فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۲۳۰۱۵

قیمت لیر امروز ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر امروز ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه در میانه معاملات روز کمتر از یک درصد رشد داشت و به قیمت دو هزار و ۷۰ تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز سه‌شنبه قیمت لیر ترکیه در میانه معاملات روز ۰٫۹۸ درصد رشد داشد. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۷۰ تومان معامله می‌شود.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی ۱۱ آبان ماه با رقم دو هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۰٫۷ درصدی معادل ۹۲۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر به دلار امروز با رشد ۰٫۶ درصدی به ۱۳٫۳۹ رسید.

سپرده‌انداز لیر خود را نگهداری کنید

از زمان اجرای سیاست کاهش نرخ‌‌بهره توسط اردوغان، دولت ترکیه مکررا از مردم خواسته است که پس‌‌انداز‌‌های خود را به لیر نگهداری‌‌ کنند تا از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کنند. اما عملکرد کمپین‌‌های تبلیغاتی حکایت از عدم تاثیرگذاری تقاضاهای دولت دارد.

زمانی که ارزش پول‌‌ملی یک کشور با دخالت‌‌های مستقیم مقامات کاهش پیدا می‌کند، تورم پدیدارشده دارایی مردم را تهدید می‌‌کند. در چنین موقعیتی ترجیح مردم آن است که دارایی خود را به چیزی تبدیل کنند که ارزشش حفظ شود.

همین مساله باعث به وجودآمدن فشار فروش روی پول ملی، افزایش عرضه آن و درنهایت کاهش بیشتر ارزش آن می‌‌شود. احتمالا زمانی که سیاستگذار به توصیه‌های علمی توجهی نکند و خواسته خود را به اجرا گذارد، مردم نمی‌‌توانند به توصیه‌هایش اعتماد کنند.

این عدم اعتماد یا پیروی نکردن از جهت‌‌دهی‌‌های دولت در مراحل اولیه‌‌ اجرای سیاست مشخص می‌شود. اما ظاهرا مقامات ترکیه همچنان معتقدند که این راه می‌تواند کمک‌‌کننده باشد.

چنین توقعی در شرایطی است که ارزش پول ملی ترکیه در چهارسال گذشته۷۲درصد نسبت به دلار سقوط کرده است. بنابراین درحالی‌که مقامات ترکیه درباب پیروزی خود در زمینه مهار تورم سنخنرانی می‌‌کنند، مشغول فروش ذخایر ارزی خود و خواهش از مردم برای عدم خریداری ارز هستند.

بعد از کاهش بی‌سابقه ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته دولت ترکیه برای کنترل تورم دست به اقدامات متفاوتی زده است. احتمالا در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره برای کنترل عرضه نقدینگی و مهار تورم عقلانی‌‌ترین کار باشد؛ اما اردوغان در سخنرانی‌‌های خود متعهد شده است که نرخ‌‌بهره افزایش نخواهد‌‌یافت.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.