کد مطلب: ۸۶۸۶۴۰

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی روند بازار میلگرد در هفته گذشته/ سایه رکود بر بازار فلزات

بررسی روند بازار میلگرد در هفته گذشته/ سایه رکود بر بازار فلزات

به نظر می‌رسد سایه رکود مانند ماه‌های گذشته بر سر بازار میلگرد و سایر فلزات برقرار است و شرط خروج این بازار از رکود، برنامه‌ریزی برای صادرات یا رونق ساخت و ساز در بازار مسکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی قیمت میلگرد در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد، قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه ها است، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۱ هزار و ۹۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

بیشتر قیمت‌ها در آخرین روز بازار، یعنی پنجشنبه، نسبت به روز قبل از آن ثابت یا نزولی بوده و کاهش یک روزه قیمت‌ها نیز بین ۰.۲ تا یک درصد گزارش شده است.

همچنین عمده این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش یافته که این کاهش عموما کمتر از دو درصد است. در مجموع قیمت بیشتر انواع میلگرد نسبت به ماه قبل هم کاهش یافته، اما در این مدت نوساناتی را تجربه کرده است.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار و ۳۰۰ تا ۲۵ هزار تومان بوده است.

به طور کلی بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که بیشتر قیمت‌ها نسبت به روز گذشته ثابت بوده و در مواردی هم شاهد کاهش قیمت جزئی بین ۰.۲ تا ۱.۲ درصدی بودیم.

قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و… اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر، رکود عامل مهمی بود که بازار میلگرد و انواع آهن را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها را ثابت و نزولی کرده است. تا جایی که شنیده‌ها حاکی از این است که انبارها پر از مقاطع طویل فولادی هستند، اما بازار میلگرد بدون تقاضاست. به نظر می‌رسد رکود بی‌سابقه در بخش مسکن بر این وضعیت اثر جدی داشته است.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد در هفته گذشته اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی، سفر رئیسی به نیویورک، نرخ دلار و… در وضعیت بازار آهن اثر داشته و به ثبات یا کاهش قیمت‌ها منجر شده است. در کنار آن افزایش قیمت فولاد صادراتی، رکود بازار مسکن و نبود نقدینگی هم اثرات خود را بر بازار دارد.

شرط خارج شدن بازار آهن از رکود

به طور کلی بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود است و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد اخبار مثبت سیاسی و کنترل نسبی نرخ ارز نیز مانع از بروز رفتارهای هیجانی در بازار آهن شده و احتمالا اگر شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای که منجر به افزایش نرخ ارز شود نباشیم، رکود در بازار آهن داخلی تداوم خواهد یافت.

اما در مقابل عده‌ای معتقدند به دو دلیل ممکن است این بازار از رکود خارج شود. دلیل اول این است که این افراد امیدوارند تا ابتدای پاییز، موجودی انبارها کاهش یابد و معاملات در بازار ‌آهن رونق بگیرد. دلیل دوم هم اختلاف قیمت میلگرد در بورس و بازار آزاد است که ممکن است تقاضا در بازار آزاد را که نرخ کمتری دارد، بالا ببرد.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اخیرا به «تحلیل بازار» گفته که معمولا بازار در این ایام سال راکد است، اما تورم مسکن باعث شده بازار آهن یک رکود کلی را نیز تجربه کند. علاوه بر این طبق گفته‌های او بازارهای صادراتی هم امسال بازار خوبی نبوده و به جای ایران، ترکیه با برنامه‌ریزی توانسته موفقیت‌های بیشتری در منطقه کسب کند.

رستگار شرط رونق بازار در بازار آهن را برنامه‌ریزی برای صادرات یا رونق ساخت و ساز مسکن عنوان کرده و گفته که در غیر این صورت وضعیت بازار آهن آلات مطلوب نخواهد بود.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.