کد مطلب: ۸۶۷۵۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش سهم خانوار از تسهیلات بانکی/ بانک‌ها تا پایان مرداد چقدر وام دادند؟

افزایش سهم خانوار از تسهیلات بانکی/ بانک‌ها تا پایان مرداد چقدر وام دادند؟

میزان تسهیلات بانکی تا پایان مرداد ماه با افزایشی 26.3 درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد و سهم خانوار از این وام‌ها نیز به 17.7 درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی مطابق روال ماهانه خود، در پایان مرداد ماه نیز آمار و ارقام پرداخت وام توسط بانک‌های کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت تسهیلات بانکی را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که بانک‌ها در پنج ماه ابتدایی سال 1402 حدود هزار و 787 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این رقم 372 هزار میلیارد تومان بیش از مدت مشابه سال گذشته است. به عبارت دیگر، پرداخت وام توسط بانک‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، 26.3 درصد بیش از پنج ماه ابتدایی سال گذشته بوده است.

تسهیلات بانکی پرداختی تا پایان مرداد ماه 1402 به تفکیک بخش‌های اقتصادی

تسهیلات بانکی پرداختی تا پایان مرداد ماه 1402 به تفکیک بخش‌های اقتصادی

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌ها چقدر بود؟

گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد که سهم صاحبان کسب‌وکار حقیقی و حقوقی از کل وام‌های پرداختی تا پایان مرداد ماه، یک هزار و 470 هزار میلیارد تومان معادل 82.3 درصد بوده و 316 هزار میلیارد تومان معادل 17.7 درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار اختصاص یافته است.

مقایسه این ارقام با داده‌های تیرماه بانک مرکزی حاکی از آن است که بار دیگر سهم خانوارها از تسهیلات بانکی به میزان 0.5 واحد درصد افزایش یافته و کسب‌وکارها، سهم کمتری از وام‌ها را دریافت کرده‌اند.

بخش خدمات همچنان بیشترین تسهیلات بانکی را می‌گیرد

با وجود اینکه سهم تسهیلات پرداخت‌شده به بخش خدمات در ماه‌های اخیر در روندی نزولی قرار داشته اما این بخش همچنان با جذب 39 درصد وام‌های پرداخت شده به کسب‌وکارها به مبلغ 573 هزار میلیارد تومان، در بین بخش‌های دیگر پیشتاز است. بخش صنعت و معدن حالا از نظر جذب تسهیلات بانکی در یک قدمی بخش خدمات قرار دارد و تا پایان مرداد ماه 38.9 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان با جذب به ترتیب 10.7 درصد، 6 درصد و 5.4 درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها در رده‌های بعدی قرار دارند.

وام‌های پرداختی به کدام سو رفتند؟

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که بیش از 76.3 درصد از تسهیلاتی که بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها پرداخت کرده‌اند، به منظور تامین سرمایه در گردش استفاده شده است. همچنین 17.1 درصد از این تسهیلات برای ایجاد کسب‌وکار جدید و 0.5 درصد نیز با هدف توسعه کسب‌وکارها به‌کار گرفته شده است.

بررسی هدف وام‌های پرداخت‌شده به خانوارها نیز نشان‌ می‌دهد که تسهیلات خرید کالای شخصی با 36.9 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به ترتیب معادل 19.1 درصد و 18.5 درصد ثبت شده است. تسهیلات تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز و فرزندآوری نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمار تسهیلات خرد به 416 همت رسید

بانک مرکزی در گزارش خود توضیح داده است که از کل وام‌های پرداخت شده تا پایان مرداد ماه، بیش از 416 هزار میلیارد تومان معادل 23.3 درصد از تسهیلات، در قالب وام‌های خرد کمتر از 300 میلیارد تومان پرداخت شده است. به علاوه، بانک‌ها 308 هزار میلیارد تومان نیز به صورت کارت‌های اعتباری به مشتریان خود وام داده‌اند که اگر این مبلغ را نیز به آمارها اضافه کنیم، سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی به 19.1 درصد افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.