کد مطلب: ۸۵۳۰۶۶

تجارت‌نیوز از نوسانات قیمت مرغ گزارش می‌دهد:

بازار مرغ در انتظار شوک/ ۳۰ کشتی کنجاله سویا اولین مقصد دلارهای کره

بازار مرغ در انتظار شوک/ 30 کشتی کنجاله سویا اولین مقصد دلارهای کره

در حالی که مرغ‌داران کشور در تأمین خوراک مورد نیاز تولید با مشکل مواجه شده‌اند، 30 کشتی کنجاله سویا به دلیل مشکلات تأمین ارزی دولت، چندین هفته است که در بندرهای جنوبی کشور دموراژ می‌خورند تا بازار مرغ در شوک فرو رود. اما مرغداران 50 روز پیش پول این نهاده‌ها را واریز کردند. حال آیا 30 کشتی توقیف‌شده کنجاله سویا اولین مقصدهای شش میلیارد دلار آزادشده از کره می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حذف گوشت و ماهی از سفره بیشتر خانواده‌های ایرانی به نظر می‌رسد این بار نوبت مرغ است که از سفره خانوادهای ایرانی حذف شود. قیمت مصوب در بازار مرغ از فرودین سال جاری به ازای هر کیلو ۷۳ هزار تومان تعیین شد؛ اما اخیراً مرغ حتی در میادین میوه و تره‌بار 75 هزار و 900 تومان قیمت خورده است.

گذشته از این، پیش از شروع ماه محرم قیمت مرغ تا حدود 120 هزار تومان هم پیش رفت و فعالان بازار نسبت به گرانی بیشتر آن هشدار دادند. پس از دهه اول محرم که به شکل سنتی تقاضای در بازار مرغ افزایش می‌یابد، قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته‌اند و به کمتر از 100 هزار تومان رسیده‌اند.

آن‌طور که افراد مطلع در بازار مرغ می‌گویند، اکنون با آزادسازی ذخایر استراتژیک و البته کاهش تقاضا قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته‌اند؛ در صورتی که خوراک طیور در اسرع وقت تأمین نشود، تا یک ماه دیگر قیمت‌ها رکورد جدیدی را بر جای می‌گذارند و بازار با شوک جدیدی مواجه می‌شود.

البته چنین مشکلی مختص امروز نیست. در سه سال اخیر مشکل اصلی مرغداران قیمت نهاده نبوده، بلکه قیمت‌گذاری دستوری است که صدای اعتراض آنها را درآورده و گهگاه منجر به نابسامانی بازار شده است.

واردات اقلام غذایی توسط دولت حتی با اسکورت محموله گوشت توسط نیروی انتظامی باز هم نتوانست دست رانتجویان و مفسدان را از این حوزه کوتاه کند.

در طول این سال‌ها ماه‌هایی بوده که شرکت پشتیبانی امور دام و طیور حتی یک تن نهاده دامی نداشته، اما بازار آزاد همیشه مملو از جنس بوده و فقط باید مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شد. مانند امروز که مرغداران 50 روز قبل هزینه سهمیه نهاده خود را به سامانه بازارگاه واریز کردند، اما حتی نمی‌دانند چه تاریخی کالای خود را تحویل خواهند گرفت.

این اتفاق در حالی رخ داده که در بازار آزاد همین نهاده‌ها، به‌ویژه کنجاله سویا با اختلاف قیمت 12 هزار تا 13 هزار تومانی به هر میزانی که مشتری بخواهد در دسترس است.

بازار مرغ و تصمیمات شبانه

تغییر قیمت ارز دولتی از ۴۲۰۰ به ۲۶ هزار تومان که امروز به ۲۸ هزار و 500 تومان رسیده است باعث بروز مشکلاتی برای مرغدارن شده است. طوری‌که در روز‌های گذشته برخی از مرغداران سراسر کشور مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند و خواهان وصول مطالبات خود شدند.

برومند چهارآیین، رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور، در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص تجمع این هفته مرغداران در مقابل وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ۲۱ اردیبهشت سال گذشته دولت ناگهان اعلام کرد که ارز دولتی از ۴۲۰۰ به ۲۶ هزار تومان تغیییر کرده است. در صورتی که بسیاری از مرغدارن پیش از این تصمیم اقدام به جوجه‌ریزی، ثبت سفارش و خرید کنجاله سویا کرده بودند.

وی ادامه داد: همان زمان تصمیم گرفته شد که مطابق اسناد رسمی و مستند موجود در سامانه و دامپزشکی کشور ما‌به‌التفاوت به مرغداران پرداخت شود و بخشی از آن نیز پرداخت شد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه تا به امروز بخش زیادی از طلب مرغداران پرداخت نشده است.

در روزی که مرغداران مقابل وزارت کشاورزی تجمع کردند، محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون دام و طیور بین مرغداران حضور پیدا کرد و توضیح داد که مطالبات آن‌ها بر حق است و وزارت جهاد تمام تلاش خود را می‌کند تا سازمان برنامه، بودجه لازم را به این امر اختصاص دهد.

این درحالی است که همچنان مشکل تأمین نهاده‌ها وجود دارد و با توجه به فاصله ۴۵ تا ۵۰ روزه جوجه‌ریزی تا بازار به نظر می‌رسد وضعیت مرغ گرم در مهر ماه مناسب نباشد.

30 کشتی معطل تامین ارز

چهارآیین در خصوص وضعیت مرغ گوشتی کشور گفت: متأسفانه تحریم‌های ظالمانه باعث شده که روند واردات نهاده‌ها به سختی انجام شود. اکنون نزدیک به ۳۰ کشتی حامل کنجاله سویا در بندر‌های جنوبی کشور هستند، اما وزارت جهاد نتوانسته ارز مورد نیاز آن را تأمین کند و هر روز هزینه دموراژ (جریمه دیرکرد ترخیص) کشتی‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که وضعیت نهاد‌های داخل بحرانی است و اگر شرکت پشتیبانی دام و طیور ذخایر استراتژیک خود را به مرغدار‌ها نمی‌رساند وضعیت به‌مراتب بدتر از این بود.

وی افزود: خط قرمز تولید مرغ گوشتی ۴۵ تا ۵۰ روز است و اکنون نیز با توجه به عدم تأمین نهاده پیش‌بینی خوبی برای وضعیت بازار مرغ در ۴۵ تا ۵۰ روز آینده وجود ندارد. در واقع هر روز تأخیر در ترخیص محموله‌های کنجاله سویا در بندر به ضرر مردم است. این درحالی است که در بازار آزاد با تفاوت ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومانی سویا موجود است؛ اما اگر مرغداری بخواهد آن را تهیه کند دیگر نمی‌تواند مرغ خود را به قیمت مصوب عرضه کند. از سوی دیگر مرغداران ۵۰ روز است که هزینه خرید نهاد را در سامانه بازارگاه واریز کردند، اما هنوز بار روی کشتی است.

چهارآیین درباره وعده وزیر کشاورزی مبنی بر جوجه‌ریزی ۱۴۵ میلیون قطعه‌ای در سال گفت: ظرفیت رسیدن به این عدد در کشور وجود دارد، اما مسأله اصلی عدم اعتماد مرغدار به برنامه‌ها و تعهدات دولت است که آیا می‌تواند نهاده مورد نیاز به خصوص کنجاله سویا که یکی از نهاده‌های وارداتی است و ۳۵ درصد رژیم غذایی مرغ گوشتی را تشکیل می‌دهد تأمین کند یا خیر.

حال با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد بخشی از شش میلیارد دلار ارز آزادشده کره جنوبی برای تخلیه ۳۰ کشتی کنجاله سویا که در بندر‌های جنوبی پهلو گرفته‌اند، هزینه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.