حجم ویدیو: ۱۹.۳۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۵ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زمستان سخت؛ افسانه روسی یا کابوس اروپایی؟

کلیدواژه زمستان سخت از همان روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین تاکنون سرتیتر رسانه‌های جهان و خصوصا اروپایی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کلیدواژه زمستان سخت از همان روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین تاکنون سرتیتر رسانه‌های جهان و خصوصا اروپایی بوده است.
کرملین که سهم بالای صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی را اهرمی برای فشار آوردن بر اوکراین و نتیجتا غرب قرار داده این روزها چندان از تحولات بازار انرژی رضایت ندارد.

زمستان سخت و هیاهوی رسانه‌ای

قیمت گاز در هفته‌های اخیر در شرایطی وارد فاز نزولی شد که رسانه‌های نزدیک به دولت روسیه از ماه‌ها پیش انیمیشن‌هایی از شهرهای یخ زده اروپایی را منتشر می‌کردند. سناریویی که بازوهای رسانه‌ای مسکو برای زمستان امسال پیش‌بینی می‌کردند انفجار قیمتی ناشی از توقف عرضه گاز، توسط روسیه در بازار انرژی اروپا بود که در نهایت باید به دفن شدن اروپایی‌ها زیر خروارها یخ و برف ختم می‌شد.

صحنه چگونه تغییر کرد؟

اما حالا به نظر می‌رسد صحنه بازی تغییر کرده است. قیمت گاز در پی کاهش شدید تقاضا از سوی کشورهای غرب اروپا وارد فاز نزولی شده، آلمان نیز اعلام کرده ذخایر گازی این کشور در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد بیشتر شده، اتحادیه اروپا نیز از کافی بودن ذخایر انرژی سایر کشورها برای گرمایش در فصل سرما خبر داده است.


هرچند برخی تصور می‌کنند حوادث اخیر که منجر به انفجار خط لوله نورد استریم و همچنین آتش سوزی گسترده در پل کریمه شده، تلاشی برای برهم زدن صحنه جدید بازی است. البته شواهدی از دخالت کرملین در این زمینه وجود ندارد اما روی هم رفته به نظر می‌رسد سناریوی زمستان سخت، آنقدرها هم که تبلیغ می‌شد پایه و اساس درستی نداشت و بیشتر به مانور رسانه‌ای مسکو برای اعمال فشار بر غربی‌ها شباهت دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.