کد مطلب: ۸۵۴۲۸۳

سفر امیرعبداللهیان به عربستان/ بن فرحان:‌ منتظریم رییس جمهوری ایران زودتر به عربستان سفر کند

سفر امیرعبداللهیان به عربستان/ بن فرحان:‌ منتظریم رییس جمهوری ایران زودتر به عربستان سفر کند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، پیش از ظهر پنجشنبه (۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ) با استقبال مقامات عربستان وارد فرودگاه ریاض شد.سفر امیر عبداللهیان به عربستان به دعوت رسمی «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود و به منظور دیدار با برخی از مقامات عالی‌رتبه این کشور انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در خلال سفر امیرعبداللهیان به عربستان نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان برگزار شد.

فیصل بن‌فرحان وزیر امور خارجه عربستان گفت: دیدار امروز ما در راستای روابط دوجانبه و گسترش روابط دو کشور و افزایش امنیت در منطقه بود. بر اساس توافق صورت گرفته در پکن، سفارت‌خانه‌های دوکشور بازگشایی شده است و سفرای دو کشور مشخص شده‌اند. ما منتظر سفر آقای رییسی به عربستان بر اساس دعوت صورت گرفته از ایشان توسط پادشاه سعودی هستیم.

وی افزود: به همتای ایرانی‌ام اطمینان خاطر دادم چشم به راه مرحله‌ای جدید در روابط بین دو کشور هستیم. انتظار ما برای گشایش روابط جدید بر اساس برادری اسلامی و تلاش مشترک بر اساس منافع مشترک است.

بن‌فرحان با شاره به دعوت ملک سلمان از رییس جمهور ایران گفت: ما انتظار داریم آیت‌الله رئیسی به زودی به عربستان سفر کنند، ملک سلمان در این خصوص دعوتنامه رسمی نوشته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم گفت: خرسندم که امروز گفتگوهای نتیجه بخش و مهمی را در ریاض داشتیم. ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان اسلام هستند. خوشبختانه اکنون روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.روابط میان دو کشور در مسیر درست پیش می‌رود. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی به تلاش برای برای ایجاد دشمنی و تفرقه در جهان اسلام ادامه خواهد داد.

وی افزود: معتقدیم که می توانیم موضوعات فوری مانند همکاری زیست محیطی را به صورت دوجانبه و چندجانبه سامان دهیم. همچنین در خصوص همکاری های دو و چندجانبه بخش های خصوصی دو کشور و همکاری های تجاری گفتگو کردیم.

امیر عبداللهیان گفت؛ ما بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تاکید داریم. خرسند هستیم که در راستای تأکید سیاست خارجی رییس جمهور بر این موضوع که ما دست خود را برای همکاری به همسایگان دراز میکنیم، روابط خود را گسترش دهیم. در این چارچوب علاوه بر احیای روابط با کشور عربستان، با کشورهای دیگر شامل عراق، کویت قطر و امارات روابط نیرومندی را پایه‌گذاری کردیم.

او اضافه کرد: ایران می‌تواند با عربستان سعودی برای حل و فصل مسائل مهم منطقه‌ای همکاری کند. ایران با عربستان برای مشخص کردن کمیته‌های فنی و تخصصی میان دو کشور به توافق دست پیدا کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران گفت: در جریان سفر آقای بن فرحان به تهران، ایشان حامل دعوت رسمی ملک سلمان از رییس جمهور کشور ایران برای سفر به ریاض بودند. اقای رییسی ضمن پذیرش دعوت در زمان مناسب این سفر را انجام خواهند داد. گفتگوهای امروز ما مقدمه‌ای برای فراهم کردن دیدار مقامات عالی دو کشور خواهد بود.

فیصل بن‌فرحان وزیر امور خارجه عربستان دو ماه پیش به ایران سفر کرده بود و در این سفر از وزیر خارجه ایران برای سفری رسمی به عربستان دعوت کرد.

سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران بعد از ۸ سال از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه به‌طور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده‌ است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.