کد مطلب: ۸۹۵۰۶۲

ابراز نگرانی ابوترابی فرد، امام جمعه تهران از وضعیت صندوق توسعه ملی

ابراز نگرانی ابوترابی فرد، امام جمعه تهران از وضعیت صندوق توسعه ملی

بر اساس قانون برنامه مقرر شده است، سالانه ۲۰ درصد از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به صندوق واریز گردد و این رقم در سال‌های بعد به ۳۰ درصد تغییر کرد و مقرر گردید در راستای کاهش وابستگی بودجه بویژه هزینه‌های جاری به درآمدهای حاصل از فروش نفت در هرسال دو درصد به این رقم افزوده شود. ولى متاسفانه حدود ١٠ درصد تحقق یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه امروز گفت: صندوق توسعه ملی با هدف تغییر نگاه راهبردی به درآمدهای حاصل از نفت و گاز و تبدیل آن به منابع و سرمایه‌های زاینده‌ی اقتصادی در‌ قالب سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه شکل گرفت.

بر اساس قانون برنامه مقرر گردید سالانه ۲۰ درصد از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به صندوق واریز گردد و این رقم در سال‌های بعد به ۳۰ درصد تغییر کرد و مقرر گردید در راستای کاهش وابستگی بودجه بویژه هزینه‌های جاری به درآمدهای حاصل از فروش نفت در هرسال ۲ درصد به این رقم افزوده شود. ولى متاسفانه حدود ١٠ درصد تحقق یافته است. 

متاسفانه میانگین واریزى سهم صادرات نفت به صندوق در سال هاى اخیر به طور متوسط به ١٠ درصد کاهش یافته است. 

در صورت وصول ١٤ میلیارد دلار معوقات تسهیلات صندوق توسعه ملی میتوان با مشارکت بخش خصوصی و  شرکت های غیردولتی حدود حداقل ٨ پالایشگاه در تراز ستاره خلیج فارس را تأمین مالی کرد.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.