فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۲۴۳۱

گریل و گاتر استخر، لوله upvc و پودر کلر از مهم ترین تجهیزات استخر

گریل و گاتر استخر، لوله upvc و پودر کلر از مهم ترین تجهیزات استخر

یکی از موارد مهم در ضدعفونی آب استخر برای حفظ سلامت شناگران استفاده از قرص کلر و پودر کلر است. با استفاده از پودر کلر و قرص کلر می‌توان آب استخر را تمیز کرد و باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که موجب بیماری می‌شوند را از بین برد.

از تجهیزات ضروری و مورد نیاز برای راه اندازی استخر می‌توان به لوله UPVC، گریل و گاتر استخر و سایر تجهیزات مورد نیاز در ساخت استخر و جکوزی اشاره نمود. یکی از موارد مهم در ضدعفونی آب استخر برای حفظ سلامت شناگران استفاده از قرص کلر و پودر کلر است. با استفاده از پودر کلر و قرص کلر می‌توان آب استخر را تمیز کرد و باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که موجب بیماری می‌شوند را از بین برد. تفاوت اصلی قرص و پودر کلر در میزان حل شدن آن‌ها در آب استخر است. قرص کلر نسبت به گرانول‌های کلر کندتر در آب حل می‌شوند. لوله یو پی وی سی مورد استفاده در استخر در برابر انواع مواد شیمیایی، کلر و ... مقاوم هستند و دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند.

لوله‌ UPVC ساخته شده از پلی وینیل کلرید از مرغوب‌ترین لوله‌های پلیمری است. بدلیل عدم استفاده از سرب و مواد شیمیایی مضر در این لوله‌ها، با محیط زیست سازگار بوده و در انتقال آب آشامیدنی نیز بکار می‌روند. نصب آسان، کیفیت و دوام بالا و کاهش چشمگیر هزینه‌ها از مزایای دیگر لوله یو پی وی سی به شمار می‌روند. گریل و گاتر استخری نیز که به‌منظور جمع‌آوری آب‌های دور استخر و هدایت آب‌های سطحی به سمت خروجی مورد نظر استفاده می‌شوند باید در برابر کلر و خورندگی مقاوم باشند. در ادامه بیشتر به خصوصیات این تجهیزات استخر و جکوزی اشاره خواهیم کرد.

لوله یو پی وی سی (UPVC) چیست؟

لوله یو پی وی سی فشار قوی استخری یکی از انواع لوله‌های بکار رفته در ساخت استخرها می‌باشد. این لوله‌ها در برابر دما تا 60 درجه سانتی گراد مقاوم هستند. همچنین لوله یو پی وی سی (UPVC) مقاومت بالایی در برابر فشار 16 بار از خود نشان می‌دهند. از این رو لوله UPVC استخری بهترین گزینه برای استخر و تصفیه آب صنعتی به‌منظور انتقال آب هستند. لوله یو پی وی سی UPVC استخر کلیه فاکتورهای لازم بهداشتی و سایزبندی‌های مناسب را داراست. از آنجایی که درساخت لوله UPVC استخری هیچگونه ماده فلزی و سربی استفاده نشده است، هیچ اثری بر روی مایعات نخواهد گذاشت. از این رو لوله یو پی وی سی بهترین انتخاب برای لوله کشی استخرها درنظر گرفته می‎‌شود.

لوله UPVC استخر به دلیل تحمل فشار و دمای بالا، مقاومت شیمیایی عالی، اجرای ساده و قیمت بصرفه برای کلیه تجهیزات استخر در سیستم تصفیه آب استخر، گرمایش استخر، گندزدایی استخر و ... استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای لوله یو پی وی سی می‌توان به استفاده در موتورخانه‌های گلخانه‌ها، لوله کشی چیلرها و برج‌های خنک کننده، انتقال مواد اسیدی و شیمیایی، لوله کشی با دمای کمتر از 50 درجه، لوله کشی آکواریوم و استخرهای ماهی، تصفیه خانه‌ها و آب و فاضلاب و ... اشاره نمود.

مزایای لوله یو پی وی سی فشار قوی در استخرها

در زیر به برخی از مزایای استفاده از لوله یو پی وی سی (UPVC) در استخرهای اشاره کرده‌ایم:

  • عدم رسوب گیری لوله UPVC
  • مقاومت بالا در برابر آتش و شعله
  • مقاومت لوله UPVC  در برابر کلر و مواد شیمیایی
  • استحکام بالای لوله یو پی وی سی استخری
  • کاهش هزینه و طول عمر زیاد لوله یو پی وی سی فشار قوی
  • پایین بودن ضریب انبساط طولی (تغییر طول لوله در گرما و سرما کم است)
  • صیقلی بودن داخل لوله که باعث کاهش افت فشار می شود

17

کاربرد گریل و گاتر استخر چیست؟

گریل و گاتر استخر یکی از تجهیزات کاربردی و مهم هستند که برای دور استخر و جکوزی بکار می‌روند.

گریل استخر چیست؟ گریل استخری نوعی درپوش روی آبراه یا جوب دور استخر است که به ‌منظور جمع‌آوری آب‌ اضافی دور استخر است. گاتر استخر یا کانال گریل استخر پیش ساخته نیز به‌منظور هدایت آب‌های سطحی به صورت خطی به سمت خروجی نصب می‌شود. گاتر استخر تنها در استخرهایی با پلن مستطیل و در خطوط مستقیم کاربرد دارند و برای استخرهایی با پلن خطوط منحنی بکار نمی‌روند. در این موارد می‌توان از گریل‌هایی با امکان انحنا که معمولا گریل های تک پین هستند، استفاده نمود. گریل استخر از جنس‌های PP، پلی آمید و ABS به صورت پازلی و تکه‌ای ساخته شده‌اند. نمونه گریل استخر پازلی توسط یک یا چند پین بهم متصل می‌شوند.

براساس نیاز کاربران از انواع گریل استخری با ابعاد، کاربرد و جنس‌های متفاوت (کلاس های وزنی و مقاومتی مختلف) استفاده می‌شود. ابعاد گاتر دور استخر از نوع قالبی در قطعات 50 سانتی متری هستند. برای نحوه اجرای گریل استخر ابتدا باید محل مورد نظر را مشخص نموده و سپس از روش‌های سنتی و یا مدرن برای نصب آن استفاده کرد. در روش سنتی نحوه اجرای گریل استخر باید کف و دیواره‌های آبراهه یا جوب را کاشی کرد و گودالی(مانند نبشی) برای قرارگیری گریل استخر کند. در روش مدرن نیز باتوجه به عرض و ابعاد گاتر استخر حفاری صورت می‌گیرد.

چرا از قرص کلر استخر استفاده کنیم؟

باتوجه به تاثیر کلر در ضدعفونی و گندزدایی آب استخر، استفاده از قرص کلر بسیار مهم است. قیمت قرص کلر به نسبت کاربرد آن مناسب است. قرص کلر چیست؟ این قرص موجب تضمین تداوم حضور کلر در آب خواهد شد. کلر آزاد در آب استخر سبب از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود و سلامتی شناگران را تضمین می‌کند. درواقع بهترین قرص کلر استخر، نقش مهمی در شفافیت آب استخر و تصفیه آب دارد. از این رو از قرص کلر برای آب آشامیدنی نیز استفاده می‌شود. قرص کلر استخر به سبب حل شدن تدریجی در آب درمدت زمان طولانی مقادیر کمتری کلر در آب آزاد می‌کند. کافیست تعداد مورد نیازی از قرص کلر کوچک را براساس سایز استخر، به کلرزن شناور اضافه نمایید.

صاحبان استخر با استفاده از دستگاه‌های پخش کننده استخر، قرص کلر را به تدریج با سرعت کنترل شده به آب استخر اضافه می‌کنند. قرص کلر از کجا تهیه کنیم؟ این افراد می‌توانند از فروشگاه‌های تجهیزات استخر و جکوزی، با بهترین قیمت قرص کلر این محصول را خریداری نمایند. قرص کلر یکی از بهترین روش‌های ضدعفونی نمودن آب استخر است.

177

نحوه استفاده از پودر کلر در استخر

برخلاف قرص کلر، پودر کلر با سرعت بیشتر روی سطح استخر پخش می‌گردد. از طرفی پودر کلر به دلیل غلظت و دوام کمتر، راحت‌تر در آب حل می‌شود. در نحوه استفاده از پودر کلر برای ضدعفونی نیازی به استفاده از دستگاه ندارید. پودر کلر در مقایسه با قرص کلر سریع تر در آب حل میشود و سریعتر عوامل بیماری‌زا و باکتری‌ها را از آب حذف می‌کند. البته پودر کلر در اغلب مواقع برای شوک درمانی به استخرها اضافه می‌شود. برخی صاحبان استخر پودر کلر را به صورت یک جا در آب استخر می‌ریزند. برخی دیگر نیز ترجیحشان بر حل نموده گرانول‌های کلر در آب و اضافه نمودن آن است. درواقع پودر کلر علی رقم مزایای فراوان، نیاز به تلاش بیشتری در نحوه استفاده دارد. مقدار پودر کلر برای استخر براساس حجم استخر محاسبه می‌شود. پودر کلر از کجا بخریم؟ این ماده را می‌توان با بهترین قیمت پودر کلر از فروشگاه‌های معتبر تجهیزات استخر و جکوزی خریداری نمود.

قرص کلر بهتر است یا پودر کلر؟

یکی از تفاوت‌های قرص و پودر کلر در زمان حل شدن آن در آب است. قرص کلر نسبت به پودر آن به کندی در آب حل می‌شود و برای استفاده از آن نیاز به دستگاه‌های پخش کننده خواهید داشت. البته به دلیل آهستگی در پخش کلر در آب، کلر آزاد مدت زمان بیشتری در آب خواهد ماند. به دلیل وجود درصد بیشتری کلر در قرص‌ها و دردسر کمتر در نحوه استفاده، این نمونه بیشتر توسط صاحبان استخر استفاده می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.