کد مطلب: ۸۵۳۰۳۲

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد:

قطعی برق، آژیر خطر را برای فولادسازان به صدا درآورد

قطعی برق، آژیر خطر را برای فولادسازان به صدا درآورد

قیمت‌ جهانی محصولات فولادی از ابتدای سال نزولی شده و همین امر سود فولادسازان را به شدت تهدید کرده است. اما موضوعی که در حال حاضر گریبان تولید فولاد و طبیعتا سودآوری آن‌ را گرفته مسئله محدودیت انرژی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی قیمت‌های جهانی محصولات فولادی نشان می‌دهد، بازار فولاد در نقطه حساس معاملاتی قرار دارد. به طوری که قیمت‌‌‌ها، ارقام پایینی را ثبت کرده و برد با فروشنده‌ای است که بتواند بازار را در دست بگیرد. در این صورت فروشنده‌ای که توانایی عرضه تناژ بالای فولاد را با قیمت پایین‌تری داشته باشد یکه‌تاز میدان خواهد بود. نمودارهای زیر قیمت جهانی سه محصول فولادی را نشان می‌دهد.

ورق سرد cis ورق سرد cis ورق گرم cis ورق گرم cis بیلت بیلت

بازار جهانی فولاد واگذار می‌شود؟

اما برای فولادسازان ایرانی کار سخت‌تر است. چرا که در هفته‌های گذشته قطعی برق صنایع شدت گرفته و همین موضوع موجب برهم خوردن سیاست‌های تولیدی کارخانجات شده است. این موضوع تا حدی جدی بود که حتی برخی فولادسازان کارکنان خود را به مرخصی اجباری فرستادند. باید دید در شرایط کنونی، فولادسازان با مشکل قطعی برق چه می‌کنند؟ آیا در صورت ادامه محدودیت‌ها، فولادسازان ایرانی توانایی رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟ آیا استفاده نکردن از تمام ظرفیت ساخت فولاد، برای فولادی‌ها به صرفه است؟

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در رابطه با محدودیت‌های فعلی برق گفت: در حال حاضر تمام شرایط کلان کشور علیه تولیدکنندگان است. علاوه بر بحث قطعی برق در تابستان، فولادسازان در زمستان نیز مشکل تامین انرژی دارند و با قطعی گاز دست و پنجه نرم می‌کنند. همین موضوع در حجم تولید شرکت‌های فولادی تاثیر بسیاری گذاشته است.

اما در شرایط کنونی چه باید کرد؟ این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر تحمیلی بودن این موضوع بر اقتصاد ایران اظهار کرد: در حال حاضر از دولت انتظار می‌رود با ایجاد بسترهایی، از تولید حمایت کند. اما این اتفاق در سال‌های اخیر نیفتاده است؛ به طوری که علاوه بر افزایش نرخ خوراک و سود بانکی، عوارض صادرات نیز حدود چهار برابر شده است.

راهکار چیست؟

به گفته تاجبر راهکار عبور از شرایط فعلی، تنها تاسیس نیروگاه برق توسط فولادی‌هاست تا شاید مشکل محدودیت برق در تابستان حل شود. اما ریسک قطعی گاز در زمستان همچنان پابرجاست.

بررسی روند تولید فولاد و سایر صنایع نشان می‌دهد که همواره تولید شرکت‌ها در تابستان و زمستان کاهش یافته است. این موضوع برای شرکت‌هایی که باید در بازارهای جهانی رقابت کنند و به گونه‌ای بازار را در دست بگیرند مشکلاتی به همراه داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تایید این موضوع اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌های فولادی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند و تولید واقعی آن‌ها پایین‌تر از ظرفیت اسمی تولید است. این موضوع مستقیما اقتصاد ملی را تهدید می‌کند.

تاجبر افزود: اما مسئله‌ای که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم و دولت نیز دخالتی در آن ندارد، کاهش فشار گاز در زمستان بوده که بدعهدی ترکمنستان در سال گذشته این موضوع را به اوج خود رساند. همین امر سبب شد تا کشور در بالانس گاز با مشکلاتی روبه‌رو شود. در این شرایط دولت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی یک صنعت در بازارهای جهانی یک سری مشوق را برای آن‌ها قرار می‌دهند. اما دولت ایران نه تنها این کار را نمی‌کند بلکه رفتار فعلی دولت کاملا برعکس این است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اما نکته‌ای که می‌توان تا حدودی به آن امیدوار بود راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار میدان گازی در لامرد است. این موضوع قدری می‌تواند مشکل فعلی گاز را حل کند اما ریسک محدودیت گاز برای فولاد، بعید است در حال حاضر از بین برود.

مرخصی اجباری کارکنان تولید فولاد

قطعی برق صنایع در روزهای اخیر تا حدی بود که برخی از کارخانه‌ها کارکنان خود را به مرخصی اجباری فرستادند. تاجبر در این رابطه گفت: هر کارخانه‌ای در اورهال مجبور است کارکنان خود را به مرخصی اجباری بفرستد. اما این موضوع برای پتروشیمی‌ها به اقتضای شرایطی که دارند طبیعی است و باید برخی از خطوط تولید تعطیل شود. اما در فولادسازان این‌طور نیست؛ چرا که فولادی‌ها می‌توانند در تمام روزهای سال بی‌وقفه کار کنند. اما شرایط کنونی قدری تحمیلی است و کارخانجات فولادی تقصیری در آن ندارند.

در سمت دیگر موضوع افزایش قیمت گاز سوخت این صنعت مطرح است. همزمان با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها، گاز سوخت نیز گران شد و رشد حدود دو برابری را تجربه کرد. این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: این موضوع در آینده اعمال می‌شود و تمامی صنایع را در بر خواهد گرفت. اما این گاز مانند گاز خوراک تاثیر زیادی روی بهای تمام‌شده ندارد، بازار سرمایه فعلا واکنش شدیدی به آن نداشته است.

در شرایط فعلی، فولادسازان باید از هر طریق ممکن این بحران را پشت سر بگذارند. چرا که بعید است در آینده نزدیک مشکلات انرژی برطرف شود. در این صورت یا باید آن‌ها به فکر تاسیس نیروگاه برق برای خود باشند یا با شرایط کنونی سازگار شوند. در این میان باید اذعان کرد، در حال حاضر نیز برخی از شرکت‌های فلزی و معدنی اقدام به تاسیس نیروگاه برق کرده‌اند و عجیب آنکه طی یک فرآیند پیچیده، دولت از همین نیروگاه‌‌ها نیز سهم‌خواهی می‌کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحیم

    بهترین فرصت برای گران کردن آهن ،دیگر کسی نمیتونه ساختمان بسازه مردم دیگر نایه نفس کشیدن هم ندارن

  • ناشناس

    یک ماه است ایران خودرو و سایپا دو گروه صنعتی خودرو ساز بعلت قعطی برق شیفت صبح و بعدازظهر تعطیل میباشد شما دنبال چه هستید؟
    تعطیلی کشور بزودی…….