کد مطلب: ۸۷۲۸۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از زمستان سخت اروپا امسال هم خبری نیست/ افت ۲۵ درصدی تولید گازپروم روسیه

از زمستان سخت اروپا امسال هم خبری نیست/ افت 25 درصدی تولید گازپروم روسیه

با عبور از فصل گرما، بار دیگر مقامات ایرانی و روسیه سناریوی زمستان سخت اروپا را مطرح کرده‌اند. در عین چنین تهدیدهایی، این شرکت گازپروم روسیه بود که در نیمه اول سال 2023 با افت 24.7 درصدی تولید که ناشی از افت صادرات است، تجربه کرد. از سوی دیگر ذخایر گازی اوپا رو به افزایش است و به نظر می‌رسد امسال هم خبری از زمستان سخت در قاره سبز نباشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از تجربه سال گذشته که «تهدید زمستان سخت» سهم اروپایی‌ها بود و «زمستان سخت» از آن ایرانی‌ها، حالا هنوز فصل سرد فرا نرسیده که بار دیگر زمزمه‌هایی از سرمای بی‌سابقه در اروپا به گوش می‌رسد. این در حالی است که پس از آغاز عملیات نظامی روس‌ها در خاک اوکراین، شرکت گازپروم این کشور 24.7 درصد از تولید خود را از دست داد.

در این بین اتحادیه اروپا بدون هیچ واهمه‌ای از کمبود گاز، قصد دارد سیاست توقف واردات گاز از روسیه را حداقل تا سال 2027 ادامه دهد. از سوی دیگر، با به سیگنال‌های کاهش ریسک عرضه در نروژ و استرالیا قیمت گاز طبیعی در اروپا همچنان روند ریزشی را طی می‌کند.

به‌رغم تمام این اتفاقات، زمستان سخت همان کلیدواژه‌ای بود که هم روسیه چشم به آن داشتند و هم دولتمردان ایرانی منتظر آن و امسال نیز همان سناریو در حال تکرار است. به‌ویژه سیاست‌هایی که اروپا به اجرا گذاشت تمام برنامه‌های روسیه را نقش بر آب کرد.

زمستان سخت اروپا از شایعه تا واقعیت!

اولین تدبیر سیاستمداران اروپایی این بود که به سرعت سبد تأمین انرژی خود را متنوع کردند. به گونه‌ای که به‌عنوان مثال آلمان که حدود ۶۳ درصد گاز خود را از روسیه تأمین می‌کرد، توانست با افزایش واردات از نروژ و هلند و سایر کشور‌ها، خود را از روس‌ها بی‌نیاز کند و واردات خود از این کشور را به عدد صفر برساند.

دومین علت را می‌توان شانس نام‌گذاری کرد؛ چراکه زمستان سال گذشته اروپا دست‌کم زمستان نسبتاً گرمی پشت سر گذاشت و در حالی که شهر‌های ایران دمای تا ۲۵ درجه زیر صفر را تجربه کردند، بسیاری از شهر‌های اروپایی، به‌ویژه در جنوب این قاره آب و هوایی نسبتاً بهاری داشتند. طوری‌که در اسپانیا، ایتالیا و یونان متوسط دمای هوا بین ۱۶. ۵ تا ۲۵ درجه گزارش شد.

بارش برف نیز در اروپا کمتر از میانگین بود. به گونه‌ای که کوه‌های آلپ در سوئیس واقع در شمال اروپا، برای برخی ورزش‌های زمستانی، برف کافی نداشتند. می‌توان گفت زمستان سخت شاید در ایران مردم را به دردسر انداخت و کمبود و قطعی گاز را به مراتب بیشتر از اروپایی‌ها تجربه کردند، اما در اروپا ذخایر به حد نیاز و بیش از آن هم وجود داشت و این موضوع چندان خوشایند روسیه هم نبود.

سیاست‌هایی که نم گرفته‌اند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: یکی ازمشکلاتی که در سیاست خارجه ایران وجود دارد تحلیل‌های کهنه و نم‌گرفته است. تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی در ایران مربوط به چند دهه گذشته است و این درحالی است که از دهه ۷۰ میلادی کشور‌های غربی به سمت ذخیره استراتژیک انرژی حرکت کرده‌اند و برای بدترین بحران‌ها پیش‌بینی داشتند و تشخیص داده‌اند که اگر بحرانی شکل گرفت می‌توانند ذخایر استراتژیک خود را حفظ کنند.

وی افزود: کشور‌هایی نظیر ایران و روسیه که مقامات سیاسی آن‌ها ادعای همگرایی‌های ضدتحریمی را مطرح کرده بودند برای اولین بار که با یک واقعیت تحریمی مواجه شدند نه‌تنها نتوانستند بلوک ضدتحریمی شکل بدهند، بلکه به رقبای همدیگر تبدیل شدند و در این شرایط به جای تشکیل بلوک تحریمی در بازار بر سر تخفیف بیشتر قیمت نفت خود رقابت می‌کنند.

او تأکید کرد: بعد از تحریم روسیه حتی فروش نفت ایران هم در فضای تحریمی با تخفیف‌های بیشتری صورت گرفت. ایران و روسیه در چینین شرایطی رقابتی شکل دادند که کشور‌هایی نظیر چین و مالزی بیشترین بهره را از آن بردند و به طور مشخص کشور‌های اروپایی هم آن نفت تحریم‌شده روسیه را به واسطه هندی‌ها خریداری کردند.

این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: روس‌ها به جای همکاری با کشور‌هایی مثل ایران به رقیب ایران تبدیل شدند و نفت روس‌ها در بازار‌های شرق و غرب تا ۱۰ دلار ارزان‌تر از نفت تخفیف داده شده ایران معامله می‌شود.

وی ادامه داد: روس‌ها به یکباره با مواضع مشترک کشور‌های غربی مواجه شدند. به‌ویژه که کشور‌های غربی توانستند بخش اعظم دنیا را در جنگ انرژی علیه روسیه شریک کنند در نهایت هم اتفاقی که افتاد این بود که در بازار انرژی قدرت بسیج کشور‌های غربی بیشتر از روسیه بود.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه روس‌ها در بازار انرژی تنها ماندند، گفت: کشور‌هایی مثل سوریه که قبلاً در کنار ایران بودند نه تنها کمکی به این بازار نکردند بلکه کماکان تقاضای برخورداری از نفت و بنزین ارزان‌تر از روس‌ها را مطرح کردند و نهایتاً نمایشی از توان سازماندهی و بسیج کشور‌های غربی رخ داد.

وی در پایان تأکید کرد: از دهه ۷۰ به این سمت دنیا به سمت ذخیره‌های استراتژیک حرکت کرده است؛ بنابراین در چالش‌های سخت فقط کشور‌های فقیر آسیب می‌بینند. کشور‌های قدرتمند نشان داده‌اند که علی رغم داشتن آمادگی لازم برای مواجهه با زمستان سخت، ابایی ندارند که در بازار دلالی از کشور‌های تحریم شده نفت و انرژی مورد نیاز خود را ارزان‌تر تهیه کنند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.