاهیم در اینجا هم استفاده می‌شوند؛ اما برخی از اصطلاحات متفاوت و جدید هستند.

این مقاله به توضیح برخی از اصطلاحات رایج در بازار معاملات ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده است.

اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال

حمله ۵۱ درصد

حمله ۵۱ درصد (51% Attack) به حالتی می‌گویند که در آن یک نفر یا یک گروه بیش از نصف توان پردازشی شبکه یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد. این توان پردازشی به این معنی است که او می‌تواند کنترل کامل روی شبکه داشته باشد و تاثیرات منفی نیز روی آن بگذارد. او می‌تواند استخراج ارز دیجیتال را متوقف کند، تراکنش‌ها را تغییر دهد یا متوقف کند و یا از ارز دیجیتال دوباره استفاده کند.

آدرس‌ها (Addressees)

هر ارز دیجیتال آدرس‌های یکتایی دارد که مشخص می‌کند که کجای بلاک‌چین است. وضعیت مالکیت این ارز تعیین می‌کند که متعلق به چه کسی است و هر تغییری که با معامله آن انجام می‌شود در همین موقعیت ذخیره می‌شود. البته این قضیه در مورد ارزهای گوناگون فرق می‌کند. معمولا این آدرس‌ها رشته‌هایی با بیش از ۳۰ کاراکتر هستند.

ایردراپ (Airdrop)

این یک کمپین بازاریابی برای عمومی کردن یک ارز دیجیتال با توزیع آن بین مردم یا معامله‌گرهای رده پایین است. ایردراپ معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک ارز دیجیتال جدید ساخته‌شده است و سازنده آن به‌منظور عمومی کردن و افزایش شهرت و استفاده، آن را در ازای چیزهای کوچکی مثل بازنشر اخبار آن ارز دیجیتال به افراد می‌دهد.

الگوریتم

الگوریتم اشاره به الگوریتمی دارد که برای استخراج ارزهای دیجیتال و ساختن بلاک‌چین‌ آن‌ها استفاده می‌شود.

بالاترین قیمت کل زمان یا All Time high یا ATH

به بالاترین قیمتی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال در کل دوره عرضه، به آن رسیده است.

کمترین قیمت کل زمان یا All Time Low یا ATL

برعکس مورد قبل به کمترین قیمتی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال در کل دوره عرضه، به آن رسیده است.

آلت‌کوین‌ها یا Altcoins

بیت‌کوین قدیمی‌ترین، گران‌ترین و موفق‌ترین ارز دیجیتالی است که تا به امروز ساخته‌شده است. تمام ارزهای دیجیتال دیگر مثل اتریوم، دش (Dash)، لایت‌کوین (Litecoin)، ریپل (Ripple) و نانو (Nano) در دسته آلت‌کوین‌ها قرار می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال یا بیت‌کوین داریم یا آلت‌کوین.

قوانین ضدپول‌شویی Anti-Money Laudering

قوانین ضدپولشویی (AML) به دسته‌ای از قوانین بین‌المللی گفته می‌شود که به امید جلوگیری و مقابله سازمان‌های تبه‌کار یا اشخاص از انجام پول‌شویی با استفاده از ارزهای دیجیتال وضع شده است.

ASIC

اسیک یا Application Specific Integrated Circuit به تراشه کامپیوتری گفته می‌شود که دقیقا برای یک عملیات خاص ساخته‌شده است؛ مثلا دستگاه استخراج بیت‌کوین متشکل از ده‌ها اسیک هستند که دقیقا برای استخراج بیت‌کوین ساخته‌شده‌اند. این اصطلاح البته بیشتر در دنیای کامپیوتر و الکترونیک مطرح است.

آربیتراژ (Arbitrage)

به حالتی گفته می‌شود که فرد با استفاده تفاوت نرخ و قیمت ارزهای دیجیتال مختلف سود می‌کند. برای مثال در ساعت نوشتن این مقاله قیمت یک بیت‌کوین ۸۷۱۱.۳۴ دلار است. قیمت اتریوم نیز ۲۶۸.۷۴ دلار است. در بازار ارزهای دیجیتال نرخ جفت بیت‌کوین-اتریوم ۳۰.۶۶ است؛ یعنی هر بیت‌کوین معادل ۳۰.۶۶ اتریوم ارزش دارد.

اما اگر این نرخ را با استفاده از قیمت دلاری این دو ارز محاسبه کنید یعنی 8711.34 را به 268.74 تقسیم کنید، نرخ تبدیل بیت‌کوین به اتریوم برابر خواهد بود با 32.41 . اگر شما در این بازار اتریوم بخرید، آن را با بیت‌کوین بفروشید و سپس بیت‌کوین به‌دست‌آمده را به دلار بفروشید، شما سود می‌کنید.

مثلا فرض کنید ۱۰ اتریوم بخرید؛ یعنی 2687.4 دلار هزینه کنید. اگر این ۱۰ اتریوم را به بیت‌کوین تبدیل کنید با توجه به نرخ ۳۰.۶۶ تبدیل این دو ارز، شما 0.3261 بیت‌کوین خواهید داشت. حال اگر این بیت‌کوین را به دلار بفروشید، درآمد شما 2840.74 دلار خواهد شد؛ یعنی با همین خریدوفروش ساده شما حدود ۱۵۳ دلار سود می‌کنید.

سواپ اتمی

سواپ اتمی (Atomic Swap) روش یا ابزاری است که به افراد اجازه می‌دهید مستقیما و با هزینه‌ای معقول ارزهای دیجیتال گوناگون را با یکدیگر بدون نیاز به تبدیل آن به پول و خرید دوباره ارز دیگر، مبادله کنند؛ مثلا سیستمی که اجازه می‌دهید شما بتوانید با استفاده از اتریوم، بیت‌کوین بخرید و برعکس، یک سواپ اتمی است.

کیسه یا توبره

وقتی شما مقدار بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال خاص را دارید، اصطلاحا گفته می‌شود که شما یک کیسه (Bag) از آن دارید. اصطلاح «شل کردن سر کیسه» را به یاد می‌آورید؟

کیسه نگهدار

کیسه نگهدار (Bag Holder) اصطلاح غیررسمی برای کسی است که کالایی را نگه داشته که همواره قیمت آن در حال نزول است در نتیجه در حال بی‌ارزش شدن است.

در بازار ارزهای دیجیتال این اصطلاح معمولا برای افرادی به کار می‌رود که کالا یا ارزی را صرفا با ایمان به افزایش قیمت آن نگه‌ می‌دارند در حالی که شاخص‌ها احتمال چنین افزایشی را نشان نمی‌دهند.

بیت‌کوین

خرس/خرسی

اگر الفبای تحلیل تکنیکال را به یاد داشته باشید، در نمودار شمعی تغییر قیمت، خرس/خرسی (Bear/Bearish) به حالتی گفته می‌شود که قیمت یک ارز یا سهم، رشد/تغییرات منفی دارد و پایین‌تر می‌آید.

گاو/گاوی

حالت گاوی (Bull/Bullish) برعکس حالت خرسی و برگرفته از بازارهای سهام است. به این معنی است که قیمت ارز دیجیتال خاصی رشد/تغییرات مثبت کرده است.

دام خرسی

دام خرسی (Bear Trap) حقه‌ای است که ممکن است برخی از معامله‌گران ارزهای دیجیتال به کار ببرند تا به‌صورت تصنعی قیمت یک ارز خاص را تغییر دهند؛ مثلا وقتی یک گروه از معامله‌گرآن‌همه با هم ارز خاصی را می‌فروشند (چیزی مثل صف فروش در بورس)، بازار ممکن است فریب بخورد و فکر کند که در آینده نزدیک، بازار منفی خواهد شد.

در نتیجه بقیه هم به فروش ارز خود دست می‌زنند و قیمت را باز هم پایین‌تر می‌آورند.

گروه حقه‌باز هم می‌تواند از این موقعیت استفاده کند و ارزهای دیگران را با قیمت پایینی بخرد. با کاهش تنش در بازار و جهش دوباره قیمت، این گروه نیز سود می‌کنند.

چنین حقه‌ای البته در بازارهای مالی دیگر مثل بازار بورس نیز وجود دارد؛ اما اقداماتی مثل محدود کردن تغییرات به ۴ یا ۵ درصد تا حدی می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

اما چنین محدودیتی در بازارهای ارز دیجیتال نیست و قیمت در یک روز ممکن است تغییرات زیادی بکند. حباب بیت‌کوین را که سال پیش رخ داد، یادتان می‌آید؟

دام گاوی

دام گاوی (Bull Trap) برعکس دام خرسی به حقه‌ای می‌گویند که معامله‌گران را به این نتیجه می‌رساند که قیمت ارز دیجیتال خاصی در حال صعود است در حالی که در واقع اینطور نیست و دارد سقوط می‌کند. نام دام گاوی از این مسئله می‌آید که معامله‌گرانی که در وضعیت گاوی هستند و ارزش دارایی‌شان در حال صعود است، در نهایت در معامله بد و زیان‌دهی گرفتار می‌شوند.

یک مثال از این هنگامی است که به نظر می‌رسد قیمت یک ارز دیجیتال از یک خط مقاومت خاص بیشتر خواهد شد اما در ادامه سقوط می‌کند.

ترند گاوی

ترند گاوی (Bull Trend) ترند مثبت طولانی‌مدت کل بازار یک ارز دیجیتال است. اینکه ترند گاوی دقیقا چگونه تعریف شود می‌تواند متفاوت باشد اما این عبارت «طولانی‌مدت» معمولا شامل ماه و سال است و نه روز و هفته. ترند گاوی با شاخص‌هایی همچون میانگین متحرک با شیب مثبت شناخته می‌شود.

ترند خرسی

ترند خرسی (Bear Trend) برعکس ترند گاوی، ترند منفی طولانی‌مدت کل بازار یک ارز دیجیتال است. اینکه ترند خرسی دقیقا چگونه تعریف شود می‌تواند متفاوت باشد اما این عبارت «طولانی‌مدت» معمولا شامل ماه و سال است و نه روز و هفته. ترند خرسی با شاخص‌هایی همچون میانگین متحرک با شیب منفی شناخته می‌شود.

قوی سیاه

قوی سیاه (Black Swan) اتفاقی است که عملا غیرقابل‌پیش‌بینی است و تاثیر بزرگی روی بازار دارد. بخشی از مدیریت ریسک در معاملات شامل در نظر گرفتن اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی و تغییرات گسترده در بازار است. چنین اتفاقاتی در بازارهای پر نوسانی همچون بازار ارز دیجیتال بسیار مهم هستند.

بلوک

بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، متشکل از بلاک‌ها است. هر بلاک داده‌های تراکنش‌های ۱۰ دقیقه از تاریخ بیت‌کوین را شامل می‌شود. بلاک‌چین هم با متصل کردن این بلاک‌ها یا بلوک‌ها (Block) به دست می‌آید.

البته میزان داده‌های ذخیره‌شده، حجم بلاک‌ها و بقیه مشخصات یک بلوک در ارزهای دیجیتال گوناگون فرق می‌کند. ۱۰ دقیقه‌ای که گفتیم مختص بیت‌کوین است.

کاوشگر بلاک

کاوشگر بلاک (Block Explorer) یک ابزار آنلاین است برای جستجو در بلاک‌چین یک ارز دیجیتالی است. شما با این ابزار می‌تواند تمام تراکنش‌هایی را که در بلاک‌چین در حال انجام هستند بیابید، ببینید و دنبال کنید. کاوشگر بلاک‌چین می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تحلیل بلاک‌چین برای جمع‌آوری داده‌هایی مثل کل توان پردازشی شبکه، نرخ عرضه ارز، رشد تراکنش‌ها و بسیاری از داده‌های دیگر استفاده شود.

طول بلاک‌

طول بلاک (Block Height) به کل بلوک‌هایی گفته می‌شود که به بلاک‌چین متصل شده‌اند.

پاداش بلاک

پاداش بلاک (Block Reward) مقداری بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری است که شبکه آن ارز دیجیتال به گروه یا افراد استخراج‌کننده یا ماینری می‌دهد که توانسته‌اند یک بلاک بسازند و آن را به بلاک‌چین متصل کنند؛ مثلا در حال حاضر این پاداش در شبکه بیت‌کوین، ۱۲.۵ بیت‌کوین است.

BFTD

یعنی آن ارز لعنتی را بخر (Buy the F** Dip). به حالتی می‌گویند که شما با ذوق ‌و شوق و علاقه بسیار به کسی می‌گویید که قیمت ارز دیجیتال خاصی پایین آمده و الان وقت آن است که شما آن را بخرید.

سوخته

وقتی سکه‌ای از یک ارز دیجیتال خاص دیگر قابل خرج کردن نباشد، اصطلاحا می‌گویند که سوخته (Burned) است.

قیمت پیشنهادی

قیمت پیشنهادی (Bid Price) حداکثر قیمتی است که یک نفر حاضر است برای خرید چیزی پرداخت کند. این چیزی شبیه «تقاضا» در «عرضه و تقاضا» است.

قیمت درخواستی

قیمت درخواستی (Ask Price) حداقل قیمتی است که نفر مایل است کالای خود را به آن قیمت بفروشد. این چیزی شبیه «عرضه» در «عرضه و تقاضا» است.

شکاف قیمت پیشنهادی و درخواستی

شکاف قیمت پیشنهادی و درخواستی (Bid-Ask Spread) به اختلاف بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی یک کالا می‌گویند. این شکاف همان سودی است که بازارگردان‌ها با خرید و فروش کالاها به نمایندگی از سرمایه‌گذاران، کسب می‌کنند. هر چه میزان نقدشوندگی یک کالا بیشتر باشد، این شکاف کمتر می‌شود.

دیوار خرید

وقتی یک محدودیت بزرگ خرید زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به مقدار خاصی می‌رسد، گذاشته می‌شود، اصطلاحا گفته می‌شود که یک دیوار خرید (Buy Wall) ایجاد شده است. هنگامی میزان تقاضا از عرضه یک ارز دیجیتال پیشی بگیرد، این کار می‌تواند مانع از سقوط قیمت آن ارز خاص از به پایین‌تر از آن قیمت شود.

BTC buy wall

نمودار دیوار خرید بیت‌کوین

دیوار فروش

برعکس دیوار خرید، وقتی یک سفارش بزرگ تنظیم‌شده‌ که زمانی رخ دهد که قیمت ارز به مقدار خاصی رسید، یک دیوار فروش (Sell Wall) درست شده است. این کار می‌تواند باعث شود قیمت ارز نتواند بیشتر از مقداری بالاتر برود زیرا عرضه از تقاضا پیشی گرفته است.

نمودار

نمودار دیوار فروش بیت‌کوین در ۶ هزار دلار

نمودار عمق یا Depth Chart

این نمودار نشان‌دهنده درخواست خرید یا Bid و درخواست فروش یا Asks است. ازآنجایی‌که شما می‌توانید محدودیتی روی تراکنش خرید یا فروش خود بگذارید، نقطه تلاقی این دو در نمودار عمق نشان‌دهنده قیمتی که است احتمالا بازار آن را در آن لحظه خاص می‌پذیرد. همچنین درصورتی‌که دیوار خرید یا فروش مهمی وجود داشته باشد، می‌توان در این نمودار مشاهده کرد.

نمودار عمق

نمودار عمق بیت‌کوین

گاوصندوق مرکزی

وقتی یک مجموعه یا موسسه کنترل تمام اسناد مالی را در اختیار دارد، به آن گاوصندوق مرکزی (Central Legder) گفته می‌شود. مثل چیزی که بانک‌ها در اختیار دارند.

چرخه عرضه

چرخه عرضه (Circulating Supply) به کل سکه‌های یک ارز دیجیتال خاص که در فضای عمومی قابل معامله است گفته می‌شود. این مقدار از آنجایی مهم است که برخی از سکه‌ها ممکن است مسدود، ذخیره یا سوخته شوند و در نتیجه امکان معامله آن‌ها نخواهد بود.

تایید شده یا Confirmed

وقتی یک تراکنش تایید می‌شود یعنی در شبکه پذیرفته و به‌صورت دائمی به بلاک‌چین متصل شده است.

توافق

وقتی یک تراکنش انجام می‌گیرد (یعنی تایید می‌شود) تمام نود‌ها یعنی کامپیوترهای متصل به شبکه تایید می‌کنند که آن تراکنش روی بلاک‌چین معتبر است در نتیجه همه آن‌ها توافق (Consensus) دارند.

فرآیند توافق

فرآیند توافق (Consensus Process) به همه کامپیوترها و دستگاه‌های روی شبکه که مسئول نگهداری بلاک‌چین هستند اشاره دارد که هنگامی یک تراکنش انجام می‌گیرد باید اعتبار آن را تایید کنند.

کنسرسیوم بلاک‌چین

کنسرسیوم بلاک‌چین (Consortium Blockchain) به بلاک‌چین خاصی اشاره دارد که به‌صورت خصوصی نگهداری و به‌روز می‌شود اما به‌صورت شفاف در دسترس عموم است.

عملیات هش

عملیات هش (Cryptographic Hash Function) بخش مهمی از رمزگذاری و تایید یک بلاک برای اتصال به بلاک‌چین است. این مسئله در مقاله کسب در‌آمد از بیت‌کوین ماینینگ توضیح داده شده است.

اپلیکیشن غیرمرکزی

اپلیکیشن غیرمرکزی (Decentralized Application or dApp) یک برنامه کامپیوتری است که به ذخیره‌سازی خودکار داده روی بلاک‌چین اختصاص دارد. این برنامه توسط هیچ فرد یا گروهی کنترل و اجرا نمی‌شود، کدباز است و به ماینرها برای استخراج بلاک، پاداش می‌دهد و همچنین هزینه‌ تراکنش‌ها را هم به ماینرها پرداخت می‌کند.

سازمان خودکار غیرمرکزی

سازمان خودکار غیرمرکزی (Decentralized Autonomous Application or DAP) اشاره به سازمانی دارد که توسط یک اپلیکیشن یا برنامه کامپیوتری اجرا می‌شود و نه توسط انسان‌. کنترل این اپلیکیشن به‌جای اینکه به یک فرد داده شود، به همه داده شده است.

رکود

وقتی میزان تقاضا برای یک ارز خاص کاهش یابد، ارزش اقتصاد آن کم و دچار رکود (Deflation) می‌شود.

کیف پول قطعی

کیف پول قطعی (Deterministic Wallet) نوع خاصی از کیف پول است که با استفاده کلید‌های مختلف با استفاده از یک رشته ورودی (Seed) تولید شده است. اگر شما به هر دلیلی این کیف پول را گم کنید یا از دست بدهید، می‌توانید دوباره آن را با استفاده از همین رشته ورودی به دست آورید.

برای انجام تراکنش با ارز دیجیتال شما باید هر بار یک کلید رمزنگاری خاص ارائه دهید. داشتن کیف پول قطعی به شما این امکان را می‌دهد به‌جای اینکه هر بار کلید خاصی را استفاده کنید، از نسخه‌های مختلف و تولید شده از همین رشته ورودی استفاده کنید. این کار باعث راحتی کار برای انجام تراکنش و ذخیره‌سازی می‌شود.

بیت‌کوین

سختی

سختی (Difficulty) استخراج یک ارز دیجیتال میزان کار لازم جهت تایید یک بلاک برای اتصال آن به بلاک‌چین است. میزان سختی استخراج با توان پردازشی ماینرهای یک شبکه‌ ماینرهای ارز دیجیتال رابطه مستقیم دارد.

کالای دیجیتال یا Digital Commodity

یک دارای ملموس است که به‌سختی در دسترس است. کالای دیجیتال به‌صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و ارزش مشخصی دارد.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال (Digital Currency) عبارت دیگری برای کالای دیجیتال است.

امضای دیجیتال

امضای دیجیتال (Digital Signature) بخشی از اطلاعاتی است که در شبکه ارز دیجیتال برای انجام تراکنش از هر فرد یا گروه دریافت می‌شود.

گاوصندوق توزیع‌شده

گاوصندوق توزیع‌شده (Distributed Ledger) گاوصندوقی برای ذخیره اطلاعات است که در بخش‌های مختلف جهان توسط افراد گوناگون (عموما ماینرها) به‌صورت مستقل ذخیره می‌شود. بلاک‌چین یک گاوصندوق توزیع‌شده است.

دوباره خرج کردن

وقتی کسی تلاش می‌کند که یک ارز خاص را به‌صورت هم‌زمان به دو کیف پول متفاوت در دو مکان متفاوت ارسال کند، اصطلاحا گفته می‌شود که دوباره خرج کرده (Double Spend) است.

دامپ

دامپ (Dump) به حالتی گفته می‌شود که شما تمام یا بخشی زیادی از دارای ارز دیجیتال خود را یکجا می‌فروشید.

دامپینگ

مشابه همان اصطلاح دامپینگ (Dumping) یا بازارشکنی در اقتصاد است. وقتی تعداد زیادی از افراد هم‌زمان دامپ کنند، باعث کاهش سریع و بسیار تند قیمت ارز می‌شود.

پامپ

پامپ (Pump) برعکس دامپ است و به حرکت مثبت قیمت ارز گفته می‌شود. پامپ معمولا توسط سرمایه‌گذارانی که پول زیادی وارد شبکه می‌کنند رخ می‌دهد.

PND

سرواژه Pump and dump است. به حالتی گفته می‌شود که فردی پول زیادی بابت خرید ارز وارد بازار می‌کند. در نتیجه قیمت آن را بالا می‌برد و در نتیجه دیگران هم ترغیب می‌شود که آن را بخرند. سپس وقتی قیمت رشد کرد، دارایی خود را با سود معقولی می‌فروشد.

تراکنش غبار

بعضی وقت‌ها افراد می‌خواهند آگاهانه با ارسال تعداد بسیار زیادی از تراکنش‌های بسیار کوچک، شبکه ارز دیجیتال را کند کنند، به این تراکنش‌های بسیار کوچک تراکنش غبار (Dust Transaction) گفته می‌شود.

DYOR

سرواژه عبارت «خودت تحقیق کن» (Do your own research) است.

ERC

سرواژه «درخواست اتریوم برای نظرات» (Ethereum request for comments) است. ERC به جمع پیشنهادها ارائه‌شده برای بهبود سیستم اتریوم گفته می‌شود.

ERC-20

این استانداردی است که هر سکه دیجیتال اتریوم از آن پیروی می‌کند. این استاندارد نحوه رفتار هر سکه دیجیتال یا توکن را تعریف می‌کند در نتیجه آن تراکنش‌ها قابل پیش‌بینی می‌شوند. سایر ارزهای دیجیتال نیز به تقلید از اتریوم از این استاندارد استفاده می‌کنند.

تضمین یا وجه تضمین

وقتی برای انجام یک تراکنش، یک واسط یا میانجی برای نگه‌داری وجه معامله استفاده می‌شود، این وجوه به‌عنوان تضمین (Escrow) نگه داشته می‌شوند. این میانجی فردی است که واسط بین فرستنده و گیرنده ارزهای دیجیتال است.

ماشین مجازی اتریوم

ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine or EVM) یک ماشینی مجازی در فضای ابری است. این ماشین مجازی مشخصه مهم کاملیت تورینگ را دارد و توسط تمام کامپیوترهای شبکه در فرآیند تایید بلاک‌چین استفاده می‌شود. این ماشین مجازی به کامپیوترهای متصل به شبکه اجازه می‌دهد که کدهای تصادفی EVM را که بخشی از پروتکل شبکه اتریوم است، اجرا کنند.

شیر آب

اگر شما وب‌سایتی پیدا کنید که به خاطر متصل شدن به آن‌ها مثلا ایجاد اکانت به شما ارز دیجیتال می‌دهد، اصطلاحا شیر آب (Faucet) نامیده می‌شود؛ زیرا بیشتر این وب‌سایت‌ها شیادی می‌کنند.

فیات

فیات (Fiat) به پولی گفته می‌شود که توسط دولت‌ها عرضه شده است مثل دلار، یورو، پوند و ریال.

فومو یا FOMO

ترس از دست دادن (Fear of missing out of FOMO) به رفتار غیرمنطقی گفته می‌شود که در آن فرد نگران است که اگر سرمایه‌گذاری مشخصی انجام ندهد، موقعیت بزرگی را از دست خواهد داد در نتیجه سریع روی همان مورد مشخص سرمایه‌گذاری می‌کند. مشابه چیزی که در بازارهای مالی دیگر هم می‌توان دید.
در بازار ارزهای دیجیتال معمولا هجوم غیرقابل‌توجیه خریداران برای خرید، به‌عنوان فومو شناخته می‌شود.

فاد یا FUD

ترس، نااطمینانی و شک (Fear, Uncertainty and doubt). دقیقا برعکس فومو است و به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد نگرانی نامعقولی درباره ضرر یک سرمایه‌گذاری خاص یا سقوط یک بخش از بازار دارد. مشابه چیزی که در بازار سرمایه هم شاهد هستیم.

در بازار ارز دیجیتال هجوم افراد برای فروش به‌عنوان فاد شناخته می‌شود.

فورک

وقتی یک نسخه جدید از بلاک‌چین درست شود دو نسخه از بلاک‌چین در کنار هم هم‌زمان در شبکه وجود خواهند داشت. به این اتفاق دوشاخگی یا فورک (Fork) گفته می‌شود. فورک معمولا دو نوع است: سفت و نرم.

دوشاخگی سخت

یک اتفاق دوشاخگی در بلاک‌چین تراکنش‌هایی را که پیش از آن نامعتبر بودند، معتبر و تراکنش‌هایی را که قبلا معتبر بودند، نامعتبر می‌کند. برای اینکه یک دوشاخگی سخت (Hard Fork) رخ دهد، همه نودها یا همان کامپیوترهای شبکه باید به جدیدترین پروتکل به‌روزرسانی شوند.

بدون‌اصطکاک

وقتی در شبکه‌های هیچ هزینه تراکنشی و هیچ محدودیت تراکنشی وجود نداشته باشد، این سیستم به‌عنوان یک شبکه بدون‌اصطکاک (Frictionless) شناخته می‌شود.

دوشاخگی نرم

در دوشاخگی نرم (Soft Fork) تراکنش‌های معتبر قبلی نامعتبر می‌شوند. دوشاخگی نرم با نسخه‌های قبلی سازگاری دارد و تراکنش‌های ماینرهایی از پروتکل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند هنوز معتبر در نظر گرفته می‌شود.

برای اینکه یک عملیات دوشاخگی نرم اجرا شود باید بیشتر دستگاه‌های ماینینگ با پروتکل‌ جدید به‌روزرسانی شوند.

نود کامل

برخی از نود‌های شبکه یا همان کامپیوترها یا دستگاه‌های شبکه کل تاریخچه بلاک‌چین را برای اجرای کامل قوانین داخلی خود دانلود می‌کنند. به چنین کامپیوترها یا دستگاه‌هایی نود کامل (Full Node) گفته می‌شود.

FA

سرواژه تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) است.

TA

سرواژه تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) است.

قراردادهای آتی

قراردادهای آتی (Future Contracts) هنگامی ایجاد می‌شود که دو طرف قرارداد می‌بندند وقتی‌که قیمت ارز به مقدار خاصی برسد، تراکنشی بین آن‌ها انجام شود. قراردادهایی آتی زمانی معنا پیدا می‌کنند که فروشنده می‌خواهد دارایی خود را هر چه زودتر بفروشد و خریدار می‌خواهد دارایی خود را نگه دارد.

گاز

گاز (Gas) معیاری در شبکه اتریوم برای تعیین توان پردازشی لازم برای تکمیل یک تراکنش است. این معیار به هزینه‌ای که برای تراکنش به ماینرها پیشنهاد می‌شود مربوط است. عملیات جزئی ۳ تا ۱۰ گاز هزینه دارد اما یک تراکنش کامل ۲۱ هزار گاز هزینه خواهد داشت.

محدودیت گاز

وقتی کاربران در شبکه اتریوم تراکنشی انجام می‌دهند، آن‌ها محدودیت روی گاز پرداختی خود که بیشترین مقداری است که مایل هستند بپردازند، قرار می‌دهند. اگر قرار باشد تراکنشی هزینه‌ای بیشتر از این محدودیت گاز (Gas Limit) باشد لغو می‌شود و اگر کمتر باشد، بقیه آن پس داده می‌شود.

قیمت گاز

مقداری است که فرد تمایل دارد به ماینرها برای انجام تراکنش موردنظرش پرداخت کند. اگر کسی بخواهد تراکنش او سریع‌تر انجام شود، باید قیمت بیشتر پرداخت کند. قیمت گاز (Gas Price) معمولا با واحد Gwei گفته می‌شود؛ مثلا ممکن است کسی قیمت گاز را ۲۰ هزار Gwei در نظر بگیرد.

نصف کردن Halving

میزان پاداشی که ماینرها برای استخراج یک بلاک دریافت می‌کنند در هر ۲۱۰ هزار بلاک در شبکه بیت‌کوین نصف می‌شود. این پاداش در حال حاضر ۱۲.۵ بیت‌کوین است که در سال ۲۰۲۰ نصف شده و ۶.۲۵ بیت‌کوین خواهد شد.

سقف نهایی

در جریان عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering or ICO) یک سقف نهایی (Hard Cap) برای عرضه تعیین می‌شود. اگر ارزش کل سکه‌های فروخته شده به این مقدار برسد، عرضه متوقف می‌شود.

کیف پول سخت‌افزاری

یک کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet) وسیله‌ای فیزیکی مثل یک فلش است که دارایی‌های ارز دیجیتال شما را به‌صورت رمزگذاری شده نگه می‌داد. کیف پول سخت به‌عنوان امن‌ترین روش برای نگهداری ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

HODL

همان کلمه Hold با املای غلط است. به معنی این است که ارز دیجیتال خود را نفروشید و نگه دارید. این توصیه مثلا زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال در حال سقوط است گفته می‌شود.

ICO

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) مثل عرضه اولیه سهام در بازار بورس است که در آن برای اولین بار یک ارز دیجیتال جدید معرفی و برای فروش عرضه می‌شود.

بیت‌کوین

پیش‌فروش

به دوره‌ای گفته می‌شود که پیش از عرضه اولیه عمومی سکه (ICO) به سرمایه‌گذاران خصوصی امکان داده می‌شود که آن ارز را بخرند.

JOMO

سرواژه عبارت لذت از دست دادن (Joy Of Missing Out) است.

KYC

سرواژه «مشتری خود را بشناس» (Know Your Custmer) است و به قید موسسات مالی اشاره دارد که باید برای اجرای قوانین ضد‌پول‌شویی (AML) از مشتریان اسناد هویتی بگیرند.

شبکه آذرخش

شبکه آذرخش (Lightning Network) یک سیستم فردبه‌فرد در ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های کوچک است. این شبکه روی انجام تراکنش‌های با تاخیر کم و لحظه‌ای تمرکز دارد و معمولا هم هزینه تراکنش در آن کم است، قابلیت رشد داد و می‌تواند بین بلاک‌چین‌های گوناگون کار کند. تراکنش‌های درون آن نیز می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند.

محدودیت سفارش/محدودیت خرید/محدودیت فروش

وقتی شما تنظیم می‌کنید که وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به مقدار خاصی رسید، آن را بخرید یا بفروشید شما یک محدودیت برای سفارش (Limit Order)، خرید (Limit Buy) یا فروش (Limit Sell) تنظیم کرده‌اید. سیستم‌ هم برای انجام معامله این محدودیت را در نظر می‌گیرد.

نقدشوندگی

نقدشوندگی (Liquidity) در ارزهای دیجیتال به‌راحتی خرید یا فروش ارز دیجیتال بدون تاثیرگذاری در کل بازار اشاره دارد.

قفل زمانی

اگر یک درخواست تراکنش همراه با قاعده برای ایجاد تاخیر در آن داده شود، این تراکنش در یک‌زمان یا بلوک خاص بلاک‌چین انجام خواهد شد. به این کار اصطلاحا قفل زمانی (Locktime) می‌گویند.

نگه‌داشتن یا Long

وقتی شما می‌خواهد مقدار زیادی از یک ارز را با امید افزایش قیمت آن جمع کنید، شما آن را نگه داشته‌اید.

ارزهای دیجیتال

فروختن یا Short

برعکس نگه داشتن (long) وقتی شما دارایی خود را می‌فروشید (short) امیدوار هستید که با این کار قیمت پایین‌تر بیاید، سپس بتوانید ارز را با قیمت پایین‌تری بخرید و زمانی که صعود کرد بفروشید.

MACD

سرواژه میانگین متحرک همگرا واگرا (Moving Average Convergence Divergence) است. این میانگین در تحلیل تکنیکال مطرح است و با استفاده از روند تغییرات تلاش می‌کند قیمت آینده را پیش‌بینی کند.

موقعیت حاشیه خرسی یا Margin Bear Position

این موقعیتی است که در آن شما می‌خواهید دارایی خود را بفروشید.

موقعیت حاشیه گاوی یا Margin Bull Position

این موقعیتی است که در آن شما می‌خواهید دارایی خود را نگه دارید.

ارزش بازار

ارزش بازار (Market Capitalization or CAP or MCAP) برابر است با تعداد سکه‌های چرخه عرضه ضرب‌در قیمت آن‌ها.

استخر ماینینگ

استخر ماینینگ (Mining Pool) به مجموعه‌ای ماینرها گفته می‌شود که دستگاه‌ها و کامپیوترهای خود را به هم وصل می‌کنند با کل توان پردازشی مجموع با هم با استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

ماینینگ چند استخری

اگر یک ماینر به هر دلیلی فعالیت‌ خود را از یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری ببرد، اصطلاحا ماینینگ چنداستخری کرده (Multipool Mining) است.

ماه یا Moon

اصطلاحی است که وقتی قیمت یک ارز رشد مثبت مهمی انجام می‌دهد؛ مثلا به انگلیسی ممکن است بگویند Bitcoin is mooning یعنی بیت‌کوین خیلی زیاد رشد می‌کند.

MSB

سرواژه کسب‌وکار خدمات مالی (Money services business) است.

کیف پول‌های چند امضایی

مثل یک حساب بانکی چند امضایی، در این کیف پول‌ها برای اینکه تراکنشی روی دهد، امضای دیجیتال بیش از یک نفر لازم است. کیف پول چند امضایی (Multi-Signature Wallet or Multi-Sig Wallet) برای امنیت بیشتر و جلوگیری از دزدی ایجاد می‌شود.

OCO

سرواژه «وقتی یک نفر سفارش دیگری را لغو می‌کند» (One Cancels the Other Order) است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که فردی قاعده‌ای برای دو سفارش تنظیم کند که وقتی یکی پذیرفته شود، دیگری خودبه‌خود لغو شود.

اوراکل‌‌ها

قراردادهای هوشمند در یک بلاک‌چین درون شبکه می‌مانند. فقط با برنامه‌ای با نام اوراکل (Oracle) می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. اوراکل‌ها بیشتر در شبکه اتریوم معمول هستند.

بیت‌کوین

فروش زیادی

اگر یک ارز دیجیتال مدت‌زمان زیادی بدون افزایش قیمت در حال فروش باشد، اصطلاحا به آن فروش زیادی (Oversold) می‌گویند. در این شرایط این نگرانی وجود دارد که قیمت آن دیگر بالا نیاید.

کیف پول کاغذی یا Paper wallet

یعنی نگهداری کد کیف پول (یا کلید خصوصی) در یک سند فیزیکی یا ابزار ذخیره سرد (Cold Storage).

PoA

سرواژه اثبات صلاحیت (Proof of Authority) است که به دارنده یک بلاک‌چین خصوصی این قدرت را می‌دهد که بلاک‌هایی را درست کرده به بلاک‌چین متصل کند.

این روش برخلاف روش اثبات کار که در شبکه بیت‌کوین وجود دارد، به‌جای اینکه تایید تراکنش‌ها، تولید بلاک‌ها و متصل کردن آن‌ها به بلاک‌چین را به همه افراد بدهد، افراد باصلاحیتی انتخاب می‌شوند و این کار به آن‌ها داده می‌شود. در این روش سرعت تراکنش‌های بسیار افزایش می‌یابد.

PoS

سرواژه اثبات دارایی (Proof of Stack) است. در این روش که تلگرام برای ارز گرم خود استفاده می‌کند، به هر ماینر به‌اندازه سرمایه‌ای که در شبکه گذاشته است، قدرت داده می‌شود که تراکنش‌ها را تایید کند و از شبکه پاداش بگیرد. این روش نیز بسیار سریع‌تر از روش اثبات کار در شبکه بیت‌کوین است.

PoW

سرواژه اثبات کار (Proof or Work) است که در آن‌همه افراد می‌توانند ماینر شوند ولی برای تایید کار انجام‌شده خود، دستگاهشان باید پردازش‌های سنگینی انجام دهد. این روش قدیمی‌تر و کندتر از روش‌های دیگر برای تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک و متصل کردن آن به بلاک‌چین است.

REKT

کوتاه شده کلمه wrecked است و زمانی به کار می‌رود که فرد در معامله ضرر بدی کرده است.

Ring Signature

به مفهومی گفته می‌شود که در آن کاربرها ناشناخته می‌مانند. در این حالت تراکنش بدون داشتن مشخصات درخواست‌کننده تراکنش اتفاق می‌افتد و به همین دلیل غیرقابل ردگیری است.

ساتوشی یا SATS

یک ساتوشی به کمترین مقدار ممکن بیت‌کوین قابل معامله گفته می‌شود و برابر 0.00000001 بیت‌کوین است. در نتیجه هر یک بیت‌کوین نیز برابر با 100 میلیون ساتوشی است. وجود این مقدار ارز دیجیتال کوچک است که تراکنش‌های بسیار بسیار کوچک‌تر از یک بیت‌کوین را ممکن کرده است.

Seed

رشته‌ای حروفی ورودی است که کلید کیف پول شما از آن تولید می‌شود.

بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین

Segregated Witness یا SEGWIT

به فرآیندی گفته می‌شود که داده امضای دیجیتال از تراکنش‌ها حذف می‌شود. با این کار تعداد تراکنش‌های بیشتری در هر بلاک جا می‌گیرند و در نتیجه سرعت تراکنش زیاد می‌شود.

ماینر خودخواه

اگر ماینری بتواند یک بلاک معتبر را تولید کند ولی آن را در شبکه به اشتراک نگذارد، ماینر خودخواه (Selfish Miner) شناخته می‌شود. این کار باعث می‌شود که بقیه ماینرها توان محاسباتی خود را برای یافتن بلاکی که او از قبل یافته هدر کنند و او با ادامه ماینینگ از بقیه جلو بیفتد.

کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری

رایج‌ترین کیف پول مورداستفاده در ارزهای دیجیتال است.

بازارگردان‌ها

بازارگردان‌ها ترجمه Market Makers است و در ظاهر به نظر می‌رسد به معنی افراد پولداری باشد که می‌توانند در بازار تغییرات اساسی ایجاد کنند. اما در اصل بازارگردان به کسی گفته می‌شود که به نمایندگی از سرمایه‌گذاران در بازار معامله می‌کند.

لغزش

لغزش (Slippage) اشاره به شرایطی دارد که در آن قیمتی که معامله‌گران انتظار دارند با قیمتی که واقعا معامله در آن انجام می‌شود، تفاوت می‌کند.

دلایل متعددی برای لغزش می‌تواند وجود داشته باشد. برای مثال اگر یک معامله‌گر یک سفارش را هنگامی بازار شدیدا در حال نوسان است ثبت کند یا هنگامی که معامله‌گر سفارشی ثبت می‌کند که آنقدر بزرگ که بازار را تغییر می‌دهد، لغزش رخ خواهد داد.

شخص خیلی ثروتمند یا HNWI

همانطور که از معنای شخص خیلی ثروتمند (High-Net-Worth Individual) نیز برمی‌آید، HNWI به کسی می‌گویند که حجم‌های معامله‌هایش آنقدر بزرگ است که بازار را تغییر می‌دهد.

وال

وال (Whale) به بازیگران اصلی بازار گفته می‌شود. وال‌ نه‌تنها شامل افراد HNWI می‌شود بلکه می‌تواند شامل سرمایه‌گذاران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نیز باشد. وال‌ها معمولا کسانی هستند که باعث به وجود آمدن دیوار خرید و دیوار فروش می‌شوند.

لیست سفید

پیش از عرضه اولیه ارز دیجیتال، اشخاص حقیقی و حقوقی علاقه‌مند سندی را مبنی بر علاقه خود برای خرید در عرضه اولیه یا پیش‌-فروش امضا می‌کنند. لیست این افراد، لیست سفید (Whitelist) نامیده می‌شود.

سند سفید

سند سفید (White paper) سندی است که در آن توضیحاتی درباره ارز دیجیتال، طراحی آن، اطلاعات تکنیکی، توصیف هدف آن و ارائه یک نقشه راه برای موفقیت بیان می‌شود. سند سفید به‌منظور قانع کردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه ارائه می‌شود.

تراکنش صفر تایید

تراکنش صفر تایید (Zero Confirmation Transaction) عبارت دیگری برای تراکنش تایید نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام عزیزان من در خرید یک ارز در ثبت انتهایی این از از طریق اسمارت چین مقدار ریالی یک عد غیر معقول شده که باتوجه به روند ارزشی این ارز که نرمال ضعیف بوده بالغ بر 177 میلیون نشان می‌دهد، این عدد کاذب بوده، یا درست است ارزش این ارز 177 میلیون بوده، درضمن در تکمیل مشخصات ارز، مقدار دسی بل را من صفر قرار دادم، اگر عزیزی اطلاعاتی در این زمینه داشته راهنمایی فرمایند تا از صحت و دلهره رقم مالی این ارز سرکار نباشم ، ممنون

  • امیرعلی

    علامت تعجب جلوی رنک ارزهای دیجیتال به چه دلیل هست؟

  • ناشناس

    سلام منظور از uSD در خزانه ظبت شد چیه

    • ناشناس

      فکر کنم قیمت معنیش هست

  • ناشناس

    سلام
    تارگت یعنی چی؟؟

    • اشکان

      برای هر رمز ارز برای مدت زمانهای مشخص یک یا چند هدف قیمتی مشخص میشود که به آن تارگت میگویند.

  • ناشناس

    سلام در مورد سهام و سکه در گردش یه توضیحی بدین ممنون میشم

  • Beygi

    عالی سپاسگذارم

  • محمد

    سلام
    ممنون میشم بفرمایید est در قسمت استیکینگ ب چ معناست

    • ناشناس

      مخفف estimate به معنی برآورد یا تخمین

  • ناشناس

    سلام
    Rankبه چی گفته میشه؟

  • سام فرج زاده

    خیلی ممنون، مفید بود

  • منیره

    عالی بود ممنونم