کد مطلب: ۸۶۴۰۴۳

ابلاغ بودجه مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ / کمترین و بیشترین بودجه برای کدام منطقه است؟

ابلاغ بودجه مناطق آزاد در سال 1402 / کمترین و بیشترین بودجه برای کدام منطقه است؟

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه بودجه سازمان‌های منطقه آزاد را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده. بودجه مناطق آزاد در سال 1402 چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه بودجه مناطق آزاد در سال 1402 را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. در این میان چابهار با حدود ۷ و کیش با ۴.۳ هزار میلیارد تومان بیشترین بودجه کل را به خود اختصاص داده‌اند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه ۶ شهریور امسال هیأت وزیران در خصوص تعیین بودجه سازمان منطقه آزاد کشور (مجموع منابع و مصارف) را به وزارت اقتصاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.

بر این اساس منطقه آزاد کیش برای سال ۱۴۰۲ مبلغ بیش از ۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۲ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان به عنوان مصارف در اختیار دارد (تراز بودجه مثبت ۴۱ میلیارد تومان).

بودجه منطقه آزاد قشم یک هزار و ۱۰ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۹۲۷ میلیارد تومان به عنوان مصارف؛ (تراز بودجه مثبت ۸۳ میلیارد تومان).

بودجه منطقه آزاد چابهار ۳ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا ۱۶ میلیارد تومان).

بودجه منطقه آزاد ارس ۶۵۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۶۳۸ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۶.۵ میلیارد تومان).

بودجه منطقه آزاد اروند یک هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان به عنوان منابع و و یک هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا ۱۸ میلیارد تومان).

بودجه منطقه آزاد انزلی ۵۸۴ میلیارد و ۶۷۹ میلیون تومان به عنوان منابع و ۵۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۱۷۹ میلیون تومان).

بودجه سازمان منطقه آزاد ماکو ۶۷۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۶۶۹ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۶.۵ میلیارد تومان).

منابع درآمدی در بودجه مناطق آزاد در سال 1402

منابع درآمدی سازمان های منطقه آزاد شامل مواردی چون فروش زمین، فروش ساختمان و تأسیسات، سود سرمایه گذاری، حساب های اندوخته، تسهیلات بانکی، منابع حاصل از سرمایه گذاری‌های مشترک با بخش خصوصی، درآمدهای حاصل از عرضه اوراق، بودجه عمومی دولت و … می‌شود.

مصارف نیز مواردی چون پرداخت دستمزد و حقوق و مزایای کارکنان، نگهداری املاک و تأسیسات و ساختمان‌ها، خرید ماشین آلات و تجهیزات، بازپرداخت تسهیلات و دیون، اجرای طرح های فرهنگی-اجتماعی و … است.

بنابراین ۱۰ هزار و ۴۹۸ میلیارد تومان مجموع منابع و ۱۰ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان مجموع مصارف امسال مناطق آزاد و مجموعا ۲۰ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان بودجه کل امسال مناطق آزاد تعیین شده است.

بودجه مناطق آزاد در سال 1402

بودجه مناطق آزاد در سال 1402

بودجه مناطق آزاد جدید

همچنین امسال به عنوان نخستین سال فعالیت مناطق آزاد جدید شامل اردبیل، اینچه‌برون، بانه-مریوان، بوشهر، سیستان، قصرشیرین و مهران در نظر گرفته شده و منابع هر یک از این سازمان ها ۲۹۵ میلیارد تومان (به ازای هر کدام) و مجموعا ۲ هزار و ۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این منابع شامل ۲۸۵ میلیارد تومان درآمد از محل عوارض ورود و خروج کالا و ۱۰ میلیارد تومان از محل واگذاری زمین است.

مصارف این ۷ منطقه آزاد جدید هم برای سال جاری ۲۸۵ میلیارد تومان به ازای هر سازمان منطقه آزاد جدید برنامه ریزی شده که مجموعا مصارف آنها یک هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان است؛ عمده مصارف این مناطق آزاد شامل ۲۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (به ازای هر سازمان منطقه آزاد ۷ گانه جدید) به بخش عمران و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی (آماده سازی این مناطق) تخصیص می یابد.

بنابراین بودجه کل مناطق آزاد جدید ۴ هزار و ۶۰ میلیارد تومان است که با احتساب بودجه کل ۷ منطقه آزاد قدیم (۲۰.۶ همت) بودجه امسال مناطق آزادکشور به بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.