خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۸۰۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز با وجود رشد سفارش‌ها

کاهش تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز با وجود رشد سفارش‌ها

در هفته‌ای که بانک‌ها از طریق بازار باز بیش از 115 هزار میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کردند، تزریق پول در این بازار به حدود 90 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به آخرین هفته شهریور ماه را منتشر کرد.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که حجم سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها در حراج این هفته بازار باز نسبت به هفته گذشته بار دیگر افزایش یافته اما بانک مرکزی تزریق منابع خود در این بازار را کاهش داده تا شکاف بین سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده باز هم افزایش یابد.

از سوی دیگر در این هفته بانک مرکزی برخلاف هفته گذشته، در بازار بین بانکی مداخله کرد و برای تامین بخشی از نیاز یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی به وجوه نقد، بیش از دو هزار و 330 میلیارد تومان از منابع خود را در این بازار عرضه کرد. البته در این مدت به همین میزان از منابعی که بانک مرکزی، پیش‌تر به بانک‌ها قرض داده بود، سررسید شد و به این بانک بازگشت.

باز 06.26

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

ساز مخالف سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، شبکه بانکی در هفته منتهی به 27 شهریور ماه بیش از 115 هزار و 650 میلیارد تومان درخواست برای تامین وجوه نقد مورد نیاز خود به بانک مرکزی ارسال کردند؛ رقمی که پنج هزار و 400 میلیارد تومان بیش از حراج هفته گذشته بانک مرکزی بود.

بانک مرکزی اما در واکنش به افزایش سفارش‌ها، تزریق پول خود در بازار باز را پنج هزار و 670 میلیارد تومان کاهش داد و 89 هزار و 640 میلیارد تومان از منابع موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد.

البته باید خاطرنشان کرد که 95 هزار و 720 میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز هفته جاری نیز منفی شود.

در بیست و ششمین حراج بازار باز چه گذشت؟

مطابق داده‌هایی که بانک مرکزی اعلام کرده، 20 بانک و موسسه اعتباری در بیست و ششمین حراج بازار باز در هفته منتهی به 27 شهریور ماه شرکت کرده‌اند. در این هفته، مدت توافق بازخرید هفت روزه باقی ماند و ثبات حداقل نرخ توافق بازخرید در سطح 23 درصد نیز برای بیست و هفتمین هفته متوالی ادامه یافت.

به علاوه حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز در این هفته تغییری نکرد و رقم 23 درصدی را ثبت کرد.

بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای اقتصادی به شمار می‌رود که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن، بخشی از کسری منابع خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین کنند.

بانک‌ها در عملیات بازار باز، اوراق قرضه‌هایی که در اختیار دارند را به بانک مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. البته بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه نرخ بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.