کد مطلب: ۸۸۲۹۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان امروز ۱ آبان ۱۴۰۲/ تداوم رکود در بازار سیمان

قیمت سیمان امروز ۱ آبان ۱۴۰۲/ تداوم رکود در بازار سیمان

بررسی جدیدترین وضعیت بازار نشان می‌دهد که قیمت سیمان که از هفته سوم شهریور ثابت مانده بود و بعد از افزایش نرخ ارز، برخلاف سایر بازارها، در برخی شرکت‌ها با کاهش همراه بود، امروز، دوشنبه، ۱ آبان 1402 دوباره به قیمت‌های قبلی برگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی قیمت‌ سیمان در بازار امروز، اول آبان ماه نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کارخانه‌های مختلف تهران و سایر شهرها بین ۴۰ هزار تومان تا ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

همچنین مقایسه قیمت‌ها با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها پس از یک کاهش جزئی، دوباره به قیمت‌های قبلی برگشته که تقریبا از هفته سوم شهریور در بازار ثابت مانده بود.

در اصل پس از افزایش ۱۸ تا ۳۹ درصدی قیمت سیمان در میانه شهریور ماه، قیمت این محصول از هفته سوم شهریور ثابت مانده، اما در هفته سوم مهر ماه قیمت هر پاکت سیمان درب برخی از کارخانه‌ها کاهش یافت. برای مثال قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان تیپ ۲ تهران که تا اوایل هفته ۶۹ هزار توامان قیمت داشت، در هفته سوم مهر ماه به نزدیک ۶۱ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت سیمان تیپ ۲ ساوه از ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سیمان آبیک از ۶۳ هزار تومان به ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان، فیروزکوه از ۶۰ به ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان فراز فیروزکوه از ۵۹ هزار و ۵۰۰ به ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود.

این در حالی است که از میانه مهر در پی تنش بین اسرائیل و حماس، درگیری‌هایی که با عملیاتی با عنوان «طوفان‌الاقصی» شروع شد، بازار ارز در فاصله زمانی کوتاهی رشد بیش از ۲۰۰۰ تومانی را تجربه کرد و بازار سرمایه نیز قرمز پوش شد. این وضعیت بر بازارهای مختلف مالی نیز اثر داشت و منجر به افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌ای هم شد. هرچند در روزهای گذشته تا حدودی این سیر صعودی متوقف شد.

البته نرخ ارز هنوز به قبل از آغاز این جنگ، یعنی زیر ۵۰ هزار تومان برنگشته و روز گذشته هم دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. در اصل قیمت دلار روز گذشته هر دو روند افزایشی و کاهشی را پشت‌ سر گذاشت اما در نهایت با روند افزایشی محدودی به کار خود پایان داد. هرچند معامله‌گران ارزپاشی سیاست‌گذار را دلیل ثبات فعلی قیمت این اسکناس می‌دانند.

دلایل ثبات قیمت سیمان

به طور کلی از اواخر شهریور ماه اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی، نرخ دلار و غیره در این هفته در بازارهای مختلف اثر داشت و منجر به کاهش یا ثبات قیمت‌ها در بازار شده بود. البته همچنان رکود حاکم بر بازار و ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی اثرات خود را بر بازار مصالح ساختمانی دارد.

هرچند حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، اخیرا در گفتگو با تجارت‌نیوز رکود حاکم بر بازار را تایید کرد، اما گفت که کاهش قیمت به دلیل رکود نیست، بلکه به دلیل افزایش تولید، ثبات در عرضه و غیره است. چراکه در نیمه اول امسال فروش سیمان هم افزایش پیدا کرد.

البته قیمت سیمان در تیر ماه روند صعودی داشت؛ موضوعی که با توجه به آغاز قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سوخت سیمان دور از انتظار نبود. اما در مرداد این روند نزولی بود که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز باشد.

برخی از فروشندگان به تجارت‌نیوز می‌گویند که در ماه‌های قبل عرضه سیمان در بورس کالا نوسان داشته، اما اخیرا وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و حالا عرضه، مدیریت شده و همین موضوع باعث ایجاد روند کاهشی در بازار سیمان شده است.

در این میان تولیدکنندگان روایت دیگری در این رابطه دارند و معتقدند ثبات قیمت سیمان با وجود محدودیت برق در ماه گذشته به دلیل تجربه صنعت و پیش‌بینی وضعیت و استفاده از ذخایر کلینکر بود و آمار نشان می‌دهد میزان تحویل سیمان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.