کد مطلب: ۸۵۹۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه جدید وزارت صمت برای صنایع بزرگ/ آب و برق خصوصی می‌شود؟

برنامه جدید وزارت صمت برای صنایع بزرگ/ آب و برق خصوصی می‌شود؟

آن‌طور که محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، به تجارت‌نیوز می‌گوید، قرار است که با خصوصی‌سازی آب و برق صنایع بزرگ، مشکلات آن‌ها از زمستان امسال حل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که ایران پنجمین دارنده ذخایر منابع طبیعی در جهان شناخته می‌شود، اما صنایع کشور در تابستان با کمبود آب و برق و در زمستان با قطعی مکرر گاز مواجه می‌شوند. در این بین سال‌هاست که فعالان بخش خصوصی راهکار اصلی تأمین برق و آب را خصوصی‌سازی آن و فروش آن در بورس انرژی می‌دانند.

شاید این بزرگ‌ترین و البته تلخ‌ترین طنز امروز باشد که پنجمین کشور به لحاظ ذخایر انرژِی فسیلی و خورشیدی و همچنین دارای ذخایر معدنی فراوان مشکل تأمین انرژی دارد تا آنجا که در تابستان برق و در زمستان گاز واحد‌های صنعتی قطع می‌شود تا واحد‌های مسکونی بدون انرژی نمانند.

از طرف دیگر، در دنیای امروز که شرکت‌های چند ملیتی مشغول سرمایه‌گذاری میلیاردی در حوزه انرژی هستند هیچ کدام اعم از شرقی و غربی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارند. آخرین شرکت فعال در این حوزه شرکت دولتی نفت و گاز چین بود که از ادامه کار در میدان نفتی آرش انصراف داد.

عدم سرمایه‌گذاری در حوزه آب و برق صنایع

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مهم‌ترین علت کاهش توان تولید برق را عدم سرمایه‌گذاری و هدررفت بالا در خطوط انتقال می‌داند.

وی با بیان اینکه فرسودگی خطوط انتقال برق باعث هدررفت انرژی شده، افزود: بیشتر از ۱۰ سال است که هیچ سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی صورت نگرفته است. ما در بخش ساخت نیروگاه توانا هستیم، اما به تکنولوژی روز دنیا و دانش فنی غرب نیاز داریم؛ تحریم‌ها سبب شده تا ارتباط ما علاوه بر حوزه مالی در حوزه فنی نیز به حداقل برسد.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز برای نوسازی و کاهش اتلاف انرژی امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای سیاست‌گذاران اقتصادی میسر نیست. زیرا پول‌های بلوکه‌شده ایران با نظارت آمریکا فقط برای غذا و دارو هزینه خواهد شد و ارز حاصل از صادرات روزانه کشور حتی کفاف حقوق کارمندان دولت و امور جاری کشور را نمی‌دهد.

بنابراین نمی‌توان به اتمام و ایجاد طرح‌های عمرانی‌ امید داشت. به نظر می‌رسید مدیران وزارت صمت عباس علی‌آبادی با قبول این موضوع به دنبال راه حل موقتی و به نوعی مسکن برای این معضل هستند.

استقلال صنایع از برق سراسری

محمدرضا موثقی‌نیا، مدیرعامل سازمان‌ ایمیدرو، در پاسخ به سؤال خبرنگار تجارت‌نیوز در خصوص برنامه‌های این سازمان برای عدم قطعی آب، برق و گاز واحد‌های صنعتی به خصوص زنجیره فولاد که ارزآورترین واحد صنعتی کشور هستند گفت: متأسفانه در ماه‌های قبل با مشکلاتی که در حوزه انرژی داشتیم تولید صنایع ما کاهش محسوسی داشت و کاهش تولید یعنی کاهش درآمد که بخشی از آن درآمد ارزی است.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که مجموعه‌های صنعتی به خصوص آنهاییکه مصرف برق بالایی دارند مانند شرکت‌های فولادی از مدار برق سراسری کشور خارج کنیم و آن‌ها به طور مستقل برق خود را تأمین کنند. بر همین اساس تا امروز ۶۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شده و مطابق توافق نامه‌ای که با وزارت نیرو به امضا رسیده طی یک زمانبندی مشخص شده یک نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی افتتاح خواهد شد به طور کلی تا سال اینده نیروگاه‌های برق مختص به واحد‌های صنعتی مجموعا به ۲ هزار مگاوات خواهد رسید.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در خصوص آب نیز ما مشکلات زیادی در صنایع به خصوص فولاد داریم بر همین اساس چند پروژه بزرگ را شروع کردیم.یکی از این پروژها انتقال آب از خلیج فارس به چادر ملو و گل گهر است همچنین تا پایان سال نیز از دریای عمان به زاهدان و زابل نیز آب خواهیم رساند؛ این یک پروژه ملی است و بیشتر مصرف آن جهت آب شرب است.همچنین امیدواریم تا ۱۰ ماه آینده پروژه انتقال آب به فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به اتمام برسد و علاوه بر این واحدها مردم نیز از آن بهره مند خواهند شد.

این اظهارات درحالی است که پیک مصرف برق به پایان رسیده و ماه‌های آتی پیک مصرف گاز را خواهیم داشت که باز واحد‌های صنعتی بزرگ مانند فولاد و سیمان قربانیان اصلی این کاهش خواهند بود.

از سوی دیگر، مرتضی اسلام‌زاده، رئیس کمیته شهرک‌های صنعتی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز با انتقاد از نگاه دولت به واحد‌های بزرگ صنعتی گفت: صنعت کشور فقط فولاد و سیمان و پتروشیمی‌ها نیستند ۶۰ درصد اقتصاد کشور مربوط به واحد‌های متوسط و کوچک است که این واحد‌ها متولی خاصی ندارند در حالیکه حجم اشتغال و گردش مالی در این واحد‌ها به قدری است که نیازمند وزارت صنایع کوچک هستیم.

ایمیدرو به دنبال حل مشکل برق و آب صنایع معدنی و بزرگ است، اما صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی باید هر هفته منتظر بخشنامه قطع برق یا گاز باشند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت‌وانرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.