حجم ویدیو: ۱۹.۴۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۴ دانلود ویدیو

رشد ۸ درصدی اقتصاد منهای اینترنت؟

بیش از یک ماه از ایجاد محدودیت گسترده برای کاربران اینترنت جهانی در ایران می‌گذرد. اما هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اوضاع اینترنت به حالت عادی باز خواهد گشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک ماه از ایجاد محدودیت گسترده برای کاربران اینترنت جهانی در ایران می‌گذرد. اما هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اوضاع اینترنت به حالت عادی باز خواهد گشت؟
آن‌طور که رئیس کمیسیون تحول دیجیتال اتاق تهران می‌گوید: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تاکنون خسارت ۸۰ هزار میلیارد تومانی به کسب‌وکارهای بخش خصوصی وارد کرده است. رقمی که معادل یک سوم بودجه بخش عمرانی کشور است.
در این بین بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا که در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند، در یک ماه اخیر تعطیل شدند.
در شرایطی که خسارت‌های تداوم محدودیت اینترنت دیگر بر کسی پوشیده نیست، تنها راهکار مسئولان این است که از کسب‌وکارها و مردم بخواهند به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند.
پلتفرم‌هایی که فعالان حوزه آی‌تی آن‌ها را فاقد زیرساخت و کیفیت مناسب برای فعالیت میلیون‌ها کاربر می‌دانند.
نکته مهم‌تر آنکه در تجارت جهانی هیچ فعال اقتصادی را نمی‌توان یافت که کاربر این پلتفرم‌ها باشد.
در همین زمینه علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، می‌گوید: کار ما تجارت است و باید با مشتریان خارجی‌ در ارتباط باشیم، اما نمی‌توانیم از مشتریان بخواهیم‌ سروش و بله نصب کنند. چون هیچ‌کدام قابلیت جایگزینی نمونه خارجی را ندارند!
در تجربه قطعی اینترنت آبان ۹۸ نیز محسن جلال‌پور، رئیس پیشین اتاق ایران، گفته بود نمی‌توان انتظار داشت که تجارت یک کشور با فکس و تلگراف مدیریت شود.
با این حال دولت همچنان بر توسعه اپلیکیشن‌های داخلی تاکید دارد. چنانچه از سال ۹۶ تاکنون حداقل ۳ هزار میلیارد تومان صرف توسعه اپلکیشن‌های داخلی شده است. اما این پلتفرم‌ها در نهایت یا کارایی ندارند یا مانند پیامرسان سروش به مزایده گذاشته شدند.
در حالی که کسب‌وکارهای ایران امروز درگیر چنین مسائلی هستند، جهان به سمت تسهیل مسیر کسب‌وکارها و توسعه اقتصاد دیجتال پیش می‌رود.
حال در چنین شرایطی آیا می‌توان ادعای رشد ۸ درصدی اقتصاد، مهار تورم ۴۰ درصدی و یا کاهش نرخ بیکاری را باور کرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.