کد مطلب: ۸۹۱۸۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص سرمایه‌گذاری خارجی چین برای اولین بار منفی شد/ چرا شرکت‌های خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند؟

شاخص سرمایه‌گذاری خارجی چین برای اولین بار منفی شد/ چرا شرکت‌های خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند؟

اندازه‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی در چین برای اولین بار از زمان شروع رکوردها در سال 1998 منفی شد و نشان داد که چگونه شرکت‌های خارجی به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و نرخ بهره بالاتر در سایر نقاط پول خود را خارج می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اداره ارز چین اعلام کرد که تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم چین در تراز پرداخت‌های این کشور در سه ماهه سوم 11.8 میلیارد دلار کاهش یافته است. این اندازه‌گیری جریان‌های پولی مرتبط با نهادهای خارجی در چین را ثبت می‌کند.

اقتصاددانان گفته‌اند که کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با معیار تراز پرداخت‌ها نشان‌دهنده تمایل کمتر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور است.

 این امر به دلیل تیرگی روابط با غرب و افزایش جذابیت نگهداری پول نقد در خارج از کشور است. اقتصادهای پیشرفته نرخ بهره را افزایش داده‌اند در حالی که چین برای تحریک اقتصاد آن را کاهش داده است.

chinafdi

نظر اقتصاددانان راجع به وضعیت چین

دانکن رایگلی، اقتصاددان ارشد چین در Pantheon Macroeconomics گفت: «احتمالاً این وضعیت نشان‌دهنده بازگرداندن درآمدهای شرکت‌های خارجی از چین است؛ در حالی که قبلاً آنها را دوباره سرمایه‌گذاری می‌کردند. شرکت‌های بین‌المللی، به‌ویژه شرکت‌های آمریکایی، زنجیره‌های تامین را برای استفاده از جایگزین‌هایی برای چین دوباره پیکربندی کرده‌اند.»

دیگر معیار اصلی چین از جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که توسط وزارت بازرگانی منتشر شد، در سه فصل اول سال جاری به 920 میلیارد یوان (125.8 میلیارد دلار) رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، 8.4 درصد کاهش داشت. این معیار تحت تأثیر کاهش ارزش پول چین نسبت به دلار آمریکا در سال جاری است.

شرکت‌های خارجی در چین که در بخش‌های صادرات‌محور و صنعتی فعالیت می‌کنند، شاهد کاهش سود خود در سال جاری بوده‌اند، زیرا ارزش صادرات چین کاهش یافته و رکود ملکی تقاضا برای کالاهای صنعتی را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش اداره آمار چین، سود شرکت‌های صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی در چین در سه فصل اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.5 درصد کاهش یافته است.

میشل لام، اقتصاددان چین بزرگ در Societe Generale SA، می‌گوید داده‌های تراز پرداخت‌ها می‌تواند به این معنا باشد که «سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید وجود دارد». «این وضعیت کاملا نگران‌کننده است. من فکر می‌کنم که برنامه فقط تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین است. پس از اقدامات حمایتی بیشتر، بهبودی اعتماد به زمان نیاز دارد.»

chinafdi2

 

راهکار چین برای جذب سرمایه خارجی

چین سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی را کلید ارتقای اقتصاد خود می‌داند و تلاش‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سال جاری افزایش داده است.

مقامات ارشد به مدیران اجرایی خارج از کشور تضمین داده‌اند و ادارات دولتی جلساتی با شرکت‌های جهانی داشتند تا پیشنهادات سیاستی را بپرسند. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در ماه ژوئن با بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت در پکن دیدار کرد.

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، سابقه خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی دارد و سرمایه‌گذاری تسلا در شانگهای را تضمین می‌کند و احتمالاً در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری خارجی فعال خواهد بود. اما با توجه به دورنمای ضعیف بهبود مصرف و تنش‌های ژئوپلیتیکی، او با چالش سختی روبه‌روست.

علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری سبد خارجی در شرکت‌های چینی در سال جاری به دلیل نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی و بازدهی بهتر در جاهای دیگر ضعیف بوده است. صندوق‌های خارجی در سه ماه منتهی به اکتبر 172 میلیارد یوان سهام سرزمین اصلی را فروختند.

این تهدید برای اولین بار از زمانی که چین دومین پیوند معاملاتی سهام سرزمین اصلی-هنگ کنگ را در اواخر سال 2016 افتتاح کرد، جریان خارجی امسال را منفی می‌کند.

اقتصاددانان شرکت Goldman Sachs Group Inc. به سرپرستی مگی وی در گزارشی نوشتند: «داده‌های جزئی در مورد سرمایه‌گذاری پرتفوی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها هنوز منتشر نشده است، اما این دو کانال احتمالاً همچنان در سه ماهه سوم جریان خروجی داشته‌اند. توجه داشته باشید. فشار خروج سرمایه ممکن است با توجه به تفاوت‌های نامطلوب نرخ بهره ادامه یابد.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.