فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۱۲۴

ثبت ۹۲ ابتلا به تب دنگ در کشور

ثبت ۹۲ ابتلا به تب دنگ در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به پشه آئدس و بیماری تب دنگ بویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس، از شناسایی ۹۲ مورد این بیماری در کشور خبر داد و ضمن توصیه به مردم، درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از وفور پشه آئدس توضیح داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین فرشیدی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با حضور در جمع خبرنگاران، درباره بیماری تب دنگ گفت: بیماری تب دنگ در جنوب‌شرق آسیا و آمریکای جنوبی بیشتر شناخته شده است. پیش از برگزاری المپیک ریو ۲۰۱۶، تب زیکا در آمریکای جنوبی شایع شد و علت این بیماری نیز پشه «آئدس» بود.

وی با بیان اینکه شیوع تب «دنگی» می‌تواند با آثار اقتصادی همراه باشد، افزود: پشه آئدس، عامل ابتلا به تب دنگی است. اگر خواهان جلوگیری از بیماری تب دنگی هستیم باید به دو نکته توجه کنیم؛ نخست اینکه پشه آئدس در کشور حضور نداشته باشد و اقدام دوم نیز شناسایی سریع بیماران است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه مراقبت از پشه آئدس گفت: سال ۹۵، برنامه مراقبت از پشه آئدس در کشور آغاز شد. از آغاز برنامه مراقبت از پشه آئدس تا ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۲۲ مورد ابتلا به تب دنگ گزارش شده است.

فرشیدی درباره ابتلا به این بیماری در سال جاری گفت: از ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری تا ۲۶ خرداد ماه، ۹۲ مورد ابتلا به بیماری تب دنگ گزارش شده است. پشه «آئدس ایجیبتی» در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان کشف شده است. عمده موارد استان سیستان و بلوچستان مربوط به شهر چابهار است. همچنین پشه «آئدس آروپکتوس» در استان‌های شمالی کشور کشف شده است. منشاء ورود و بیماری‌هایی که توسط این دو پشه ایجاد می‌شود نسبت به یکدیگر متفاوت است. این بیماری در کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه درباره این بیماری باید به چند نکته توجه کرد، افزود: پشه آئدس مانند مالاریا نیست. کنترل پشه آئدس و تب دنگی ساده نیست و نیاز به همت همه‌جانبه دارد. مردم باید در زمینه کنترل پشه آئدس ورود کنند؛ چرا که بهسازی محیط در زمینه کنترل این بیماری مهم‌ترین عامل به حساب می‌آید. بهسازی محیط از وفور پشه آئدس جلوگیری می‌کند.

فرشیدی ادامه داد: وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از وفور پشه آئدس در زمینه سم‌پاشی محیط گام برداشته است. همچنین با سازمان انرژی اتمی مذاکراتی انجام داده‌ایم که پشه‌های آئدس را نابارور کنیم. نظام مراقبت باید به سمت تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری برای افرادی که دارای علائم هستند گام بردارد که بیماران را شناسایی کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:  این احتمال وجود دارد که برخی بیماران دارای علائم نباشند. من بر این باور هستم بخشی از افرادی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند احتمال دارد به بیماری تب دنگ مبتلا شوند در حالی که هیچ علائمی ندارند. بازهم تاکید می‌کنم تب دنگ با بیماری مالاریا بسیار تفاوت دارد.

فرشیدی با بیان اینکه کنترل بیماری دنگ به همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها نیاز دارد، افزود: طی دو روز گذشته، سند «ملی مبارزه با پشه آئدس» صادر شد. این سند می‌تواند به مبارزه با این پشه بسیار کمک کند و وظایف تمام دستگاه‌ها در این سند مشخص شده است. اگر وظایف به خوبی عمل شود، می‌توان از این دوران با موفقیت گذر کرد.

وی درباره زمان گزش پشه آئدس گفت: زمان فعالیت پشه آئدس در زمان روشنایی روز است و شروع علائم حدود ۲ هفته پس از زمان گزش شروع می‌شود.

فرشیدی با اعلام این که استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه آئدس هستند، گفت: هر نوع گزشی که در این استان ها توسط پشه اتفاق بیفتد می تواند گزش آئدس باشد.

وی درباره علائم تب دنگ گفت: سردرد، تب، استخوان درد جزو موارد شایع نشانه‌های ابتلا به این بیماری است. هنگامی که بیماری به شدت پیشرفت کند و کنترل نشود در  لب و دهن ظاهر می‌شود و گاهی منجر به خون‌ریزی لثه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۲ مورد ابتلا طی یک ماه گذشته به ثبت رسیده، افزود: ۹۰ مورد ابتلای وارداتی و دو مورد ابتلای محلی است. ۲ مورد ابتلای محلی بسیار مهم است؛ چرا که نشان‌دهنده وجود پشه و افراد آلوده است. متاسفانه افراد آلوده بسیاری طی یک ماه گذشته به کشور وارد شده‌اند. این احتمال وجود دارد که افراد بیماری وجود داشته باشند که شناسایی نشده باشند. بنابراین از  افرادی که در استان‌های آلوده زندگی می‌کنند درخواست دارم که در صورت علائمی مانند تب یا بدن‌درد به مراکز درمانی مراجعه کنند. مراکز درمانی استان‌های آلوده دارای کیت تشخیص تب دنگ هستند.

فرشیدی در پاسخ به پرسشی درباره میزان مرگ و میر این بیماری گفت: مرگ و میر ناشی از ابتلا بله تب دنگ کم است و مرگ آن از کووید کمتر است. این بیماری می‌تواند بیمار را برای چند ماه خانه‌نشین کند. سه مورد مرگ ناشی از تب دنگ در کشور به ثبت رسیده است.

وی درباره ورود کیت‌های تشخیص این بیماری نیز گفت: با همکاری گمرک دستور ترخیص کیت‌های وارداتی تشخیص تب دنگ صادر شده است و طی چند روز آینده در مراکز درمانی توزیع می‌شود. من از شکرت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم در زمینه ساخت کیت‌های تشخیصی و واکسن این بیماری فعالیت کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای ساخت واکسن ۴ سوش ویروس تب دنگی اقداماتی انجام شده است و در حال حاضر این واکسن به صورت آزمایشی در بازار وجود دارد اما از  شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم به موضوع ساخت واکسن ورود کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تکرار بیماری گفت: اگر یک فرد بیش از یکبار به تب دنگ مبتلا شود، شدت بیماری افزایش می‌یابد

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.