کد مطلب: ۸۵۹۳۱۶

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری، در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی مربوط به دولت روحانی است/ دولت رئیسی جز «گذشته» حرفی برای گفتن ندارد

پروژه فاز 11 پارس جنوبی مربوط به دولت روحانی است/ دولت رئیسی جز «گذشته» حرفی برای گفتن ندارد

عملیات تولید گاز از فاز 11 میدان پارس جنوبی روز گذشته با حضور رئیس دولت سیزدهم آغاز شد. در حالی مسئولان دولت کنونی سعی دارند تمام و کمال این پروژه را به نام خود ثبت کنند که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «فازی که روز گذشته در پارس جنوبی افتتاح شد مرتبط به دولت دوازدهم است».

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته خبری تحت عنوان «افتتاح عملیات تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی» روی خروجی رسانه‌های نزدیک به دولت قرار گرفت. موضوعی که مدت‌هاست دولت سیزدهم روی آن مانور می‌دهد و حالا آن را دستاوردی بزرگ و منحصر به فرد برای خود می‌داند. این درحالی است که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری، معتقد است: «50 درصد از پروژه‌های توسعه پارس جنوبی در دوره دولت روحانی انجام شده بود. افتتاحی که روز گذشته انجام گرفت تنها یک فاز از آن پروژه بود.».

مشروح گفتگوی تجارت‌نیوز را با او در ادامه می‌خوانید.

چندی پیش متنی تحت عنوان توسعه پارس جنوبی توسط دولت روحانی و منتسب به دفتر رئیس جمهوری پیشین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما رسانه‌های منتسب به دولت آن را خلاف واقع شمردند، ارزیابی شما از این واکنش چیست؟

مجموعه‌ای از ضعف‌ها و انتقادات در جامعه وجود دارد که طبیعتاً در دولت‌های پیشین هم تا حدودی مشاهده می‌شد. در برخی موارد طبیعی و حتی بحق است که ضعف‌ها را به گردن دولت قبل بیندازند، اما تا حدی که دولت ابراهیم رئیسی پیش می‌رود، این اقدام و مقصر جلوه‌دادن دولت‌های قبلی طبیعی نیست.

کل دوره یک دولت، چهار سال است؛ امروز بالغ بر نیمی از دوره دولت سیزدهم و ریاست رئیسی بر قوه مجریه می‌گذرد، بنابراین بهانه‌های او و رفتارهایش نسبت به دولت قبل منطقی نیست.

البته در مواردی مانند تورم، گرانی، نابسامانی ارزی، تحریم و … هم دولت رئیسی سعی دارد تمام قصور را متوجه دولت روحانی بداند. آیا مشکلاتی که اکنون دولت رئیسی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از دولتی به ارث مانده که شخص شما هم هشت سال در آن سمت اجرایی داشتید؟

مسئولان دولت کنونی در مورد تورم ادعا دارند که کشور را با تورم 60 درصد تحویل گرفته‌اند. این ادعا کاملا نادرست است. مردم و حتی خود دولتمردان با مراجعه به آمار می‌توانند به‌راحتی متوجه نادرستی این ادعا بشوند و ارقام صحیح تورم را ببیننند. علاوه بر این، آمار بانک مرکزی هم موجود است و همه می‌توانند به آمارهای منتشرشده این دو مرکز مراجعه کنند.

در موضوع پارس جنوبی هم که تا این حد برای آن تبلیغ می‌شود، فازهایی که در هشت سال اخیر افتتاح شده کاملا مشخص است. بیشتر اقدامات اجرایی آن در دولت روحانی صورت گرفته و بیش از 50 درصد فاز 11 پارس جنوبی در آن زمان تکمیل شده بود. این در حالی است که روز گذشته فقط بخشی از فاز 11 پارس جنوبی افتتاح شد.

بر فرض مقصر بودن دولت‌های قبلی در بروز تنگناهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و …، آیا قرار است دولت رئیسی تا پایان فعالیت خود مشغول مقصریابی و مقصرسازی باشد؟ آیا با ادامه این روند دولتی وقتی برای اجرای امور مربوطه خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به دنبال این است که با تبلیغات گسترده برای خود دستاوردسازی کند و تصورش این است که با این حجم از تبلیغات، مشکل حل می‌شود.

این در حالی است که نه‌تنها مسئولان دولت قبل، بلکه بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که چنین روش‌هایی دیگر پاسخ‌گو نیست. چراکه اکنون مردم متوجه شرایط هستند و با نگاه به سفره‌هایشان عملکرد دولت را لمس می‌کنند. حال دولت رئیسی چطور می‌خواهد با تبلیغات و گفتاردرمانی، گرانی و تورم را از مردم کتمان کند؟

اینکه هر روز در رسانه‌های دولتی از رئیس دولت تا مقاماتی در سطوح پایین‌تر، صفر تا 100 مشکلات را به دوش دولت قبلی می‌اندازند، نشان از بی‌برنامگی محض آنها دارد.

کافی است نگاهی به اظهارات مسئولان این دولت در دو سال گذشته داشته باشیم. در مجموع اگر از اظهارات رئیسی، «اشتباهات دولت گذشته» را فاکتور بگیریم، احتمالاً دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

این اتهام‌زنی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که اخیراً برخی از مسئولان و مدیران دولت گذشته، آمارسازی‌های دولت کنونی را اصلاح کردند و با استفاده از مستندات رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اطلاعات درست را در اختیارشان قرار دادند. اما مسئولان دولت سیزدهم نه‌تنها پاسخی به اسناد و مستندات منتشرشده نمی‌دهند، بلکه دست از تکرار اظهارات نادرست گذشته خود هم برنمی‌دارند.

به عنوان مثال آقای محمدباقر نوبخت، از مدیران ارشد دولت دوازدهم، بارها اعلام آمادگی کرده که حاضر است با نماینده‌ای از دولت مناظره کند تا مردم حقایق را بیشتر درک کنند. اما آن‌ها حاضر به انجام چنین مناظره‌ای نشده‌اند.

در چنین شرایطی چرا حسن روحانی و افراد نزدیک به او سکوت کرده‌اند؟

ما در یک سال اول دولت سیزدهم سکوت کردیم؛ چراکه ما هم می‌خواستیم دولت در جایگاه مورد نظرش قرار بگیرد و بتواند شرایط را احیا کند. اما گویا دولت برنامه دیگری به جز پرداختن به عملکرد دولت روحانی ندارد.

اگر اظهارات اخیر رئیسی را مدنظر قرار بدهیم متوجه می‌شویم که هرگاه به مرحله پاسخگویی رسیده مشکلات را بر دوش دولت قبل انداخته است.

رئیس دولت سیزدهم و تیم او باید بدانند که مردم با این فرافکنی‌ها قانع نمی‌شوند. اولین سوال مردم این است که اگر این همه گرفتاری و مشکلات وجود داشت چرا وارد انتخابات شدید و وظیفه ریاست‌ بر قوه مجریه را برعهده گرفتید؟

ماه اول و دوم دولت نیست که بتوان این رفتارها و نطق‌ها را پذیرفت. دولت سیزدهم به طور رسمی وارد سومین سال فعالیت خود شده است.

برخی از چهره‌های نزدیک به دولت سیزدهم به اجرای پروژه فاز 11 پارس جنوبی و به طور کلی توسعه آن به اقدامات دولت روحانی اشاره می‌کنند، اما این گروه هم آن را به دستاوردهای محمود احمدی‌نژاد پیوند می‌زنند. در این باره چه دیدگاهی دارید؟

باید به یک نکته توجه داشت؛ اینکه چنین پروژه‌هایی چنان وسیع هستند که امکان شروع و پایان آن در یک دوره حتی هشت‌ساله وجود ندارد. قطعا بخشی از آن برای دولت‌های بعدی می‌ماند.

اما آمار توسعه نفت و گاز و پتروشیمی دولت یازدهم و دوازدهم کاملا روشن است و اصلا با دو سال گذشته دولت سیزدهم قابل مقایسه نیست.

پیشینه تمام کارهای توسعه‌ای به دولت قبل برمی‌گردد؛ در هر پروژه افتتاح‌شده از 34 تا 40 درصد و از 60 تا 80 درصد پروژه در دولت قبل انجام شده بود، دولت نهم و دهم در این زمینه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده بود و با توجه به رویکردی که داشت که هیچ نقشی در پروژه‌های توسعه‌یافته نداشت.

در نهایت چند درصد از توسعه پارس جنوبی را متعلق به دولت روحانی می‌دانید؟

در جلسه‌ای اعلام شد که 50 درصد از پروژه‌های توسعه پارس جنوبی در دوره دولت روحانی انجام شده بود. افتتاحی که روز گذشته انجام گرفت تنها یک فاز از آن پروژه بود و باید توجه داشت برخلاف آنچه گاهی ادعا می‌شود، فاز 11 به طور کامل افتتاح نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سنگ پا اگه زبون داشت جلوی اینا کم میاورد

  • ناشناس

    لابد گازش هم در این مدت در جیب همتی بود

  • سارا محمودیان

    اگر روحانی چنین وضعیت گل وبلبلی که این واعظی می گوید را تحویل دولت سیزدهم داده ، چرا درمحافل خصوصی خودتان میگفتید این دولت 40 روز هم نمی تواند دوام بیاورد؟ چرا روحانی چنان درفروش درمانده شده بود که میگفتید هرکس بتواند200هزار بشکه نفت بفروشد بیاید وزیر بشود؟ چرا پروژه هایی که 20 سال 25 سال از عمرشان میگذشت وسرمایه کشور راکد مانده بود را تکمیل نکردید؟ چرا مسکن مهرهای زمان احمدی نژاد را تکمیل نکردید وتحویل مردم ندادید تاکمرشان زیر بار اجاره خرد نشود؟

  • ناشناس

    استاد محمود واعظی حافظه اش ضعیف شده و یادش رفته ماه های پایانی دولت روحانی حتی در پرداخت حقوق کارمندان دولت هم مانده بود!!!

  • حسین

    کارامدی و سواد و اگاهی که جناب روحانی دارن جناب رئیسی ندارن هیچوقت توان و حل مشکلات رو نداره فقط بلده بندازه گردن دولت قبل و پروژه های دولت قبل رو به اسم خودش تمام کنه با اینکارا و‌ تخریب کردنها کسی گول و فریب نمیخوره. بفرمایید بگید چناب رئیسی با اومدنش بجز بدبختی و نارضایتی و گرانی و مشکلات چه خیرو منفعتی برا مردم داشتن ؟؟؟؟ رضایت مردمی حداکثری مهمه نه رضایت عده ای که کاخ نشینن و پول بگیر نجومی

  • علی

    واقعا روحانی و تیمش مملکت را به باد فنا دادند قیمت ارز ۸ برابر شد باز مدعی هم هستند. واقعا متوهم هستید واعظی مردم رو چی فرضکردید هر سال ۱۰۰ درصد ارز رو گرون کردید.متاسفم براتون

  • ناشناس

    هر دو دولت افتضاح در افتضاح در افتضاح هستن این دولت ولی به جز این موارد از بالا تا پاین بی سواد هم هستن

  • حسین

    آره همه می دونیم دولت روحانی فقط دنبال کار بود و اصلا هم تمام وقتش رو برای التماس طرف غربی هدر نداد؟ تازه دولت روحانی نبود که با اجرای عجولانه برجام، اون رو به باد داد؟ واقعا روحانی اصلا مدیر پشت نیز نشین نبود و فقط در میدان کار و عمل بود. یعنی اگر اصلاح طلبان نبودند و روحانی سرکار نمیومد، الان معلوم نبود مردم تو چه وضعی بودند. خدا رو شکر ۸ سال دولت روحانی با دستاوردهای بزرگ اقتصادی تمام شد

  • ناشناس

    خدمات دولت ۸ساله روحانی اینقدر ملموس بود که بدون شرح عنوان مناسبی براش هست
    از جاش تکون نمیخورد که بخواد کاری کنه

  • ناشناس

    یه سوال دارم
    خبرنگار موقع شنیدن فرمایشات پروفسور واعظی خنده اش نگرفته؟
    😂😂😂