کد مطلب: ۸۰۱۹۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق ۱۰۰ همت در بازار باز/ حجم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها کاهش یافت

تزریق 100 همت در بازار باز/ حجم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها کاهش یافت

با وجود کاهش نیاز نقدینگی بانک‌ها، رقم سفارش‌های پذیرفته‌شده در عملیات بازار باز این هفته به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی با وجود تاخیر چند روزه، مطابق هر هفته جدیدترین گزارش خود از عملیات اجرایی سیاست پولی در آخرین هفته فروردین ماه سال 1402 را منتشر کرد. بررسی این گزارش که در آن، خلاصه‌ای از فعالیت بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی ارائه می‌شود، نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت، با وجود کاهش اندک میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، میزان تزریق پول بانک مرکزی در این بازار افزایش یافته است.

از سوی دیگر میزان ورود بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز در هفته گذشته بار دیگر در سطوح بالایی قرار گرفت.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

رشد تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز

بر اساس گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به 28 فروردین ماه منتشر کرده است، 21 بانک و موسسه اعتباری در سومین حراج بازار باز در سال 1402 شرکت کرده‌اند و بخشی از نیاز خود به نقدینگی را از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین کردند.

به طوری که در این هفته بانک‌ها بیش از 153 هزار میلیارد تومان سفارش نقدینگی به بانک مرکزی ارسال کردند که این رقم، حدود سه هزار میلیارد تومان کمتر از هفته گذشته است. با این حال، بانک مرکزی پس از آنکه در چهار هفته گذشته میزان تزریق پول خود در بازار باز را روی رقم 80 هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته بود، در این هفته 100 هزار میلیارد تومان از درخواست‌های بانک‌ها را پذیرفت.

همچنین از سوی دیگر در این هفته، بیش از 80 هزار میلیارد تومان از قراردادهای بازخرید گذشته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

در حراج این هفته بازار باز، مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و حداقل نرخ ریپو نیز بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در 23 درصد ثابت ماند.

ورود 93 هزار میلیارد تومانی در بازار بین بانکی

بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت علاوه بر بازار باز، در بازار بین بانکی نیز فعال بود و میزان تزریق پول بانک مرکزی در این بازار در سطوح نگران‌کننده‌ای قرار گرفت؛ به طوری که سه بانک و موسسه اعتباری با استقراض حدود 93 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی با استفاده از سازوکار اعتبارگیری قاعده‌مند، بخشی از نیاز خود را برطرف کردند.

به این ترتیب نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته فروردین ماه با رشد 0.06 واحد درصدی مواجه شد و میانگین موزون نرخ سود بازار شبانه در این هفته به 23.49 درصد رسید.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز در واقع شرایطی را ایجاد می‌کند که بانک‌ها بتوانند کسری وجوه نقد مورد نیاز خود را با استقراض از بانک مرکزی فراهم کنند.

بانک‌هایی که کسری منابع دارند، در این عملیات اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

این بانک‌ها در زمان سررسید موظفند که اوراق واگذار شده را به طور مجدد و با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.