کد مطلب: ۸۹۴۴۶۶

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی مطرح کرد

تاسیس صندوق‌های مشترک ایران با چند کشور

تاسیس صندوق‌های مشترک ایران با چند کشور

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی گفت: برداشت دولت از سهم 42 درصدی صندوق از درآمدهای نفت و گاز، در قالب تسهیلات است و دولت باید اصل و سود آن را پرداخت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیزدهمین سالگرد تاسیس صندوق توسعه ملی امروز در محل این صندوق برگزار شد و اعضای هیأت عامل پاسخگوی سوال خبرنگاران بودند.

علیرضا صالح، عضو هیأت عامل و معاون منابع و مصارف صندوق در خصوص برداشت ۲۰ واحد درصدی دولت از منابع صندوق گفت: این برداشت به عنوان تسهیلات به دولت است و دولت موظف است همراه با نرخ سود، آن را به صندوق بازگرداند.

وی درباره بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی نیز گفت: طبق برنامه هفتم قرار شد در ازای این بدهی، میادین نفت و گاز در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد. او جزئیات این موضوع را تشریح کرد.

در این نشست همچنین حسین عیوضلو عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به عمکرد دولت در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: در طی ۱۰ سال گذشته هیچ سرمایه گذاری خارجی در صندوق صورت نگرفته بود، حتی یک دلار؛ اما در دوره جدید ریل‌گذاری کردیم و در حوزه سرمایه‌گذاری زمینه‌های مساعدی ایجاد شد.

عیوضلو گفت: در حوزه همکاری‌های بین‌الملل جایگاه صندوق را در کمیسیون‌های مشترک جای‌سازی کردیم. در متن توافقنامه با کمیسیون‌های مشترک معمولا در سه حوزه توافق می‌شود. نخست، تامین مالی «اعتبار- خریدار» و  «اعتبار- فروشنده» است از صادرکنندگان حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: دومین موضوعی که در توافق‌نامه‌های کمیسیون‌های مشترک گنجانده می‌شود، تضمین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است که خط مشی جدیدی است که سازوکارهای لازم در این حوزه در حال فراهم شدن است. بحث سوم مشارکت حقوقی است که در سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی با حضور پیمانکاران ایرانی، به آنها ارائه می‌شود. شرکت‌های معتبر ما که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، به ویژه اگر این سرمایه‌گذاری مشترک باشد، به این تریب که طرف ایرانی و خارجی مشارکت داشته باشند، به پیمانکاران ایرانی، خدمات حقوقی ارائه می‌شود.

این عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی همچنین گفت: در حوزه تاسیس صندوق‌های مشترک نیز اقدام کردیم. در این زمینه سازوکار لازم برای تاسیس صندوق مشترک با صندوق RDIF روسیه ایجاد شده، که توافقات لازم ایجاد شده است.

وی از آغاز همکاری با صندوق سمروک قزاقستان خبر داد و افزود: همچنین در حوزه تاسیس دفتر مشترک سرمایه‌گذاری با وزارت اقتصاد و تجارت کشور قرقیزستان توافق شده که سازوکار آن فراهم شده است.

عیوضلو، ادامه داد: مذاکرات خوبی را نیز با صندوق ثروت ملی عمان آغاز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه، زمینه لازم برای سرمایه گذاری مشترک در چندین کشور هدف فراهم شده است، گفت: دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به میزان ۱۰۰ میلیون یورو در حال اجرا است که با یک کشور در حوزه آمریکای جنوبی در این حوزه اجرا می‌شود. یکی از این پروژه‌ها در حوزه پتروشیمی است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.