کد مطلب: ۸۶۴۱۳۴

۲۲ سال بعد از وقوع حادثه/ پیامدهای اقتصادی ۱۱ سپتامبر چه بود؟

22 سال بعد از وقوع حادثه/ پیامدهای اقتصادی 11 سپتامبر چه بود؟

زمانی که آمریکا در 11 سپتامبر 2001 مورد حمله قرار گرفت، جامعه تجاری این ضربه را احساس کرد. بازار سهام بلافاصله دچار رکود شد و تمامی بخش‌های اقتصاد آسیب دیدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : در زمان بروز حادثه 11 سپتامبر اقتصاد ایالات متحده در پی حباب دات کام از یک رکود متوسط رنج می‌برد و حملات ناشی از آن آسیب بیشتری به جامعه تجاری در حال مبارزه تحمیل کرد.

با این حال، به طور معجزه‌آسایی، بازارها و به طور کلی تجارت در مدت زمان نسبتا کوتاهی دوباره به حالت سابق بازگشتند. تا پایان سال، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و ارزش کل همه کالاها و خدمات، نسبت به سال گذشته حدود یک درصد افزایش یافت و به بیش از 10 تریلیون دلار رسید که نشان می‌داد با حملات 11 سپتامبر اقتصاد آمریکا دچار آسیب جدی نشد.

واکنش بازارها

به نقل از اینوستوپدیا با پیش‌بینی هرج‌ومرج بازار، فروش وحشتناک و از دست رفتن فاجعه‌بار ارزش دلار در پی این حملات، NYSE و Nasdaq (دو بازار بزرگ سهام آمریکا) تا 17 سپتامبر بسته ماندند که طولانی‌ترین تعطیلی از سال 1933 بود. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تجاری، کارگزاری و سایر شرکت‌های مالی دفاتر خود را که در مرکز تجارت جهانی بود و در پی تلفات غم‌انگیز جانی و ریزش هر 2 برج از دست دادند.

image placeholder title

در اولین روز معاملات نیویورک پس از 11 سپتامبر، بازار 684 واحد سقوط کرد (7.1 درصد کاهش) و رکوردی را در آن زمان برای بزرگترین زیان در تاریخ مبادلات برای یک روز معاملاتی ثبت کرد.

قیمت گاز و نفت نیز به دلیل ترس از محدود شدن واردات نفت از خاورمیانه افزایش یافت. با این حال، در عرض یک هفته، این قیمت‌ها به سطح تقریبی قبل از حمله عقب‌نشینی کردند، زیرا هیچ حمله جدیدی رخ نداد و تحویل نفت خام به ایالات متحده از منابع معمول آن همچنان ادامه داشت. قیمت طلا نیز به همین دلایل کاهش یافت.

کسب‌وکارها ضربه خوردند

صنعت بیمه با خسارت‌های مربوط به 11 سپتامبر که حدود 40 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، آسیب دید، اگرچه اکثر شرکت‌ها دارای ذخایر نقدی کافی برای پوشش این تعهدات بودند.

در نتیجه پیامدهای حملات 11 سپتامبر در صنعت بیمه، قانون بیمه خطر تروریسم برای تقسیم ضرر بین دولت فدرال و صنعت بیمه تصویب شد.

هیچ فرمول مالی نمی‌تواند کاملا خطرات یک حمله تروریستی را از نظر دامنه خسارت اندازه‌گیری کند. پس از 11 سپتامبر، بسیاری از شرکت‌های بیمه از پوشش خسارات ناشی از فعالیت‌های تروریستی خودداری کردند.

بدون این قانون، هزینه پوشش در برابر اقدامات تروریستی برای اکثر مشاغل بسیار سنگین خواهد بود.

بخش‌های سفر، گردشگری، سرگرمی و خدمات مالی با کاهش تقاضا مواجه شده و ضربه خوردند، زیرا موجی از ترس و نااطمینانی موقت سراسر ایالات متحده را در برگرفت.

اثرات این حادثه بر حمل‌ونقل هوایی

در آگوست قبل از 11 سپتامبر، سفرهای هوایی ایالات متحده با 65.4 میلیون مسافر به رکورد بالایی رسید. سفرهای هوایی پس از 11 سپتامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

تعداد مسافران برای اولین بار تا جولای 2005 از بالاترین حد قبل از 11 سپتامبر بالاتر نرفت، هرچند حدود 9.7 درصد افزایش یافت. ورشکستگی و ناپدید شدن بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، توقف بسیاری از مسیرها و مقاصد هوایی و بررسی‌های امنیتی سخت‌گیرانه‌تر، همگی به مشکلات این صنعت افزودند.

حتی قبل از 11 سپتامبر، صنعت هواپیمایی ایالات متحده به دلیل رکود اقتصادی رنج می‌برد. دولت فدرال یک بسته کمکی 15 میلیارد دلاری ارائه کرد، اما با این وجود چندین شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستگی کردند.

آسیب به کسب‌وکارهای کوچک و اعتماد مصرف‌کننده

بخش تجارت کوچک، به‌ویژه شرکت‌های مجاور مرکز تجارت جهانی در منهتن، متحمل زیان‌های عمده‌ای شدند؛ تقریباً 18 هزار کسب‌وکار کوچک تعطیل یا نابود شدند.

دولت بار دیگر از طریق اداره بازرگانی کوچک و گروه‌های بخش خصوصی، وام‌ها و کمک‌های نقدی به مشاغل واجد شرایط در منهتن، ویرجینیا در نزدیکی پنتاگون، در فرودگاه ملی ریگان و به کسب‌وکارهایی در سراسر کشور که به دلیل حملات از نظر مالی آسیب دیدند، اعطا کرد.

شاخص اعتماد مصرف‌کننده و شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان به ترتیب به سطوحی سقوط کردند که از سال 1996 و 1993 مشاهده نشده بود.

کدام بخش‌ها بیشترین ضربه را خوردند؟

جای تعجب نیست که خطوط هوایی و صنعت بیمه بلافاصله پس از 11 سپتامبر متحمل شدیدترین ضررها شدند. تقاضا در بخش‌هایی مثل سفر، گردشگری، سرگرمی و خدمات مالی با کاهش مواجه شد. در بخش خدمات مالی، مریل لینچ 11.5 درصد و مورگان استنلی 13 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

حرف آخر…

برخی از اقتصاددانان معتقدند که بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی ایالات متحده به دنبال حوادث 11 سپتامبر باقی مانده‌اند. جنگ در عراق و افغانستان، افزایش تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور و جنگ مداوم علیه تروریسم، همه هزینه‌های ناشی از حملات در آن روز سرنوشت‌ساز است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.