کد مطلب: ۸۷۳۱۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به نتایج آزمون استخدامی آموزگاری/ داوطلبان شانس خود را در تکمیل ظرفیت امتحان کنند

واکنش‌ها به نتایج آزمون استخدامی آموزگاری/ داوطلبان شانس خود را در تکمیل ظرفیت امتحان کنند

پس از اعتراضات داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری به نتایج این آزمون، محمد وحیدی نماینده مجلس گفت که این وزارتخانه و سازمان امور استخدامی باید خطای انسانی صورت گرفته را جبران کنند. حالا علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفته داوطلبانی که حداقل نمره را کسب کرده‌اند در تکمیل ظرفیت ثبت‌نام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حواشی بسیار درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش و نارضایتی داوطلبان از نتایج آزمون، حالا معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفته که داوطلبان در تکمیل ظرفیت آزمون، ثبت‌نام کنند.

آنطور که پیش از این حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مجلس گفت آموزش و پرورش با کمبود 300 هزار معلم مواجه است. در همین حال معاون وزیر آموزش و پرورش گفته که بخشی از این کمبودها با آزمون استخدامی رفع می‌شود. در حالی‌که این آزمون حتی گوشه کوچکی از کمبود معلم در کشور را هم جبران نمی‌کند.

از سوی دیگر برخی از داوطلبان با اعتراض به نتایج این آزمون، این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا با وجود کمبود شدید معلم، ظرفیت جذب آزمون بیشتر نشده است؟ البته که می‌توان یکی از دلایل آن را کمبود بودجه دانست. چراکه همین حالا هم پس از سال‌ها حواشی رتبه‌بندی معلمان، وضعیت برخی از آنها به دلیل همین کسری بودجه در بند اما و اگر است.

پنجشنبه 30 شهریورماه، اسامی نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد. آزمونی که ظرفیت پذیرش آن حدود 28 هزار نفر اعلام شد. اما پس از اعلام نتایج، بسیاری از داوطلبان به نتایج آن اعتراض کردند. کسانی که می‌گویند باوجود کسب نمره لازم در آزمون، در لیست قبولی پذیرفته‌شدگان نامی از آنها نبود.

خطای انسانی در نتایج آزمون استخدامی آموزگاری

با ادامه اعتراضات داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش، محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز از خطای انسانی در محاسبه نتایج این آزمون خبر داد. (ایسنا)

وحیدی گفته بود که اعتراضات داوطلبان به دو موضوع است؛ یکی محاسبه نمره حداقلی و دیگر اینکه 60 درصد ارزیابی نتایج این آزمون به کانون‌های ارزیابی که مجموعه‌های انسانی هستند، سپرده شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش و پرورش باید خطای انسانی که رخ داده و دلخوری بسیاری که ایجاد شده را جبران کنند.

تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش

پس از چند روز علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفته که آموزش و پرورش 10 هزار و 780 نفر در مرحله تکمیل ظرفیت، آموزگار می‌پذیرد. به گفته او دفترچه تکمیل ظرفیت استخدام آموزگاری در هفته دوم مهر 1401 منتشر می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت افرادی که در مرحله آزمون پذیرفته شده‌اند، اما در مصاحبه تخصصی امتیاز لازم را نیاورده‌اند، می‌توانند شهر دیگری را در استان خود انتخاب کنند.

نکته دیگر در جریان این آزمون استخدامی ظرفیت پذیرش است. در همین مورد سجاد صدیقی، مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت که در آزمون استخدامی آموزگاری قرار بود 28 هزار نفر جذب شوند، اما بیش از 11 هزار و 300 ظرفیت خالی مانده است. (ایرنا)

داوطلبان برای ثبت نام تکمیل ظرفیت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سه روز فرصت دارند. گفته شده که نتایج مرحله تکمیل ظرفیت نیز کمتر از یک هفته پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان اعلام می‌شود.

هیچکس پاسخگو نیست

تجارت‌نیوز در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد به نارضایتی داوطلبان از نتایج این آزمون پرداخت. بنا بر این گزارش، برخی از داوطلبان می‌گویند حداقل نمره لازم برای آزمون استخدامی و حتی بالاتر از آن را کسب کرده‌اند، اما در باز هم قبول نشده‌اند.

برخی دیگر از داوطلبان هم می‌گویند که برخوردهای سلیقه‌ای در کانون‌های ارزیابی صورت گرفته و افرادی که در این کانون‌ها بودند، شانس قبولی را از آنها گرفته‌اند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد می‌خوانید.

«من ۶۵۷ شدم و همون روز همه گفتند صد درصد قبولی، اما نمیدونم چی شد و چیکار کردند.»

«با ده سال سابقه تدریس در غیرانتفاعی با این امتیاز مردودم کردن، واقعا این بی‌انصافی و بی‌عدالتی نیست؟»

«در کانون ارزیابی که ما بودیم، هیچ‌کدوم از داوطلبان قبول نشدند، چه با نمره کتبی بالا چه با نمره کتبی پایین!»

«همه‌مون همین وضعیت هستیم. با ۲۰۰ نمره بالاتر از ۴۷۰ مردود شدیم و هیچکس پاسخگو نیست. کسی قبول شده که حتی ۴۷۰ کسب نکرده.»

«متاسفانه با ارزیابی سلیقه‌ای حق بسیاری از داوطلبان ضایع شد. باید به جای برگزاری آزمون مجدد از همین داوطلبان کارنامه سبز استفاده کنند که ۶ ماه از زندگی خود را صرف این امتحان کردن.»

«منم با سابقه تدریس هفت سال و نمره نهایی بالا که 593 بودم رد شدم. با وجود مشکلات بسیار زیاد و متاهل و دارای دو فرزند و شاغل بودن، توانستم این نمره عالی را با تلاش بسیار به‌دست آورم، اما متأسفانه رد شدم و از این اتفاق شوک زده هستم.»

در ادامه هم یکی از مخاطبان نیز نوشته است که کسب نمره حداقلی شرط کافی برای قبولی نیست: «اون حد نصاب ۴۷۰ معنیش این نیست که شما ۴۷۱ بگیری قبولی. اون شرط لازمه اما کافی نیست. فرضا ده نفر تو یه شهر بالاتر از ۴۷۰ شدن ولی ظرفیت پذیرش برای اون شهر ۶ نفره. بنابراین ۴ نفر که نمره پایین‌تر کسب کردن حتی با اینکه حد نصاب رو کسب کردن مردود شدن.»

کمبود معلم و به کارگیری بازنشستگان

نکته دیگری که برخی از مخاطبان به آن اشاره دارند، کمبود معلم در مدارس است. سال گذشته حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مجلس گفت: «آموزش و پرورش 300 هزار کمبود معلم دارد.» راهکار آموزش و پرورش برای رفع کمبود معلم در سال تحصیلی جدی به کارگرفتن بازنشستگان و اضافه کار کردن معلمان است.

محمدمهدی کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش تیرماه سال جاری با اشاره به اینکه کمبود معلم برای مهر 1402 با اضافه تدریس معلمان و استفاده از معلمان بازنشسته جبران می‌شود، گفت: سال گذشته با وجود تمام این مشکلات تعداد کلاس‌های درس 50 نفری را کاهش دادیم و آنها را به 40 نفر رساندیم. برای امسال هم به دنبال کسب مجوز تدریس تمام وقت نیروهای بازنشسته در دوره ابتدایی هستیم که این مجوز برای سال گذشته هم صادر شد. (تسنیم)

برخی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد می‌خوانید.

«منم جز افرادی‌ام که با امتیاز ۵۸۰ مردود نهایی شدم. با این همه کمبود معلم نمیدونیم چرا جذب نشدیم. برا مدرسه پسر من یه هفته است یه معلم نبوده سر کلاس بیاد.»

«چرا با این کمبود شدید نیرو و این همه نیرویی که از حدنصاب بیشتر شدن و می‌توانند آموزش و پرورش را از چالش نجات دهند،کاری نمی‌کنید؟»

موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز با اشاره به کمبود معلم در مدارس گفت که برای رفع کمبود احتمالی در این مورد از ظرفیت بازنشستگان تا سقف 24 ساعت اضافه می‌شود. شاغلان هم هم در صورت تمایل می‌توانند ساعت بیشتری کار کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.