کد مطلب: ۸۷۰۹۷۵

ارزآوری یک میلیارد دلاری صادرات پسته ایران

ارزآوری یک میلیارد دلاری صادرات پسته ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: پسته مهمترین محصول باغبانی کشور است که سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی عاید کشور می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ستاد عالی پسته پس از دو سال وقفه به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داد. بررسی راه‌کارهای رفع موانع تولید و صادرات این محصول ارزآور در دستور کار این نشست قرار گرفت.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی تولید برای صادرات را شعار وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: تولید بدون صادرات یعنی نداشتن سهم از بازار جهانی و اگر تولید از بازار بین‌المللی سهمی نداشته باشد در کیفیت و کمیت توسعه نخواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: صنعت، تجارت و بازرگانی باید در خدمت تولید قرار گیرد و موانع از سر راه تولید برداشته شود، آن‌گاه جریان تولید و صادرات می‌تواند ادامه‌دار باشد و بازار خود را در دنیا به دست آورد.

در این جلسه، محمدمهدی برومندی، معاون وزیر در امور باغبانی گفت: پسته مهمترین محصول باغبانی کشور است که سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات پسته عاید کشور می‌شود.

او افزود: حدود ۵۱۲ هزار هکتار باغات پسته در سراسر کشور وجود دارد که به صورت میانگین حدود ۳۶۰ هزار تن پسته تولید می‌کند و پیش‌بینی می‌شود، امسال بالغ بر ۳۹۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود.(باشگاه خبرنگاران)

مقاصد صادرات پسته ایران

سید روح‌اله لطیفی، سرپرست اداره کل دفتر مطالعه، پایش و تجارت خارجی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ۱۵ هزار و ۹۸۱ تن انواع پسته به ارزش ۱۰۹ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۱۷۷ دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۶ درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی محصول پسته گفت: روسیه با خرید سه هزار و ۷۳۳ تن به ارزش ۲۵ میلیون دلار و سهم ۲۳ درصدی مقصد نخست، آلمان با خرید ۱۱.۲ میلیون دلار، امارات با ۱۱ میلیون دلار، قرقیزستان با ۸.۵ میلیون دلار و چین با ۷.۵ میلیون دلار در رتبه‌های دوم تا پنجم خرید پسته ایرانی در پنج ماه نخست بودند.

وی افزود: کشور‌های هند، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، اسپانیا، پاکستان، افغانستان، کانادا، لبنان، ایتالیا، ترکیه، هنگ کنگ، قزاقستان، کویت، قطر، سنگاپور، سوریه، مالزی، انگلستان، ترکمنستان، اوکراین، استرالیا، بلژیک، ژاپن، عمان، اردن، فرانسه، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، یونان، صربستان، سوئیس، تایلند، مولداوی، مقدونیه، هلند، تایوان و بحرین به ترتیب در جایگاه ششم تا چهل و چهارم مقاصد صادرات پسته ایران قرار دارند.(تسنیم)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.