کد مطلب: ۸۹۹۲۳۹

سوال یک اصلاح‌طلب از روحانی: رای اعتراضی به چه کسی دهیم؟

سوال یک اصلاح‌طلب از روحانی: رای اعتراضی به چه کسی دهیم؟

سخنگوی جبهه اصلاحات در واکنش به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر دعوت از مردم برای رای اعتراضی گفت: رای اعتراضی به چه کسی بدهیم؟ این رای را به سبد تندروها بریزیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز، جواد امام با بیان اینکه «بر اساس مصوبه جبهه اصلاحات، این جبهه در تهران امکان ارائه لیست ندارد»، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی قبلی جبهه‌های استانی در برخی استان‌ها از جمله قم، مرکزی، اصفهان، گیلان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد فاقد امکان برای ارائه لیست هستند و علت نیز آن است که در این استان‌ها کاندیداهای شناسنامه دار اصلاح طلب حضور ندارند.

وی همچنین اعلام کرد: جبهه اصلاحات تصمیمی گرفته که در راستای آیین نامه و مقررات خودش است و تکلیفی برای چهره‌های اصلاح طلب تعیین نکردیم اما احزاب یا شخصیت‌های عضو مجاز به ارائه لیست یا حمایت از کاندیداهای غیر اصلاح طلب نیستند.

وی مدعی شد: الان ۳۱ حزب شناسنامه دار در جریان اصلاحات حضور دارند اما امروز می‌بینیم که به تعداد احزاب مان افراد تایید صلاحیت شده نداریم.

سخنگوی جبهه اصلاحات با تاکید بر این‌که «انتخابات وقتی معنا پیدا می‌کند که افراد احساس کنند نمایندگان واقعی جریان خود در صحنه حضور دارد و با رای دادن تغییر ایجاد می‌شود»، گفت:  انتخابات مسیری برای تغییر رفتارها و سیاستها ست و این وضعیت نیز وقتی می‌تواند فراهم شود که شاهد حضور معنادار مردم باشیم.

امام اظهار کرد: همانطور که آقای خاتمی در نشستی که در مجمع ایثارگران داشتیم، به درستی و با صراحت اعلام کردند که اصلاح طلبان یا مردم با صندوق رای یا انتخابات قهر نکردیم . ما باید تلاش کنیم که انتخابات در جای خود شکل بگیرد و لوازم آن فراهم شود تا انگیزه‌ای ایجاد شود مردم و جریانات سیاسی رغبت کنند که در آن شرکت کنند.

سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی درباره رای اعتراضی اظهار کرد: رای اعتراضی به چه کسی بدهیم؟ این رای را به سبد تندروها بریزیم؟ به عنوان یک اصلاح طلب و شهروند کوچک و خادم ملت تقاضایم این بوده است که بر اساس آنچه در قانون اساسی ما آمده است، حقوق ملت را محترم بشناسیم و حق تعیین سرنوشت را به مردم بدهیم.

امام همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات اصولگرایان در ارائه لیست واحد عنوان کرد: فکر می‌کنم بخشی از این دعواها زرگری باشد و برای ترغیب مردم تا فکر کنند دو جریان در حال رقابت با یکدیگر هستند. فکر می‌کنم در نهایت اصولگرایان یک لیست واحد خواهند داد و تفاوت زیادی هم میان آنها نمی‌بینم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای اصلاح طلبان مبنی بر قرار گرفتن در «بن بست» و چرایی عدم اتحاد راهکارهایی نظیر ائتلاف جهت خروج از این بن بست گفت: بن بستی که اشاره شد را اصلاح طلبان برای خود ایجاد نکردند. ما تجربه ائتلاف را هم داشتیم و در مجلس دهم با لیست امید خیلی از دوستان وارد مجلس شدند اما متاسفانه وقتی به مجلس رفتند، مسیر خود را تغییر دادند و هزینه آن را جریان اصلاحات پرداخت. از سوی دیگر نیز امروز خیلی از اعضای لیست امید رد صلاحیت شدند.

سخنگوی جبهه اصلاحات تاکید کرد: روزنه فقط این نیست که تلاش کنیم در قدرت قرار بگیریم بلکه ما به جز انتخابات راهکارهای مدنی دیگری را نیز داریم.

امام با تاکید بر لزوم شنیده شدن صدای مردم، در پاسخ به این پرسش که جریان اصلاحات نماینده چند درصد از مردم است؟ اظهار کرد: اینکه بخواهم بگویم نماینده اکثریت مردم هستیم، نه اما آنچه مسلم است در سابقه انتخابات‌های گذشته، انتخابات با حضور نمایندگان اصلاح طلب معنای دیگری داشته است و امروز شاهدیم در نبود جریانات سیاسی یک جریان به‌دنبال یک دست سازی است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جبهه اصلاحات تلاش کرده تا با جریانات سیاسی رقیب خود و همچنین حاکمیت «گفت‌وگو» کند؟ با بیان اینکه «امکان گفت و گو دو طرفه است»، تاکید کرد: ما بارها رسماً اعلام کردیم با هر جریانی و حتی بخش‌های امنیتی آماده گفت و گو هستیم. در اعتراضات سال گذشته جبهه اصلاحات پیشگام شد و با خیلی از بخشهای حاکمیتی جلساتی داشت و به گفت‌وگو پرداخت اما این جلسات به نتیجه ای نرسید. یکی از موضوعات ما از ابتدا انتخابات بوده است اما همه موضوعات و مطالبات مردم انتخابات نیست.

امام با بیان اینکه «ما کسی را محدود نکردیم که رای ندهد و کاندیدا ندهد» تاکید کرد: ما گفتیم که به عنوان یک جریان سیاسی امکان معرفی کاندیدایی در تهران را نداریم.

وی در پایان درباره راهکارها جهت خروج اصلاحات از وضعیت فعلی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت که به کاندیدای رقیب رای داد، گفت: ما تلاش می‌کنیم که اعلام کنیم این شرایط برای بقای کشور ضرر دارد . سیاست ورزی تعطیل نشده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.