کد مطلب: ۵۷۰۹۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد / مخالف برجام و FATF وزیر می‌شود؟

رونمایی از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد / مخالف برجام و FATF وزیر می‌شود؟

بعد از گمانه‌های بسیار، نام احسان خاندوزی به‌عنوان وزیر اقتصاد دولت رئیسی تقدیم مجلس شد. نماینده مجلس تهران و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس. با حضور خاندوزی در وزارت اقتصاد، کدام دیدگاه بر اقتصاد ایران حاکم می‌شود. به خصوص که او از مخالفان تصویب FATF است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرعه وزارت اقتصاد دولت رئیسی نه به نام محمدرضا فرزین درآمد و نه زاهدی وفا. در لیستی که ابراهیم رئیسی امروز به مجلس فرستاد احسان خاندوزی گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد است و احتمال گرفتن رای اعتماد او از مجلس بالاست. چراکه خود او در همین مجلس است.

احسان خاندوزی کیست؟

احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی ۴۱ ساله دولت رئیسی، دکترای اقتصاد دارد و اکنون استادیار دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه است.
او در انتخابات مجلس یازدهم از طریق حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شد. پیش از این هم او مدیر کل بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

از دیگر سوابق کاری احسان خاندوزی می‌توان به عضویت در هسته اندیشه‌ورزی وزارت امور اقتصادی و دارائی، عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما اشاره کرد.

ارتباط خاندوزی با توکلی و نادران

وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت رئیسی، عضو هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت است. سازمان مردم‌نهادی که احمد توکلی و الیاس نادران آن را در سال ۹۴ تاسیس کرده‌اند و هدف آن مبارزه با فساد و رانت است.

احسان خاندوزی از همان زمان در کنار احمد توکلی و الیاس نادران در این سازمان فعالیت داشت. حالا انتخاب چهره نزدیک به احمد توکلی و الیاس نادران در کابینه رئیسی این سوال را ایجاد می‌کند که آیا باید منتظر اجرای دیدگاه‌های این دو نفر در وزارت اقتصاد بود؟

به عبارتی آیا وزارت اقتصاد دولت سیزدهم با دیدگاه‌های افرادی چون نادران و توکلی اداره می‌شود؟ یعنی همان دیدگاه اقتصاد دولتی و توجه به قیمت‌گذاری و رشد سازمان‌های تنظیم‌گر و مداخله‌گر در اقتصاد؟

احسان خاندوزی مدیرگروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی است. این دیدگاه اشتراکات زیادی با دیدگاه‌های نادران و توکلی دارد. اما توکی و نادران طرفدار اقتصاد دولتی‌اند اما خاندوزی گاهی نشان داده که دیدگاهایش با این رویکرد کمی فاصله دارد. به عبارتی دیدگاه‌های به روزتری دارد.

خاندوزی طرفدار اقتصاد مقاومتی است و معتقد است شرایط امروز اقتصاد به این دلیل است که این دیدگاه‌ها به درستی اجرا نشده است. از طرفی او معتقد است برای اجرای اقتصاد مقاومتی، باید همه بازیگران و نهاد‌های مختلفی با همدیگر هماهنگ باشند.

دیدگاه اقتصادی احسان خاندوزی

اما نگاه او به تحریم چیست؟ او پیش از این ایده راه‌اندازی اتاق ضد تحریم در مجلس را داده و گفته بود آمریکا برای مقابله با ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده و ما هم اگر می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست یابیم باید یک اتاق جنگ به نام اتاق ضدتحریم تشکیل دهیم.

او همچنین یکی از مخالفان تصویب FATF در ایران است. او پیش از این گفته بود «تا زمانی که تحریم‌ها هست بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند، حتی تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است، برآورده کردن خواست‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت‌تر از این می کند. به نظر بنده حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.»

همچنین او در جای دیگری گفته بود: « بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دائم از FATF حرف می‌زنند.»

انتخاب گزینه مخالف با تصویب FATF در حالی مطرح شده که پیش از این پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌داد یکی از گزینه‌های دولت رئیسی برای وزارت اقتصاد علی طیب‌نیا بوده است. وزیر اقتصاد دولت اول روحانی. گفته شده بود که شرط طیب‌نیا برای حضور در دولت رئیسی تصویب FATF بوده است. او گفته بود تنها در صورتی به وزارت اقتصاد می‌آید که دولت مجوز تایید FATF را از مراجع بالادستی بگیرد.

حالا نه تنها شرط طیب‌نیا پذیرفته نشده بلکه یک گزینه مخالف با FATF قرار است به وزارت اقتصاد برود.

اما شانس خاندوزی برای رفتن به ساختمان وزارت اقتصاد چقدر است؟ شاید بتوان گفت او شانس زیادی دارد. نمایندگان اصولگرای مجلس قطعا تمایل دارند که یک چهره جوان و اصولگرا را به وزارت اقتصاد بفرستند. حالا اگر این فرد، نماینده کنونی مجلس هم باشد، کار گرفتن رای اعتماد برای او ساده‌تر می‌شود.

برای آشنایی با دیگر وزرای دولت ابراهیم رئیسی، خوانده خبر زیر توصیه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایشون لیسانس دانسگاه امام صادق دارن
    مدرک دکتری از دانشگاه آزاد دارند
    از مقربین هستن
    و هیات علمی دانشگاه علامه شدن
    به همین سادگی

  • ناشناس

    با توجه به افکار و سخنان این عزیزان در آینده ای نزدیک با تصویب و اجرایی کردن انواع قوانین مالیاتی به نام ایجاد عدالت اجتماعی و حمایت از قشر آسیب پذیر شروع به اخذ مبالغ زیاد از هر کسی که اندوخته ای دارد خواهند کرد و با استفاده از رسانه ملی جهت تبلیغ اهداف خود و انواع میز گردها و کارشناسان سفارشی سعی در جلب نظر أفراد کم اطلاع خواهند نمود.از آنجایی که این عزیزان در بین عامه مردم مقبولیت چندانی ندارند ،هر قانونی که به ضرر مردم باشد را از کشورهای غربی کپی میکنند تا شاید به کمک اعتبار این کشور ها قابل اجرا باشد.برای پیشبرد اهدافشان مجبور خواهند شد سانسور و محدودیت رسانه ها را بیشتر کنند .بزودی بخش زیادی از مشکلات را گردن دولت قبل و انواع دشمن فرضی که یا خواهند یافت یا خواهند ساخت می اندازند….به نتیجه رسیدن برجام ،ارتباط مبتنی بر منافع ملی با سایر کشور ها و بدست آوردن اعتماد کسانی که رای ندادند موجب موفقیت و پیشرفت چشمگیری خواهد شد.

  • ناشناس

    الفاتحه

  • دوستدار وطن

    مملکت داره میره

  • ناشناس

    جناب خاندوزی اقتصاد را با تهدید،تنبیه،جریمه آن هم به شکل گزنده اداره خواهد نمود تفکر ایشان در بخش اقتصاد موجب به هم ریختن اقتصاد کشور و آسیب به نیازمندان خواهد شد .پس از انهدام کامل بورس کسر بودجه بنام ایجاد عدالت از افزایش پایه پولی و مالیات جبران میشود .بزودی به کمک شبکه های صدا و سیما ادعا خواهد شد رفاه و امکانات و عدالت با اخذ مالیات برقرار میشود و پس عوام فریبی مالیات جهت کسر بودجه اخذ و صرف هزینه های جاری خواهد شد و مردم کماکان در صف مرغ!

  • ناشناس

    چرا از خودتون خبر می‌سازید؟ فقط برای جلب مخاطب گفته بودید طیب نیا قراره بیاد؟ کاش میشد در نشریات زرد رو گل بگیرن

  • محسن

    هنوز مملکت از آسیب های طرح تثبیت قیمت ها که احمد توکلی در مجلس هفتم تصویب کرد داره رنج میبره حالا شاگردش شده وزیر اقتصاد. خدا به خیر کنه

  • ناشناس

    دوستان در همه کشور توسعه یافته جهان CGT وPIT برای هدایت نقدینگی بهسمت تولید به کار میره دوما مالیات برای افراد با درامد بالا در نظر گرفته میشه
    چرا اصلاح طلبا از وضع مالیات برای افراد ثروتمند ناراحتند؟قطعا گرفتن مالیات از افراد با ثروت باداورده و فعالیت های غیر مولد و توزیع غیر مستقیم بین مردم نیازمند کار شایسته ایست ک در اروپا و امریکا هم به شکلی دیده میشه
    لطفا کمی مطالعه بفرمایید
    الحق ک کشور جهان سومی هستیم ک حتی مقابل تغییر هم مقاومت میکنیم بعد اسم خودشونو میزارن اصلاحات
    نکته بعدی سایت شما به جای کمک به اقتصاد داره کمک به سیاست سیاسیون میکنه
    لطفا نظرمو منتشر کنید با تشکر
    سهیل صالحی راد

  • ناشناس

    ایناهیچی نیستن فقط حقوق بگیران الکی هستن

  • ناشناس

    پراید خب ارزون شد 170ملیون
    سیمان شده 100گیرنمیاد
    عجب کابینه ای
    خخخخ