فونیکس - هدر اخبار
بوتاکس معده چیست و چگونه به درمان چاقی کمک می‌‍کند؟ الهه فلاحی
کد مطلب: ۹۲۸۸۱۳

بوتاکس معده چیست و چگونه به درمان چاقی کمک می‌‍کند؟

بوتاکس معده چیست و چگونه به درمان چاقی کمک می‌‍کند؟

چاقی یکی از مشکلات مهم سلامتی عمومی در جهان با شیوع 20 درصدی است و با بیماری‌های متعددی همچون بیماری‌های قلبی-عروقی، مشکلات مفصلی و دیابت نوع 2 همراه است. روش‌های متعددی برای علاج این مشکل سلامتی در جهان پیشنهاد و آزموده شده که از جمله آن، تزریق بوتاکس به معده است.

به گزارش تجارت نیوز،

تزریق بوتاکس به داخل معده به روش اندوسکوپی، یکی از روش‌های نوین و غیرتهاجمی برای درمان چاقی است. این روش به منظور کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن در بیماران مبتلا به چاقی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

بوتاکس معده برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

اندیکاسیون یا تزریق بوتاکس به داخل معده به طور عمده برای بیماران مبتلا به چاقی متوسط تا شدید که به رژیم‌های غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند و نمی‌توانند از روش‌های جراحی بهره‌مند شوند، توصیه می‌شود.

این روش برای افراد با BMI بالای 30 مناسب‌تر ازBMI  بالای 40 است؛ باید توجه داشت که طبق تحقیقات جدید، افراد بالای 40 سال مشکل خوانش توده بدنی دارند.

بوتاکس چگونه به معده تزریق می‌شود؟

تزریق بوتاکس معده طبق روش اندوسکوپی انجام می‌شود. در این روش، بوتاکس به دیواره معده تزریق می‌شود که باعث فلج موقتی عضلات معده و کاهش تخلیه معده می‌شود.

معمولا تزریق در چند نقطه مختلف از معده (انتروم، انگولاریس، بادی) انجام می‌شود تا تاثیر بهتری داشته باشد. مقدار دقیق تزریق بسته به شرایط فردی بیمار و تشخیص پزشک متغیر است.

عوارض و میزان تزریق بوتاکس معده چقدر است؟

تزریق بوتاکس معده برخی عوارض جانبی نظیر درد معده، تهوع و استفراغ را به دنبال دارد. با این حال بر اساس تحقیقات روشن شده است که میزان تاثیر این روش بالاست. تحقیقات نشان می‌دهند که بیماران می‌توانند طی چند ماه 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند.

این روش، با اینکه یک روش کم‌تهاجمی برای کاهش وزن است اما نیاز به ارزیابی دقیق و مهارت انجام‌دهنده آن دارد و حتما باید زیر نظر پزشک گوارش انجام شود.

نظر دکتر کامران باقری لنکرانی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز که در کنگره گوارش و کبد درباره آن بحث کرد، این است که روش جدید تزریق بوتاکس معده در مجموع پرمخاطره، موقت و کم‌اثر است.

تزریق بوتاکس از طریق اندوسکوپی به 10 تا 14 نقطه از معده تزریق می‌شود که حداکثر 10 درصد از وزن را طی سه ماه کاهش می‌دهد. سپس وزن آن به میزان قبلی برمی‌گردد. طبق تحقیقات اخیر در اروپا بیش از 60 نفر از افرادی که برای درمان چاقی به این روش تن داده‌اند دچار مسمومیت بوتولیسم شده‌اند.

بوتاکس همان سم کلستریدیوم بوتولیوم است که ورود مقادیر زیاد آن به بدن می‌تواند عوارضی همچون نارسایی تنفسی و فلج برخی اعصاب را پدید آورد.

الهه فلاحی، دکتری ژنتیک پزشکی و دستیار فوق تخصص سرطان خون و سرطان بالغین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار