حجم ویدیو: ۲۷.۲۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۷ دانلود ویدیو

رانت جدید برای بازیکنان تیم ملی؛

حواله واردات خودرو؛ پاداش حذف از جام جهانی!

گرچه پس از آزادسازی واردات خودرو در سال جاری هنوز خبری از ورود محصولات خارجی به کشور نیست، اما این سیاست به محل جدیدی برای رانت‌پاشی دولت تبدیل شده است. چنانکه پس از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی، توزیع حواله واردات خودرو بین بازیکنان پاداش معاون اول رئیس دولت و وزیر ورزش به فوتبالیست‌ها بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آن‌طور که برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند، در شب بازی این تیم با آمریکا، حواله واردات به دست بازیکنان رسیده است.

حتی ثبت سنگین‌ترین شکست تیم ملی در تاریخ جام‌های جهانی مقابل انگلیس و حذف از بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی در همان مرحله گروهی، تأثیری در بازپس‌گیری این رانت نداشت.

گذشته از این، مسئله اصلی اینجاست که قرار بود در شرایط تحریم نفتی، خودرو به صنعت اصلی اقتصاد ایران تبدیل شود، اما حالا سیاست‌گذار این صنعت را به محلی برای توزیع رانت تبدیل کرده است.

یک روز برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری، 50 درصد سهمیه طرح فروش شرکت‌های خودروسازی را به مادران تخصیص می‌دهد و روز دیگر از سهمیه 20 درصدی صاحبان خودروهای فرسوده در لاتاری خودروسازان رونمایی می‌کند.

دریافت حواله واردات خودرو؛ رانت جدید

حالا بازیکنانی که به‌تازگی از جام جهانی حذف شده‌اند، با دریافت حواله واردات، زودتر از سایر شهروندان به خودروی خارجی صفر کیلومتر دسترسی پیدا کرده‌اند. حواله‌ای که مشخص نیست در آن مفاد آیین‌نامه وزارت صمت رعایت می‌شود یا خیر؟

از سوی دیگر، تجربه نشان می‌دهد دلالان و واسطه‌گران هم مثل همیشه برای خرید این حواله‌ها و ایجاد انحصار بیشتر در بازار کمین کرده‌اند.

به هر ترتیب این نوع رانت‌پاشی‌ها در گذشته هم مرسوم بود و حتی در 4.5 سال ممنوعیت واردات خودرو هم گاه به چشم می‌خورد.
اکنون نیز در حالی که اجرای نهایی واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، افرادی مانند فوتبالیست‌ها با دستیابی به چنین رانتی؛ بدون زحمتی خاص یک‌شبه سود میلیاردی به جیب می‌زنند.

برای مطالعه بیشتر خبر واردات خودرو انحصارگرایی در بازار را می شکند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.