کد مطلب: ۵۲۵۱۲۶

۲۰ اصطلاح پرکاربرد تجارت خارجی

۲۰ اصطلاح پرکاربرد تجارت خارجی

 یک تجار و بازرگان برای آنکه به شکل تخصصی‌ و حرفه‌تر بتواند به امر تجارت و صادرات یا واردات بپردازد نیاز دارد که با مهمترین اصطلاحات حوزه تجارت خارجی آشنا شود. تجارت نیوز در این گزارش نگاهی داشته است به ۲۰ اصطلاح رایج تجاری و گمرکی که آشنایی و تسلط به آنها برای هر فرد

یک تجار و بازرگان برای آنکه به شکل تخصصی‌ و حرفه‌تر بتواند به امر تجارت و صادرات یا واردات بپردازد نیاز دارد که با مهمترین اصطلاحات حوزه تجارت خارجی آشنا شود.

تجارت نیوز در این گزارش نگاهی داشته است به ۲۰ اصطلاح رایج تجاری و گمرکی که آشنایی و تسلط به آنها برای هر فرد تاجری ضروری است. ۲۰ اصطلاحی که به شرح زیر است:

  1. اظهار گمرکی: هرگونه اظهار یا عملی به هر شکل که مورد قبول یا تجویز گمرک باشد و اطلاعات یا جزییات مورد نیاز گمرک را ارائه دهد به اظهار گمرکی اطلاق می‌شود.
  2. فرم اظهارنامه: فرم پیش‌نویس اظهارنامه است که توسط گمرک تهیه و در اختیار تاجر یا نماینده او قرار داده می شود. تاجر یا نماینده او مشخصات کالایی را که برای ترخیص در گمرک موجود است را در این فرم نوشته و اظهار می‌کند.
  3. گواهی بیمه: گواهی بیمه سند و برگه‌ای است که نشان می‌دهد بیمه‌نامه برای کالای مذکور صادر شده است. بیمه کردن کالا در امر تجارت و بازرگانی معمولا ضروری بوده و این کار توسط شرکت‌های بیمه‌ای در داخل یا خارج از کشور صورت می‌گیرد. گواهی بیمه برگه‌ای است که معمولا قابلیت انتقال ندارد.
  4. پیش‌فاکتور یا پروفرما: پیش‌فاکتور یکی از اصلی‌ترین اصطلاحات مهم در بازرگانی خارجی است. پیش‌فاکتور در واقع یک سند یا توافق‌نامه اولیه محسوب می‌شود. بعد از آنکه خریدار و فروشنده به توافق اولیه در خصوص معامله دست یافتند، فروشنده کالا پیش‌فاکتور را به نام خریدار صادر می‌کند. با استفاده از این پیش‌فاکتور،خریدار می‌تواند در کشور خود مقدمات ثبت سفارش کالا را انجام دهد.
  5. کد کالا یا کد HS: یک سیستم کدگذاری استاندارد شده بین المللی برای کالاست که دارای ۸ رقم است. این کد دارای اهمیت زیادی برای ترخیص صادراتی و ترخیص وارداتی است.
  6. گواهی مبدأ: سندی است که توسط مرجع ذی‌صلاح در هر کشور صادر می‌شود و بر این موضوع دلالت دارد که محموله از مبدأ آن کشور حمل شده است.
  7. گواهی آنالیز: این سند زمانی درخواست می‌شود که آنالیز کالای تولید شده از اهمیت زیادی برخوردار باشد و باید کالا طبق آنالیز درخواستی خریدار تولید شود. این سند هم باید توسط یک سازمان ذی‌صلاح و مسئول صادر شود.
  8. بارنامه: این سند توسط شرکت حمل و نقل بین المللی صادر می‌شود و به نوعی قرارداد حمل کالا رسید تحویل کالا به شرکت حمل و نقل اطلاق می‌شود. مهمترین این اسناد بارنامه هایی هستند که توسط خطوط کشتیرانی معتبر صادر می‌شوند یا بارنامه های FBL، که توسط شرکت‌های واسطه حمل، صادر می‌شوند.
  9. بیجک: سندی است که توسط انباردار برای صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی، پس از ترخیص کالا از گمرک و رؤیت پروانه سبز گمرکی، صادر می‌شود.
  10. پروانه صادراتی: سندی است که توسط گمرک صادر می‌شود. صدور این سند به معنای آن است که عملیات ارزیابی به اتمام رسیده و صاحب کالا با گمرک تسویه حساب کرده و می‌تواند مقدمات خروج کالای خود را از گمرک فراهم کند.
  11. ترخیص گمرکی: انجام تشریفات گمرکی لازم که اجازه می‌دهد کالا برای مصرف داخلی وارد، صادر یا تحت رویه های گمرکی دیگر قرار گیرد.
  12. رسید بانکی: سندی است که بانک در ازای واریز پول به حساب صادر می کند.
  13. قبض انبار: قبض انبار،قبض رسید کالا است که توسط انباردار و در مقابل دریافت کالا صادر می‌شود. این سند نشان می‌دهد که کالا به چه تعداد و یا چه وزنی در کدام انبار نگهداری شود.
  14. کارنه تیر: کارنه تیر دفترچه ای است که بر اساس توافق انجام شده بین کشورهای عضو کنوانسیون بین المللی گمرکی مربوط به حمل و نقل کالا در جاده ها تنظیم شده است. این دفترچه در کشور مبدأ حمل صادر می‌شود و یک سند ترانزیتی بین المللی کالا از راه زمینی است و به موجب آن کالا از کشورهای بین راه تا مقصد تحت شرایط و ضوابط، بدون انجام تشریفات و صدور سند گمرکی به طور ترانزیت عبور می‌کند.
  15. حمل یکسره: حمل یکسره عبارت است از انتقال کالا از گمرک مرزی و ورودی به گمرگ مقصد.
  16. ارزش گمرکی: به معنی ارزش کالای وارد شده در گمرک هر کشور است. ارزش گمرکی شامل مواردی مثل بهای سیف ( CIF) همراه با تمامی هزینه های مربوط به واریز و افتتاح اعتبار، حق استفاده از علامت بازرگانی،حق استفاده از نقشه و تمام هزینه‌ها در ارتباط با کالا تا زمان ورود به اولین دفتر گمرگی است.
  17. وزن خالص کالا: به این معناست که وزن کالا بدون بسته بندی چقدر است.
  18. وزن قانونی: وزن قانونی یعنی وزنی که طبق قانون برای مقاصد معین تعیین می‌شود.
  19. تی اچ سی: هزینه‌های ترمینالی برای بارگیری در مبدا و تخلیه در مقصد که معمولا مبدا به عهده فروشنده و مقصد به عهد خریدار است.
  20. مانیفست: مانیفست یکی دیگر از اصطلاحات تجاری بوده که بسیاری از افراد آن را با بارنامه اشتباه می‌گیرند. مانیفست اشاره به مجموعه بارهای مختلفی دارد که توسط یک وسیله نقلیه حمل می‌شود. فارغ از این که آن بارها متعلق به چه افرادی است.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برای آشنایی خیلی خوب بود ممنونم

  • ناشناس

    عالی بود

  • آرش ویسی

    خیلی کامل بود متشکرم