خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۴.۶۲M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۰۵ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

غیزانیه؛ فقر روی ۹۰۰ حلقه چاه نفت

غیزانیه، نام بزرگ‌ترین بخش از شهرستان اهواز است که در شرق مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل قرار دارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۲۵ هزار نفر ساکن ۸۳ روستای واقع در این بخش هستند. شغل اکثر ساکنین این منطقه دامداری و کشت دیم بود، تا زمانی که احداث سد مارون ۱ خاک این منطقه را شدیدا ضعیف کرد و فعالیت‌های شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، میخ آخر بر تابوت زندگی عادی در این بخش بود. در این منطقه بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ حلقه چاه نفت وجود دارد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، غیزانیه، نام بزرگ‌ترین بخش از شهرستان اهواز است که در شرق مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل قرار دارد. طبق سرشماری سال 1395، حدود 25 هزار نفر ساکن 83 روستای واقع در این بخش هستند. شغل اکثر ساکنین این منطقه دامداری و کشت دیم بود، تا زمانی که احداث سد مارون 1 خاک این منطقه را شدیدا ضعیف کرد و فعالیت‌های شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، میخ آخر بر تابوت زندگی عادی در این بخش بود. در این منطقه بین 600 تا 900 حلقه چاه نفت وجود دارد.

غیزانیه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

خاک ضعیفی که در نهایت منجر به عدم توانایی کشاورزی در این منطقه شده است تنها معضل بخش غیزانیه نیست. اکثر روستاهای بخش غیزانیه از نعمت آب و گاز خانگی محروم هستند. همکاری خاک ضعیف و فعالیت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی باعث ایجاد طوفان‌های ریزگردی که در خود آلودگی سوختن فلزات نفتی را دارند، در غیزانیه شده است. همین آلودگی‌ها باعث تولد نوزادانی با نقص ژنتیکی و ناقص‌الخلقه شده است. بیکاری نیز مشکل دیگری‌ست که جوانان غیزانیه با آن روبه‌رو هستند و علی‌رغم وظیفه قانونی و اجتماعی شرکت‌های نفت، گاز، حفاری و پتروشیمی در استخدام کارکنان بومی، جوانان غیزانیه برای کار مجبور به ترک دیار و یافتن شغل در جای دیگر شده‌اند.

پاسخ شرکت‌های مربوطه به مشکلات غیزانیه چیست؟

محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب درباره آب‌رسانی به روستاهای این بخش گفت: از محل تقویت فشار روستای نزهه خط انتقالی به طول ۴۴ کیلومتر به هفت روستای مسیر زرگان معمر (شمه، کریدی، سیب مندیل، عین‌الزمان، حمیره، حمیدان و عویفی) کشیده شده و همگی از نعمت آب شرب برخوردارند. این در حالیست که بسیاری دیگر از روستاها همچنان از آب خانگی محروم هستند و جارح زرگانی، دهیار در منطقه غیزانیه در این باره می‌گوید: طبق نظر کارشناسان از 30 سال پیش، تنها با تعویض چهار کیلومتر از خطوط آبرسانی منطقه مشکل توزیع آب این روستاها حل می‌شد.
روابط عمومی شرکت گاز استان خوزستان درباره گازرسانی به روستاهای غیزانیه گفت: در بحث شبکه گازرسانی موضوعی تحت عنوان تحصیل اراضی وجود دارد. به این معنا که وقتی قرار است خطوط گاز از نقطه‌ای به نقطه‌ی انتقال پیدا کند زمین باید به عمق 1/5 متر حفاری شود. حال آنکه بسیاری از زمین‌‌های در مسیر لوله‌کشی گاز مالک دارند و مختص کشاورزی هستند. اما نکته قابل توجه این است که سالهاست دیگر کشت و کاری در این منطقه وجود ندارد.

سرنوشت شوم غیزانیه

با وجود مشکلات زیستی و زیست‌محیطی بسیاری که غیزانیه را دربر گرفته، به نظر می‌رسد که دیگر این بخش قابل زیست نباشد و دور از انتظار نیست که نه در آینده‌ای دور، که در همین روزها شاهد آن باشیم که غیزانیه به یک منطقه‌ی تاریخی بدل شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.