کد مطلب: ۸۸۵۲۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات نفت ایران به چین چگونه به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید؟

صادرات نفت ایران به چین چگونه به 1.8 میلیون بشکه در روز رسید؟

آخرین آمار رصد و پیگیری محموله‌های نفتی ایران حاکی از آن است طی یک ماه اخیر صادرات نفت ایران به چین روزانه به 1.87 میلیون بشکه رسیده است. اما چگونه ایران توانست به این میزان فروش نفت دست یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی به بیش از ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است و همچنین ایران در ماه اکتبر پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده و حتی با اختلاف چشمگیری عربستان را هم پشت سر گذاشته است.

صادرات نفت ایران به چین چگونه افزایش یافت؟

این اتفاق در حالی رخ داده که گزارش‌ رویترز از تخفیف نفتی 4.2 میلیارد دلاری ایران به چین طی 9ماهه ابتدایی سال جاری حکایت دارد.

گذشته از این موضوع، با توجه به کاهش تولید و عرضه نفت عربستان پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، کاخ سفید درصدد مقابله با سیاست‌های اوپک پلاس و به‌ویژه روسیه و عربستان برآمد. یکی از سیاست‌های آمریکا در این زمینه چشم‌پوشی از تحریم‌های نفتی کشورهای تحت تحریم خود بود.

اکنون حتی منابع دولتی در ایران برای گزارش‌دهی از آمار فروش نفت ایران به چین و سایر مشتریان به داده‌های خارجی استناد می‌کنند و وزارت نفت احتمالاً به دلیل ملاحظات سیاسی از انتشار آمار دقیق در این زمینه اجتناب می‌کند.

منابع خارجی نیز در این زمینه آمار ضد و نقیضی ارائه می‌دهند. بنابر گزارش رویترز، داده‌های شرکت‌های مشاوره اف‌جی‌ای و ورتکسا نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران با حدود 1.5 میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسیده است که بیش از 80 درصد آن به چین ارسال شده است.

در سوی دیگر، به رغم افزایش صادرات وزنی و بالاتر بودن قیمت نفت از رقم پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه ۱۴۰۲، در چهار ماه ابتدایی سال درآمد دولت از صادرات نفتی کمتر از نیمی از میزان پیش‌بینی‌شده بوده است!

در این باره داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، هم اعلام کرد که منابعی که در بودجه تصویب شده تماماً تحقق پیدا نکرده است و تا پایان سال هم پیش‌بینی می‌شود که برخی منابع تحقق پیدا نکنند.

این سخنان منظور نشان می‌دهد که اعداد و ارقام اعلامی دولت رئیسی در مورد فروش نفت با آنچه درواقیت رخ داده هم‌خوانی ندارد. پاسخ این معما در گزارش رویترز نهفته که تخفیف 4.2 میلیارد دلاری ایران به چین طی 9 ماه را تصدیق می‌کند.و

البته در کنار آن می‌توان به نکاتی همچون عدم تنوع مشتریان نفتی ایران، افزایش مصرف نفت روسیه، رقابتی‌تر شدن بازار پالایش در چین، تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و البته تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره داشت.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.