کد مطلب: ۸۹۰۵۸۹

عمان به دنبال جذب حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید هیدروژن سبز

عمان به دنبال جذب حداقل 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید هیدروژن سبز

عمان در دور اول مزایده‌های عمومی هیدروژن سبز، پنج پروژه به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار را به شرکت‌های بین‌المللی واگذار کرد. در دور دوم مزایده‌ها که تا پایان سه ماهه اول سال 2024 برگزار خواهد شد، عمان به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بین 20 تا 30 میلیارد دلار است. عمان هدف تولید بیش از یک میلیون تن هیدروژن سبز تا سال 2030 را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عمان به دنبال تبدیل شدن به یک قطب تولید هیدروژن سبز در منطقه است. این کشور دارای منابع فراوان انرژی تجدیدپذیر، از جمله زمین‌های فراوان، تابش خورشیدی زیاد و نیروی باد است که آن را به یک مکان جذاب برای سرمایه‌گذاری در این بخش تبدیل می‌کند.

اولین دور مزایده‌های عمومی اواخر سال گذشته راه اندازی شد و قراردادها در ژوئن 2023 با کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های بین المللی بزرگی که پروژه‌های هیدروژن سبز و آمونیاک سبز در مقیاس بزرگ را در عمان ایجاد خواهند کرد، امضا شد.

در دور دوم مزایده‌های عمومی که قبلاً راه‌اندازی شده است، هیدروم (Hydrom) قصد دارد تا پایان سه ماهه اول سال 2024 سه بلوک زمین در منطقه ظفار را اهدا کند.

به نقل از zawya، سرمایه‌گذاری مورد انتظار در بخش هیدروژن سبز در عمان تا سال 2050 حدود 140 میلیارد دلار برآورد شده است. در دور اول مزایده‌های عمومی، هزینه پیش فرض سرمایه‌گذاری‌ها حدود 30 میلیارد دلار بود. مهندس عبدالعزیز الشیدانی، مدیر عامل Hydrom، در مصاحبه‌ای که در آخرین نسخه مجله Duqm Economist منتشر شد، گفت: در دور دوم، ما به دنبال سرمایه‌گذاری با حجم 20 تا 30 میلیارد دلار هستیم.

وی افزود: مزایده‌های عمومی از یک سو به شفافیت و جذب سرمایه‌گذاران جدی که توان مالی اجرای چنین پروژه‌هایی را دارند، از سوی دیگر کمک می‌کند.

Hydrom در دور اول مزایده‌های عمومی بر منطقه Duqm تمرکز کرد و اکنون در دور دوم بر روی ظفار متمرکز شده است..

در دور دوم مزایده‌ها، هیدروم انتظار دارد سرمایه‌گذاری بین 20 تا 30 میلیارد دلار را جذب کند. این سرمایه‌گذاری برای توسعه پروژه‌های هیدروژن سبز در منطقه ظفار استفاده خواهد شد.

تولید هیدروژن سبز تا سال 2030 در عمان

از پنج پروژه‌ای که قراردادهای آنها در ژوئن 2023 امضا شد، تولید پیش‌بینی شده حدود 750 هزار متریک تن هیدروژن سبز است. هدف عمان تولید بیش از یک میلیون تن هیدروژن سبز تا سال 2030 از طریق بهره‌برداری از 30 درصد از زمین‌های اختصاص یافته است. انتظار می‌رود تولید به تدریج افزایش یابد و تا سال 2050 به حدود 8 میلیون تن برسد.

به گفته شیدانی، هدف هیدروم این است که اولین پروژه هیدروژن سبز در سال 2030 یا حتی قبل از آن به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه بیان کرد: «ما انتظار داریم شرکت‌ها تا آن زمان بتوانند به این هدف برسند. این قراردادها بر این اساس طراحی شدند که توسعه پروژه‌ها تا زمانی که وارد مرحله تولید شوند، حدود هفت سال طول می‌کشد که شامل سه سال و نیم برای اندازه‌گیری میدانی کیفیت انرژی خورشیدی و بادی می‌شود. یک دوره مشابه برای آماده‌سازی طرح‌ها و شروع کار ساختمانی محاسبه می‌شود. بر این اساس، ما انتظار داریم ساخت‌وساز بین سال‌های 2026 تا 2028 و تولید آن در سال 2030 آغاز شود.

عمان دارای مزیت‌های رقابتی خاصی برای توسعه اقتصاد هیدروژن سبز است و موقعیت پیشرفته‌ای در نقشه جهانی هیدروژن سبز دارد. عمان دارای منابع رقابتی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری موفق در این بخش از جمله زمین‌های فراوان، تابش خورشیدی زیاد و انرژی بادی است.

عمان با برخورداری از منابع فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر، از جمله زمین‌های فراوان، تابش خورشیدی زیاد و نیروی باد، پتانسیل بالایی برای تولید هیدروژن سبز دارد. این کشور همچنین دارای موقعیت استراتژیکی مناسبی در منطقه خلیج فارس است که دسترسی آسان به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.

عمان با سرمایه‌گذاری در بخش هیدروژن سبز، به دنبال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید این سوخت پاک در جهان است. این کشور با برخورداری از منابع و موقعیت مناسب، پتانسیل بالایی برای تحقق این هدف دارد.

عمان با جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه هیدروژن سبز می‌تواند به اهداف خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه اقتصادی دست یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.