کد مطلب: ۸۶۸۰۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌اعتمادی به دولت مشکل اصلی تامین قطعات خودروی برقی

بی‌اعتمادی به دولت مشکل اصلی تامین قطعات خودروی برقی

شبیه‌سازی و ایجاد قالب برای چند قطعه، تنها فعالیت دولت در تولید و تامین قطعات خودروی برقی است. از طرفی سابقه تصمیم‌های خلق‌الساعه و شبانه دولت‌های مختلف بعث شده که سرمایه‌گذاران هیچ اعتمادی به برنامه‌های دولت نداشته باشند و خواهان تضامین فراقوه‌ای شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهم‌ترین دغدغه دانشمندان و حتی صنعت‌گران در قرن جدید، پیدا کردن جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است. گرچه اکنون صنعت خودروسازی جهان به سمت برقی‌سازی حرکت کرده است، اما تأمین قطعات خودروهای برقی، ازجمله در ایران به دغدغه‌ای دیگر برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. به‌ویژه بدعهدی‌های دولت‌های مختلف باعث شده تا قطعه‌سازان ایران برای تولید این قطعات که طبیعتاً هزینه‌های جدید و بیشتری را می‌طلبد به دنبال تضامین فرادولتی باشند.

نکته دیگر در استفاده از سوخت‌های جایگزین این است که برای مکان‌های ثابت همچون واحدهای تولیدی، تجاری و مسکونی می‌توان از سلول‌های خورشیدی استفاده کرد، اما در حوزه حمل و نقل که سرعت و قدرت دو عنصر اصلی آن هستند این سلول‌ها پاسخ‌گو نیستند.

برق به‌عنوان یک انرژی پاک و مقرون‌به‌صرفه بهترین گزینه برای این حوزه شناخته می‌شود، اما باید به‌صورت ذخیره‌شده برای حوزه حمل و نقل از آن استفاده کرد.

ضمن آنکه تجهیزات مستعمل این حوزه که به آنها زباله‌های برقی می‌گویند، به‌ویژه باتری‌ها نیز برای خود یک معضل هستند. امروزه تقریبا تمام شرکت‌های تولید‌کننده خودرو خط تولید خودرو برقی خود را راه اندازی کرده‌اند و به دنبال این هستند که در حوزه خودرو سواری تولید اصلی خود را به سمت این مدل خودرو‌ها ببرند.

کمبود برق و تولید خودروی برقی

در حالی که در ایران پژو 405 دهه 70 میلادی هنوز تولید می‌‌شود وزارت صمت و دو خودروساز دولتی اعلام کرده‌اند که به دنبال تولید خودروی برقی هستند.

این در شرایطی است که این خودرو‌ها برای شارژ نیاز به ایستگاه‌های برقی دارند که هر کدام یک نیروگاه کوچک هستند. نکته بعدی این است که اگر قرار باشد برای تامین برق این نیروگاه‌ها از سوخت فسیلی استفاده شود تغییر زیادی در وضعیت آلودگی هوا به وجود نمی‌آید.

از سوی دیگر، کمبود برق امسال به صورت جدی تولید کشور را با مشکل مواجه کرد. طوری‌که واحدهای تولیدی در سه ماه دوم سال هفته‌ای حداقل دو روز برق نداشتند.

علی کلاهی، رئیس انجمن تولیدکنندگان کابل، در گفتگو با تجارت‌نیوز علت کمبود برق را عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه و تحریم‌ها عنوان کرد؛ حال این سوال مطرح می‌شود که کدام یک از این مشکلات حل شده که دولت به دنبال اضافه کردن مصرف‌کنندگان جدید برق است؟

هر چند با توجه به رفتارهای دولت، ریشه‌کن کردن فقر مطلق در مدت یک ماه تا ساخت سالانه یک میلیون مسکن، کنترل تورم و نقدینگی می‌توان حدس زد که تولید انبوه خودروی برقی نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.

نیاز به سند 20ساله برای تامین قطعات خودرو برقی

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره میزان آمادگی قطعه‌سازان برای تولید و تامین قطعات خودروی برقی به رفتارها و تعهدات قبلی دولت اشاره کرد و گفت: ابتدا باید یک سند چشم‌انداز 20ساله فراقوه‌ای تصویب شود که در آن ذکر شود که امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه تضمین می‌شود. اگر به هر علتی دولت تصمیم به تغییر این سند یا وقفه در زمان‌بندی آن گرفت، ضرر و زیان سرمایه‌گذار باید جبران شود.

وی ادامه داد: خودروسازهای دولتی باید تضمین خرید قطعات تولیدی را بدهند. اکنون این نگرانی وجود دارد که سرمایه‌گذار با وجود شرایط تحریم و رکود اقتصادی با هزینه بالاتر از معمول برای دور زدن تحریم‌ها ماشین‌آلات وارد کند، مواد اولیه خاص این قطعات را به کشور بیاورد و ناگهان دولت تصمیم بگیرد که تولید این مدل خودروها را به تاخیر بندازد یا شرایط را تغییر دهد. پس نیازمند یک سری تضامین در این خصوص هستیم که اتفاقا این موارد در قانون نیز پیش‌بینی شده است و اتفاق جدیدی نیست.

او درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته برای تولید و تامین قطعات خودروهای برقی توضیح داد: یک سری بحث‌های کلی انجام شده و در حد پژوهش و نمونه‌سازی چندین قطعه خاص این خودروها ساخته شده است که بیشتر آنها در واحدهای قطعه‌سازی متعلق به خودروسازها صورت گرفته است. به یک سری از قطعات مانند سیستم تعلیق، چراغ‌ها و تزئینات داخلی که هیچ تغییری نمی‌کنند اصطلاحا کری اوور (Carry over) می‌گویند. یعنی بین خودروهای برقی و درون‌سوز مشترک هستند. این قطعات هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌شوند، اما سیستم قوه محرکه و گیربکس کلا تغییر می‌کند و برای مرحله اول لازم است که آنها را وارد کرد تا به مرور داخلی‌سازی صورت بگیرد.

محبی‌نژاد در ادامه تشریح کرد: تکنولوژی خودروی هیبریدی به‌مراتب پیچیده‌تر از خودروی برقی یا درون‌سوز است و بهتر است مستقیم به سراغ تولید خودرو برقی برویم. این تغییر اجتناب‌ناپذیر است و از همین حالا باید به دنبال تامین زیر ساخت‌ها و ایستگاه‌های شارژ و ایجاد یک شبکه گسترده تامین باطری در کل کشور و تامین قطعات بود. ضمن آنکه باید این را در نظر داشت که زباله‌های باطری خود یک معضل جهانی است و باید فکری برای آن کرد.

اظهارت دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن درحالی مطرح می‌شود که وزیر صمت در نمایشگاه دستاوردهای دولت از خودروهای برقی داخلی رونمایی کرد و در هفته دولت چندین ایستگاه شارژ برق در سطح شهر احداث شد. راه‌اندازی این ایستگاه‌های برق از بیت‌المال در حالی صورت گرفت که هنوز هیچ برنامه دقیق و زمان‌بندی‌شده برای تولید خودرو برقی وجود ندارد و هیچ واردکننده‌ای نیز به دنبال واردات خودرو برقی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.