کد مطلب: ۸۶۵۹۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت ۶۰۰۰ میلیارد تومان وام تا پایان مرداد ماه/ کدام استان بیشترین سپرده را جذب کرد؟

پرداخت 6000 میلیارد تومان وام تا پایان مرداد ماه/ کدام استان بیشترین سپرده را جذب کرد؟

گزارش مربوط به پرداخت وام در سال 1402 نشان می‌دهد مانده وام‌های پرداختی تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 34.6 درصدی همراه شد و رقم مانده سپرده‌ها نیز 2.82 درصد رشد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و پرداخت وام های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به مرداد ماه سال جاری را 1از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی، قابل مشاهده است.

بررسی این گزارش حاکی از آن است که مانده تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال 1401 افزایشی 34.6 درصدی را رقم زده است. همچنین، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز 28.2 درصد رشد کرده است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی به تفکیک استان در مرداد ماه 1402

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی به تفکیک استان در مرداد ماه 1402

افزایش 8.4 درصدی سپرده‌ از ابتدای سال 1402

بانک مرکزی در بخشی از گزارش خود، داده‌های مربوط به سپرده‌های نزد بانک‌ها تا پایان مرداد ماه امسال را نیز منتشر کرده است. بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در بانک‌های کشور در این مدت به 7,668 هزار میلیارد تومان رسیده؛ رقمی که از ابتدای سال با افزایش 8.4 درصدی همراه شده است.

سپرده‌هایی که در این آمار محاسبه شده‌اند در دو دسته ریالی و ارزی جای می‌گیرند. بخش عمده سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. به علاوه، عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده‌اند.

پیشتازی بانک‌های تهران در جذب سپرده

بررسی آمار سپرده‌ها به تفکیک استان نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران با جذب 4,229 هزار میلیارد تومان سپرده در پنج ماه ابتدایی امسال، بیش از 53 درصد از کل سپرده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز در رده‌های بعدی این فهرست جای می‌گیرند.

در طرف دیگر اما شهروندان سه استان کهگيلويه و بويراحمد، ايلام و خراسان جنوبی، کمترین سپرده‌گذاری را در بانک‌ها داشته‌اند.

پرداخت وام بیش از 6 همت تا پایان مرداد ماه

بر اساس داده‌های گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، درباره پرداخت وام و مانده کل تسهیلات شبکه بانکی در پایان مرداد ماه سال 1402 به حدود 6,037 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم علاوه بر افزایش 34.6 درصدی نسبت به مرداد ماه سال گذشته، از ابتدای سال جاری نیز 8.1 درصد رشد کرده است.

آنگونه که بانک مرکزی توضیح داده، بخش عمده تسهیلات محاسبه شده در این آمارها شامل مطالبات دولت، خالص تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

کدام استان‌ها بیشترین وام را پرداخت کردند؟

واکاوی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران همچون ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به طوری که در این مدت 3,621 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های این استان پرداخت شده که این مبلغ حدود 60 درصد از وام‌های پرداختی در کل کشور است.

پس از پایتخت، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت 252 هزار میلیارد تومان وام در مدت مذکور، در رده بعدی قرار دارند. همچنین حدود 197 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از سوی بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان پرداخت شده است.

در طرف دیگر اما تا پایان مرداد ماه، سه استان کهگيلويه وبويراحمد، ايلام و خراسان جنوبی، کمترین میزان وام را در مقایسه با دیگر استان‌ها پرداخت کرده‌اند.

طبق گزارش بانک مرکزی، مهم‌ترین دلیل اختلاف بالای رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران در مقایسه با دیگر استان‌ها، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران و انجام عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های استان تهران است.

کاهش 0.1 واحد درصدی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها

داده‌های بانک مرکزی از این حکایت دارند که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر نسبت قانونی در کل کشور به 84.7 درصد کاهش یافته است. این نسبت در استان خراسان شمالی با رقم 121 درصد، در بیشترین سطح خود قرار دارد و در استان‌های کهگيلويه وبويراحمد و چهارمحال ‌و‌ بختياری، به ترتیب 107 درصد و 102 درصد ثبت شده است.

در طرف دیگر نیز نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان البرز در کمترین سطح خود، یعنی 46 درصد قرار دارد. این نسبت در استان‌های فارس و بوشهر نیز 51 درصد و 52 درصد رقم خورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رصا

    سلام بنده کرج هستم و در بانک سپرده هم دارم
    ولی هیچ کدام بانک وام نمیدن
    و کار تولید هم دارم