کد مطلب: ۹۰۱۰۴۳

سازمان ملل: خسارت های بحران آب‌وهوایی بیشتر به زنان ضربه می‌زند

سازمان ملل: خسارت های بحران آب‌وهوایی بیشتر به زنان ضربه می‌زند

گاردین نوشت: تحقیقات نشان داده است که زنان در نواحی روستایی در کشورهای در حال توسعه نسبت به مردان، زیان اقتصادی بیشتری را از تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوا متحمل می‌شوند و این شکاف احتمالاً بیشتر خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان ملل سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) که امروز سه شنبه منتشر شد: خانوارهای تحت سرپرستی زنان در مناطق روستایی حدود ۸ درصد بیشتر از مردان سرپرست خانوار به دلیل تنش دمایی، درآمد خود را از دست دادند و کاهش درآمد آنها در هنگام وقوع سیل حدود ۳ درصد بیشتر از ضرر مردان بود. این تفاوت که در کشورهای با درآمد کم و متوسط در جهان لحاظ شده است، سالانه حدود ۳۷ میلیارد دلار اضافی برای زنان ناشی از تنش گرمایی و ۱۶ میلیارد دلار اضافی ناشی از سیل، ضرر ایجاد می‌کند.

محققان تخمین می زنند که افزایش ۱ درجه سانتی گراد در متوسط دمای طولانی مدت با کاهش حدود یک سوم درآمد زنان سرپرست خانوار در مقایسه با مردان سرپرست خانوار همراه است. بر اساس این گزارش، کودکان و زنان نیز در هنگام افزایش دمای شدید مجبور به کار بیشتر هستند، به طوری که کودکان به طور متوسط هفته ای یک ساعت بیشتر در مناطق روستایی کار می کنند.

لورن فیلیپس، معاون مدیر دگرگونی فراگیر روستایی و برابری جنسیتی در فائو و یکی از نویسندگان این گزارش، گفت که دولت‌ها عواملی را که زنان را آسیب می‌رسانند در نظر نمی‌گیرند و کمک‌های اقلیمی به گونه‌ای هدف قرار نمی‌گیرد که به آن رسیدگی شود.

این مقام سازمان ملل می‌افزاید: تخمین زده می شود که کمتر از ۲ درصد از بودجه آب و هوا در سطح جهان به تولیدکنندگان مواد غذایی در مقیاس کوچک برسد. زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر بحران آب و هوا قرار می‌گیرند، زیرا این تأثیرات نابرابری‌های موجود را تشدید می‌کند، مانند حقوق نابرابر مالکیت زمین و کمبود فرصت‌های اقتصادی برای زنان. همچنین زنان بیشتر بار تامین آب، سوخت و غذا را به دوش می کشند.

منبع : شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.