کد مطلب: ۸۹۰۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۲۳.۹ درصدی پرداخت وام تا پایان مهر ماه/ چند درصد از وام‌ها به مردم رسید؟

رشد 23.9 درصدی پرداخت وام تا پایان مهر ماه/ چند درصد از وام‌ها به مردم رسید؟

با پرداخت 412 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های کشور در مهر ماه، مجموع وام‌های پرداخت شده در هفت ماهه امسال به دو هزار و 848 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چندی پیش طبق روند ماهانه خود با پایان مهر ماه نیز آمار و ارقام پرداخت وام بانکی توسط بانک‌های کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت تسهیلات بانکی را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی حاکی از آن هستند که بانک‌های کشور در مهر ماه سال 1402 حدود 412 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند تا مجموع وام‌های پرداختی تا پایان این ماه به دو هزار و 848 هزار میلیارد تومان برسد که این رقم 548 هزار میلیارد تومان بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. به عبارت دیگر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، 23.9 درصد بیشتر از هفت ماهه سال 1401 بوده است.

 وام مهر

افزایش سهم خانوارها از وام‌های بانکی

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که سهم صاحبان کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی معادل 83.2 درصد از کل وام‌های پرداختی تا پایان مهر ماه، یعنی حدود دو هزار و 370 هزار میلیارد تومان بوده و 477 هزار میلیارد تومان معادل 16.8 درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوارها اختصاص پیدا کرده است.

مقایسه این ارقام با آمارهای شهریور ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد که بر خلاف ماه گذشته، این بار سهم کسب‌وکارها از وام بانکی به میزان 0.5 واحد درصد کاهش یافته و خانوارها سهم بیشتری از وام‌ها را دریافت کرده‌اند.

وام‌های بانکی در کجا مصرف شدند؟

طبق آمارهای منتشر شده، 76.9 درصد از تسهیلاتی که بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها پرداخت کرده‌اند، صرف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها شده است. به علاوه 16.7 درصد از این تسهیلات با هدف ایجاد کسب‌وکار جدید و 4.7 درصد نیز برای توسعه کسب‌وکارها به‌کار گرفته شده است.

بررسی سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌های بانکی نشان دهنده آن است که با وجود افزایش سهم بخش خدمات از تسهیلات پرداخت شده به کسب‌وکارها در شهریور ماه، این رقم در مهر ماه به 42.3 درصد کاهش پیدا کرده است.

سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات اما در پایان مهر ماه صعودی شد و این بخش 36 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داد. همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان با جذب به ترتیب 9.9 درصد، 6.3 درصد و 5.5 درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها در رده‌های بعدی این فهرست جای گرفته‌اند.

کاهش سهم بخش خدمات از تسهیلات

نگاهی به هدف وام‌های پرداخت‌شده به خانوارها نیز حاکی از آن است که تسهیلات خرید کالای شخصی همچنان با 39.6 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی را تصاحب کرده است. به علاوه، سهم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به ترتیب معادل 19.9 درصد و 17.6 درصد ثبت شده است. همچنین تسهیلات تعمیر مسکن، فرزندآوری و خرید مسکن نوساز نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

پرداخت 630 همت وام خرد تا پایان مهر ماه

بانک مرکزی در بخش پایانی گزارش خود تصریح کرده است که از کل تسهیلات پرداخت شده تا پایان مهر ماه، حدود 630 هزار میلیارد تومان معادل 22.1 درصد از وام‌ها، در قالب تسهیلات خرد کمتر از 300 میلیارد تومان پرداخت شده است. به علاوه، بانک‌ها حدود بیش از 54 هزار میلیارد تومان وام بانکی نیز به صورت کارت‌های اعتباری به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند که اگر این مبلغ را نیز به آمارها اضافه کنیم، سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی به 18.3 درصد افزایش پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.