کد مطلب: ۸۹۰۲۱۷

در نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مطرح شد:

ارز صنعت خودروسازی در اختیار مونتاژکاران/ صنعت خودروسازی در حال تبدیل‌شدن به ایالت چینی

۷۰۰ هزار کارگر قطعه‌سازی در آستانه بیکاری

 ارز صنعت خودروسازی در اختیار مونتاژکاران/ صنعت خودروسازی در حال تبدیل‌شدن به ایالت چینی

نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز برگزار شد. در این نشست مطالبه قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا نزدیک 80 هزار میلیارد تومان اعلام شد که هیچ برنامه‌ای برای تسویه آن وجود ندارد. در این بین مونتاژکاران با گلایه از تخصیص کل ارز صنعت خودروسازی به مونتاژکاران اعلام کردند که با تبدیل شدن این صنعت به ایالت چینی، 700 هزار کارگر در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز ،صبح امروز نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ساختمان این انجمن برگزار شد.

در این نشست اعضای انجمن نسبت به تعطیلی مجموعه‌های قطعه‌سازی و بیکار شدن 700 هزار نفر از کارگران آن هشدار دادند و علت آن را واردات قطعات از چین و عدم پرداخت مطالبات از سوی دو خودروساز اصلی کشور عنوان کردند.

کارخانه‌های قطعه‌سازی برف امسال را می‌بینند؟

فرهاد به‌نیا، عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن، با بیان اینکه وضعیت این صنعت و مطالبات قطعه‌سازان در هیچ برهه‌ای به این میزان نرسیده بود، گفت: وضعیت به قدری بحرانی است که شاید کارخانه‌های قطعه‌سازی برف امسال را نبینند.

وی افزود: تا به امروز ایران خودرو و سایپا 200 هزار میلیارد تومان زیان انباشته، 180 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و در مجموع 80  هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارند. در جلسه‌ای با وزیر صمت، مدیران دو خودروساز دولتی قول تسویه بدهی 120 هزار میلیارد تومانی خود را در مدت 10 روز دادند، اما تاکنون سایپا تنها حدود 1000 میلیارد و ایران خودرو 3800 میلیارد تومان از بدهی خود را، آن هم به شکل ناعادلانه پرداخت کرده‌اند. 

او درباره علت این بی‌عدالتی توضیح داد: حدود نیمی از این پرداخت مربوط به قطعه‌سازان چینی بود و فقط نیمی از آن بین قطعه‌سازان ایرانی تقسیم شد.  همچنین طبق شنیده‌ها، مدیران سایپا و ایران خودرو به وزیر گفته‌اند که قطعه‌سازها آنقدر که ادعا می‌کنند طلب ندارند؛  اگر آن‌ها واقعا چنین ادعایی دارند چرا علنی این مسئله را اعلام نمی‌کنند تا ما مدارک خود را نشان دهیم؟

اسنپ بهتر از کارخانه قطعه‌سازی

به‌نیا تصریح کرد: به دلیل عدم پرداخت مطالبات، تقریبا تمام متخصصان از بخش خصوصی قطعه‌سازی خارج شدند. چراکه ما نمی‌توانیم مطابق تخصص و تجربه به آنها حقوق بپردازیم. از طرف دیگر، دیرکرد در پرداخت حقوق نیز باعث شده که کارگر ساده، کار در اسنپ یا شرکت‌های خدماتی را ترجیح دهد که علاوه بر حقوق بیشتر، در موعد مقرر دستمزد خود را دریافت می‌کنند. در نهایت، کارگر قطعه‌سازی حاضر است دست‌فروشی کند، اما دیگر در خط تولید کارخانه قطعه‌سازی فعالیتی نداشته باشد. 

در ادامه این نشست شاپور سامعی، رئیس کمیسیون ارزی انجمن، با تشریح ارزهای پرداختی به قطعه‌سازان گفت: با وجود التهاب بازار و حساسیت خودروسازی به هیچ عنوان نباید خط تولید خودروساز به دلیل نبود قطعه تعطیل شود. اگر یک قطعه‌ساز نتواند به‌موقع قطعه را تحویل دهد مشمول جریمه‌های سنگین می‌شود، اما از آن طرف از فروردین تا خرداد ماه بانک مرکزی یک سنت هم به ما ارز پرداخت نکرد و گفتند اولویت برای ما تامین کالاهای اساسی است و فعلا ارزی برای شما نداریم.

وی ادامه داد: وقتی آقایان با وضعیت بحرانی مواجه شدند، اعلام کردند که از ارز صادراتی استفاده شود. در حالی که گاهی اوقات قیمت ارز صادراتی با بازار آزاد کمتر از 10 درصد اختلاف داشت، اما خودورسازها مبنای محاسبه قیمت تمام‌شده  قطعه را ارز نیمایی محاسبه می‌کردند و حاضر نشدند تفاوت آن را بپردازند. در نهایت از مرداد ماه به صورت قطره‌چکانی ارز نیمایی به قطعه‌سازها داده شد و اعلام کردند که آمادگی تغییر ارز از نیمایی به صادراتی را داشته باشید.

قطعه‌سازی؛ ایالتی چینی

مازیار بیگلو، دیگر عضو هیئت رئیسه انجمن، با اشاره به سیاست‌های دولت در صنعت خودروسازی گفت: مسئولان دولت، به‌ویژه وزارت صمت طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که صنعت خودروسازی در حال تبدیل‌شدن به ایالتی چین است. دیگر یک ایرانی نمی‌تواند خودرو یا قطعه‌ای داشته باشد که چینی نباشد. امروز پولی که باید به جیب کارگر ایرانی برود، مستقیم به جیب کمیسیون‌بگیر و کارگر چینی می‌رود. 

وی اضافه کرد: در حالی که پول قطعه‌سازان پرداخت نشده، در روزهای اخیر 544 میلیون دلار برای ایران خودرو و سایپا ثبت سفارش ارزی صورت گرفته تا قطعه از چین وارد کنند.

او افزود: وقتی خودروسازها بهانه می‌آورند که قطعه‌ساز به‌موقع جنس نمی‌رساند، به این نکته توجه ندارد که 200 روز است از وعده پرداخت بدهی 120 هزار میلیارد تومانی‌اش گذشته است. 

با افتخار تولیدکننده هستیم

در ادامه این نشست، محمد شهپری، از دیگر اعضای انجمن، در خصوص برخی صحبت‌ها مبی بر اینکه قطعه‌سازها از چین قطعه می‌آوردند و با برند ایرانی بسته‌بندی می‌کنند، گفت: این صحبت‌ها نوعی بهانه‌گیری است و اگر آقایان مدرکی برای اثبات این ادعای خود دارند از انتشار آن استقبال می‌شود. قطعه‌سازی که به رنو فرانسه قطعه صادر می‌کند یا یک قطعه را با یک‌سوم قیمت خارجی می‌فروشد، هیچ زمان چنین کاری انجام نمی‌دهد. سازمان‌های نظارتی و قضائی در ایران فعالیت دارند که خیلی راحت می‌توانند این ادعا را پیگیری کنند. این اتهام‌زنی‌ها فقط در راستای توجیه واردات قطعات تولید داخل از چین است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.