کد مطلب: ۸۶۳۸۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استفاده از خودروهای برقی به نفع یا به زیان محیط زیست؟

استفاده از خودروهای برقی به نفع یا به زیان محیط زیست؟

در سال‌های اخیر خودروسازان بزرگ جهان برنامه‌های خود را برای افزایش تولید خودروهای برقی و کاهش میزان خودروهای بنزینی اعلام کرده‌اند چراکه به نوعی تولید خودرو برقی را راه نجات مصرف بالای انرژی و البته محیط زیست می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند سالی است که خودروسازان بزرگ جهان برنامه‌های خود را برای افزایش تولید خودروهای برقی و کاهش میزان خودروهای بنزینی اعلام کرده‌اند و خودروهای برقی جدیدی نظیر پورشه تایکان، تویوتا bZ4X، آئودی ای-ترون، مرسدس بنز EQ، بی ام و iX، هیوندای ایونیک ۵ و کیا EV6 معرفی و به بازار عرضه شده است.

موج برقی‌سازی باعث شده تا سازندگان ابرخودروها همچون لامبورگینی، فراری و بوگاتی هم وارد این حوزه شوند. البته این فقط یک موج و جریان هیجانی نیست، بلکه خودروسازان باید خودشان را با قوانین آلودگی هوا وفق دهند. بنابر قانونی که اتحادیه اروپا تنظیم کرده، از سال ۲۰۳۰، تولید خودروهای بنزینی در کشورهای عضو ممنوع خواهد بود.

در حال حاضر خودروهای برقی متنوعی در بازار کشورهای خارجی فروخته می‌شوند و طرفداران این نوع خودروها عقیده دارند که هزینه نگهداری و شارژ خودروهای برقی کمتر از ماشین‌های بنزینی است. اما قیمت بالای اتومبیل‌های برقی باعث ایجاد شک و تردیدهایی می‌شود.

سایت خودرو 45 در یک گزارش برخی هزینه‌های خودروهای برقی و بنزینی را قیاس کرده که در ادامه می‌خوانید.

مصرف انرژی (برق / بنزین)

برای محاسبه مصرف انرژی از «لیتر» و «کیلووات ساعت» در صد کیلومتر استفاده کرده‌ایم.

  • مینی کوپر: ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
  • مینی الکتریک: ۱۹ کیلووات ساعت در صد کیلومتر
  • هیوندای کونا: ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
  • هیوندای کونا الکتریک: ۱۷ کیلووات ساعت در صد کیلومتر

هزینه بنزین

هزینه یک لیتر بنزین معمولی در ایالات متحده آمریکا ۲.۴۴ دلار است و یک لیتر بنزین سوپر (برای مینی کوپر) ۳.۱۱ دلار قیمت دارد. هزینه بنزین برای مینی کوپر و هیوندای کونا برای ۷۲ هزار کیلومتر از قرار زیر است.

  • مینی کوپر: ۴،۴۷۸ دلار
  • هیوندای کونا: ۳،۶۲۳ دلار
  • محاسبه هزینه شارژ خودروهای برقی وقت زیادی می‌برد. به دلیل اینکه بیشتر ایستگاه‌های شارژ، هزینه را به جای هر کیلووات، بر اساس هر دقیقه حساب می‌کنند. این روش دردسر زیادی برای رانندگان خودروهای برقی دارد. خوشبختانه، قرار است از سال ۲۰۲۳، هزینه شارژ مثل هزینه سوخت خودروهای بنزینی که برای هر لیتر است، به ازای هر کیلووات محاسبه شود.در حال حاضر هزینه شارژ خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ ۷۵ کیلوواتی، ۰.۲۲ دلار به ازای هر دقیقه است. شارژ خانگی هم به طور متوسط ۰.۱۲ دلار برای صاحبان ماشین‌های برقی هزینه دارد. البته به علت تفاوت قیمت برق در هر یک از ایالت‌های آمریکا، هزینه شارژ خانگی هم ممکن است تفاوت داشته باشد.شارژ خودروهای برقی در خانه و یا در ایستگاه‌های شارژ نیز می‌تواند روی هزینه خودروهای برقی تاثیر بگذارد.

    در نهایت بعد از انجام محاسبات و جمع و تفریق‌ها هزینه شارژ خودروهای برقی برای ۷۲ هزار کیلومتر به این شکل است.

    • مینی الکتریک: ۱۹۳۹ دلار
    • هیوندای کونا الکتریک: ۱۷۲۳ دلار

خودروهای برقی در ایران

با وجود اینکه خودروهای برقی از محتمل‌ترین گزینه‌های صنعت خودروسازی در جهان هستند و با وجود اینکه خودروهای برقی در حال تبدیل شدن به یکی از گزینه‌های اصلی بازارهای جهانی هستند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو و همین طور عقب‌ماندگی صنعت خودرو ایران، نباید انتظار داشت تا چند سال آینده شاهد حضور خودروهای برقی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور باشیم.

یکی دیگر از اشکالاتی که سر راه خودروهای برقی در ایران وجود دارد، صنعت برق کشور است. همان طور که در تابستان ۱۴۰۰ شاهد بودیم، نیروگاه‌های کشور توانایی تامین برق مورد نیاز مصارف خانگی و صنعتی را نداشتند و روزی چند بار برق قطع می‌شد.

درمورد ایران هم مرداد ماه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اظهار کرد انتظار مردم در مورد بازار خودرو انتظار به حقی است، اما همه مشکلات خودرو متوجه خودروساز نیست. زیرساخت‌های لازم برای برقی‌شدن خودرو‌ها در شهر تهران، با راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ، تا پایان امسال فراهم می‌شود. 72 ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران تا هفته دولت راه‌اندازی می‌شود که تا 500 کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودرو به همراه دارد و این مساله به شدت دارای صرفه اقتصادی است.

وی افزود فرصت ورود خودرو برقی فرصتی تاریخی است و باید همراستای دنیا استفاده از خودرو برقی در کشور افزایش یابد. مشکلی در تامین برق خودرو‌های برقی وجود ندارد و می‌توان از پریز پنج آمپر برق برای شارژ خودرو در مناطق روستایی و شهری استفاده کرد. توجه به زیرساخت‌ها لازمه حمایت از تولید است. شرکت‌های صادرات‌محور بدون دغدغه ارز خود را مصرف می‌کنند و دولت به دنبال اجرای طرحی برای سهولت تولید در این بخش است. تجارت تناسب میان تولید و مصرف است و وزارت صنعت، معدن و تجارت با راهبرد صادرات و واردات تناسب‌بخشی در بازار را دنبال می‌کند. هر شرکت کالای صادراتی دارد، ارز صادرات به شرکت پرداخت می‌شود تا دغدغه تامین مالی در تولید نداشته باشد. شرکت‌های صادرات‌محور از این پس می‌توانند بدون دغدغه ارز خود را مصرف کنند و دولت به دنبال اجرای این طرح است.

درمجموع این عوامل به دلیل تحریم‌ها و عدم وجود امکانات لازم در کشور و البته وضع وخیم صنعت خودروسازی ایران نمی‌توان انتظار داشت به این زودی‌ها در ایران هم شاهد تولید خودروهای تماما برقی باشیم علاوه براین هنوز هم به طور دقیق مشخص نیست آیا نفع این خودروها در مصرف انرژی و سوخت به چه صورت است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.