حجم ویدیو: ۳۱.۹۲M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۹:۳۲ دانلود ویدیو

پیش‌بینی قیمت دلار / چرا روحانی وعده دلار ۱۵ هزار تومانی داد؟

حتی اعلام خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران نیز تاثیر چندانی بر بازار ارز نگذاشت

قیمت دلار بعد از مدتی که روندی صعودی داشت، کاهشی شده اما هنوز هم نرخ آن بیشتر از ۲۸ هزار تومان است. اما پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت دلار چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حتی اعلام خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران نیز تاثیر چندانی بر بازار ارز نگذاشت؛ به گونه‌ای که دلار در روزهای گذشته رکورد سالانه خود را نیز شکست.

به نظر شرایط نامشخص مذاکرات، سیگنال‌هایی مبهمی که از برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت به بازارها ارسال می‌شود و واقعیت‌های اقتصاد کلان کشور بر قیمت دلار تاثیر گذاشته است.

اما آینده بازار ارز چه می‌شود؟ امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده سردبیر تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ داده است.

آینده بازار ارز

نام‌آور، در ابتدای لایو قدرت خرید مردم را در بحث دلار بسیار موثر دانست و گفت: در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ کشور حجم بالایی نفت را با قیمت قابل توجهی به فروش رساند اما این موضوع تاثیر چندانی بر زندگی مردم نگذاشت.

او افزود: در آن دوره تولید ناخالص داخلی افزایش یافت اما پولی به دست مردم نرسید و سفره مردم کوچک‌تر شد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اکنون هم با آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ چرا که کشور خرج‌های زیادی دارد و چنین مبالغی دلار را به ۱۵ هزار دلار نمی‌رساند.

کنترل قیمت با ارزپاشی ممکن نیست

نام‌آور، ادامه داد: در کشوری که همه امورات به نفت بستگی دارد؛ هر اتفاقی دلار را تغییر می‌دهد. گاهی پول وجود دارد و دولت‌ها قیمت‌ها را با ارزپاشی کنترل می‌کنند. همین اتفاق در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ رخ داد اما در شرایط فعلی، چنین امکانی محدود است.

او افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر نشده از خزانه‌داری کل کشور، در ۵ ماهه اول سال جاری، اگر قرار بوده است دولت ۱۰۰ واحد نفت به فروش برساند، تنها ۹ واحد در عمل فروخته شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در چنین شرایطی دولت پولی برای ارزپاشی در اختیار ندارد.

اما چرا حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را داد؟ پاسخ به این پرسش را در ویدئو پیوست ببینید.

مطالعه متن کامل گزارش آینده بازارها بعد از مذاکرات پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.