کد مطلب: ۷۹۹۵۳۷

کامران ندری در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

کارنامه غیر قابل قبول تیم اقتصادی دولت/ مصایب اقتصاد با تغییر فرد حل نمی‌شوند

کارنامه غیر قابل قبول تیم اقتصادی دولت/ مصایب اقتصاد با تغییر فرد حل نمی‌شوند

با مطرح شدن بحث استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس، یک کارشناس اقتصادی عملکرد خاندوزی و تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد و بهبود شرایط با جایگزینی افراد را بعید دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عملکرد ناامیدکننده تیم اقتصادی دولت سیزدهم، کاسه صبر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز لبریز کرده است. به طوری که پس از بررسی استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، حالا نوبت به احسان خاندوزی رسیده است.

روز گذشته اخباری مبنی بر طرح استیضاح وزیر اقتصاد منتشر شد، اما امروز اظهاراتی از بهارستان به گوش می‌رسند که حکایت از این دارند که با توجه به اینکه تعداد امضاهای متقاضیان استیضاح خاندوزی کمتر از ۱۰ نفر بوده، این استیضاح منتفی شده است.

خاندوزی که خود یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بود، به عقیده بسیاری از کارشناسان نتوانسته انتظارات را از وزارت اقتصاد برآورده کند. تجارت‌نیوز، برای بررسی عملکرد خاندوزی و به طور کلی تیم اقتصادی دولت سیزدهم، با کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی، به گفتگو پرداخته است.

کارنامه غیرقابل قبول دولت رئیسی

ندری در ابتدای این گفتگو تاکید کرد که نمی‌توان دستاوردهای خاندوزی را به طور فردی بررسی کرد. زیرا یک نفر نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد و تیم اقتصادی دولت است که باید مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد.

وی در این باره توضیح داد: کارنامه دولت رئیسی تا این لحظه قابل قبول نبوده است. تیم اقتصادی و سیاست خارجی آقای رئیسی، نتوانستند با چالش‌ها و مشکلات موجود در کشور به نحو شایسته‌ای برخورد کنند و راه‌حلی داشته باشند. دولت رئیسی حتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز عملکرد مطلوبی نداشته است.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بررسی وضعیت تیم اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: نگاهی به شاخص‌های کلان اقتصادی و همچنین صحبت‌ها و نارضایتی‌های مردم که به مرحله ابراز به اشکال مختلف رسیده، نشان می‌دهد که عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مجموع رضایت‌بخش نیست.

وی افزود: البته تنها تصمیمات اقتصادی نیستند که وضعیت فعلی را رقم زده‌اند بلکه تصمیمات اجتماعی و سیاسی، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی نیز در وضعیت کنونی نقش داشته‌اند.

وی در اداکه تاکید کرد: با وجود اینکه نزدیک به دو سال از بر عهده گرفتن مسئولیت توسط دولت سیزدهم می‌گذرد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشده و وضعیت در بعضی از حوزه‌ها نیز نسبت به قبل بدتر شده است.

وضعیت نامطلوب شاخص‌های اقتصادی

ندری در ادامه تصریح کرد: در این مدت، دولت سیزدهم دستاورد خاص و ویژه‌ای را در شاخص‌های اقتصاد کلان اقتصادی مثل تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، نرخ بیکاری، شاخص آزادی اقتصادی و شاخص فضای کسب‌و‌کار کسب نکرده است.

وی همچنین گفت: این در حالی است که دولت سیزدهم ادعا می‌کند که درآمدهای نفتی افزایش یافته و از نظر مالی، وضعیت بهتری نسبت به دولت قبل داشته است. همچنین این دولت با حاکمیت یکدست‌تر بوده و کسی سنگ جلوی پای دولت و برنامه‌های آن نمی‌اندازد.

وی در ادامه این گفتگو تاکید کرد: این عملکرد نامطلوب تنها مختص به آقای خاندوزی نیست و می‌توان کل دولت را به دلیل وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین بی‌اعتمادی گسترده‌ای که در سطح جامعه به‌وجود آمده، مسئول دانست.

استیضاح خاندوزی مشکلات اقتصادی را حل می‌کند؟

طرح استیضاح خاندوزی، اولین تلاش برای تغییر در تیم اقتصادی دولت نبود و علاوه بر طرح استیضاح وزیر صمت که پیش‌تر ذکر شد، در هفته‌های اخیر معاون اقتصادی بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشاورزی نیز تغییر کرده‌اند.

ندری در پاسخ به این سوال که آیا تغییر افراد می‌تواند سبب بهبود وضعیت کنونی اقتصاد کشور شوند یا نه، پاسخ منفی داد و علت آن را نیز بی‌برنامگی دولت دانست.

وی در ادامه توضیح داد: اگر دولت به طور دقیق بداند که در دو سال و نیم آینده می‌خواهد به چه سمت و سویی برود، برنامه مشخصی داشته باشد و این برنامه مورد تایید عمومی قرار بگیرد و همچنین مردم در آن مشارکت کنند، می‌توان فرد مناسب برای اجرای این برنامه را پیدا کرد. اما وقتی دولت بی‌برنامه است، هدف مشخصی ندارد، استراتژی‌های نادرستی را در پیش گرفته و نمی‌خواهد فرآیندهای موجود را تغییر دهد، فرقی نمی‌کند که چه کسی برای مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه باشد.

نخبگان از برنامه‌های دولت متحیر می‌شوند!

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: دقیقا مشخص نیست که دولت در مواجهه با چالش‌های پیش‌روی خود چه برنامه‌ای دارد. حتی مکتب فکری دولت نیز نامشخص است. نگرش اقتصادی، اهداف و برنامه‌های دولت شفاف نیست و نخبگان از شنیدن برنامه‌های اعلام شده توسط دولت، متحیر و متعجب می‌شوند.

وی افزود: وقتی دولت، سرمایه اجتماعی و همراهی مردم را پشت سر خود ندارد، اگر آقای خاندوزی هم برود و فرد دیگری بیاید، تفاوتی ایجاد نمی‌شود. در رابطه با آقای فاطمی‌امین نیز همینطور است.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد افراد شاید پنج درصد بتواند تفاوت ایجاد کند اما مسئله اصلی، نگرش یک تیم و اعتماد عمومی است که آن تیم می‌تواند با خود همراه کند. آقای رئیسی تاکنون نتوانسته مردم را با خود همسو کند. اگر برنامه دولت هم خوب نباشد، همراهی مردم می‌تواند کمک بزرگی به دولت بکند اما این همراهی وجود ندارد و بسیار بعید است که دولت بتواند با تغییر چند نفر، تحولی را ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت ناکارآمد دولت سیزدهم کشور را درمدت ۱۸ ماه عمرش در نمام زمینه ها خصوصا اقتصادی چندین سال به عقب بر و ابر تورمی که درست کرد چند سال برای بهبود وقت لازم دارد اقشار حقوق بگیر هرگز اینقدر تحت فشار اقتصادی و معیشتی نبودند